کد خبر: ۵۱۶۷۶
تاریخ انتشار : ۱۱:۱۰ - ۱۵ شهريور ۱۴۰۱
پیک مصرف امسال با کمترین میزان خاموشی‌ها در بخش خانگی گذشت، اما این اتفاق به آن معنی نیست که مساله ناترازی در تولید و مصرف برق حل شده است. بدون تردید موضوع کمبود برق که عوارض و پیامدهایش از ابتدای سال ۱۳۹۷ در قامت خاموشی‌ها خود را نشان داد، تا زمان رفع زیرساختی مشکلاتی مانند قیمت‌گذاری دستوری و افت سرمایه‌گذاری، به سادگی قابل حل نخواهد بود.

به گزارش برق نیوز، خوشبختانه موضوع نرخ برق صنایع انرژی‌بر در طول سال‌های اخیر تا اندازه‌ای روشن شد و در کنار آن مجلس همچنان پیگیر نصب کنتور‌های چندتعرفه‌ای است که تعداد پیش‌بینی شده در برنامه وزیر نیروی دولت سیزدهم بالغ بر ۴میلیون کنتور بوده است. با فرض عملیاتی شدن این برنامه، باز هم قیمت غیر‌واقعی و یارانه‌ای برق به عنوان عمیق‌ترین چالش این صنعت، به قوت خود باقی می‌ماند. مقایسه بهای هر کیلووات ساعت برق با هزینه سایر خدمات و کالا‌ها نشان می‌دهد که بهای برق عملا هیچ هم خوانی یا تناسبی با اقتصاد پرنوسان کشور و نرخ تورم ندارد.

کافی است این مساله را در نظر بگیریم که در سال ۱۳۸۴ نرخ هر کیلووات ساعت برق، ۱۰۲ ریال بوده، در همان سال قیمت هر قرص نان بربری ۵۰ ریال بوده که امروز قیمت آن به ۳۰۰۰ تومان، یعنی ۶۰۰ برابر رسیده است. در همین دوره زمانی قیمت برق به مرز ۸۰۰ ریال برای هر کیلووات ساعت رسیده و تنها ۸ برابر شده است. بدون هیچ محاسبه پیچیده و دشوار ریاضی و مالی و با احتساب همین ارقام ساده می‌توان دریافت که با وجود این درآمد و هزینه‌های نامتناسب، مدیریت برق امری ناممکن است. شاید یکی از مهم‌ترین دلایل حاکم شدن این شرایط بر صنعت برق این است که وزارت نیرو در طول این سال‌ها و با وجود چالش‌های متعدد، قوانین تصویب شده را به درستی اجرا نکرده و عدم‌نصب کنتور‌های هوشمند برای مشترکان پرمصرف از سال ۱۳۷۷، نمونه بارز آن است. این در حالی است که همین امروز هم با اتکا به دانش و توان فنی ساخت داخل این دست از کنتورها، اجرایی کردن این قانون که می‌تواند به بهینه سازی مصرف کمک شایانی کند، اصلا دشوار نیست. نکته دیگری که نباید از نظر دور داشت این است که استمرار روند نزولی سرمایه‌گذاری‌ها به دلیل عدم‌رعایت حقوق سرمایه‌گذاران، قطعا صنعت برق را در سال‌های آینده در تامین نیاز برق کشور دچار مشکلات جدی خواهد کرد. البته مشکلات متعدد دیگری نظیر عدم‌افزایش نرخ آمادگی و قیمت خرید برق از نیروگاه‌ها به‌رغم نص صریح قانون، عدم‌اعلام نرخ خرید برق تا نیمه‌های سال‌جاری و با وجود افزایش ۵۰‌درصدی حقوق و دستمزد و رشد ۶۰‌درصدی هزینه تعمیرات هم به بحران حوزه نیروگاهی کشور دامن زده و امید آن می‌رود که این شرایط با توجه جدی مدیران ارشد صنعت برق به این بخش استراتژیک تا اندازه‌ای بهبود یابد.

ابراهیم خوش‏‌گفتار رئیس هیات‏‌مدیره سندیکای شرکت‌های تولیدکننده برق

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار