کد خبر: ۵۱۶۸۶
تاریخ انتشار : ۱۶:۲۴ - ۱۵ شهريور ۱۴۰۱
راه‌اندازی ۱۱۰ هزار سامانه خورشیدی ۵ کیلوواتی در کشور در ماه مهر جعفر محمدنژاد سیگارودی گفت: امسال ۱۱۰ هزار سامانه خورشیدی ۵۰ کیلوواتی در کشور راه‌اندازی می‌شود که با توجه به اعلام اسامی خانواده‌های حمایتی امیدواریم در ماه مهر گام اجرایی را در استان بوشهر و دیگر استان‌ها برداریم.

جعفر محمد نژاد روز سه‌شنبه در حاشیه نشست هماهنگی احداث نیروگاه‌های پنج کیلوواتی در استان بوشهر، در جمع خبرنگاران اعلام کرد: با اجرای مصوبه معاون اول رئیس جمهور درباره احداث نیروگاه‌های خورشیدی خانگی، تا پنج سال آینده ۵۵۰ هزار سامانه خورشیدی پنج کیلوواتی در کشور احداث می‌شود که تاثیر بالایی در پایداری شبکه برق خواهد داشت.

سخنگوی سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری برق گفت: بر اساس این مصوبه در سال ۱۴۰۱ احداث ۱۱۰ هزار سامانه خورشیدی پنج کیلو واتی پیش بینی شده است که با مشارکت سازمان‌های حمایتی از جمله سازمان بسیج سازندگی، کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان بهزیستی، معاونت امور روستایی رئیس جمهور و وزارت نیرو به عنوان خریدار برق تولید شده، اجرا می‌شود.

وی افزود: با اجرای این طرح در مناطق کم برخوردار کشور بویژه از سوی خانواده‌های تحت پوشش نهاد‌های حمایتی، علاوه بر توانمندسازی و ایجاد اشتغال برای این خانواده‌ها، شاهد تولید در منتهی علیه شبکه برق کشور خواهیم بود که به پایداری انرژی کمک بالایی می‌کند.

محمدنژاد ادامه داد: در این طرح، هزینه احداث نیروگاه در قالب تسهیلات قرض‌الحسنه و بلند مدت در اختیار خانواده‌ها قرار می‌گیرد و این خانواده در ابتدا مشارکت مالی نخواهند داشت و در ادامه از محل درآمدی که از فروش برق تولیدی به وزارت نیرو با قرارداد ۲۰ ساله کسب می‌کنند، ضمن بازپرداخت اقساط، کسب درآمد نیز دارند.

وی با بیان اینکه این درآمد به مرور در سال‌های بعد افزایش می‌یابد، پیش بینی کرد: در این طرح، تولید کنندگان در مدت کمتر از چهار سال بازگشت سرمایه خواهند داشت.

سخنگوی سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق اضافه کرد: برق تولید شده با قراردادی ۲۰ ساله با قیمت ۲ هزار و ۲۰۰ تومان (۲۰ برابر قیمت برق مصرفی خانواده‌ها) از آن‌ها خریداری می‌شود.

وی گفت: در ۲ سال اخیر اتقافات خوبی در تولید تجهیزات تولید برق خورشیدی در کشور بویژه پنل افتاده است و براساس بررسی‌ها و فراخوان منتشر شده، برای تامین تجهیزات ۱۱۰ هزار سامانه پنج کیلوواتی این آمادگی وجود دارد تا از تجهیزات داخلی و بویژه از تولیدات شرکت‌های دانش بنیان تامین شود.

محمدنژاد گفت: امروز کیفیت تجهیزات تولید شده در داخل کشور نزدیک به استاندارد‌های روز جهانی است، با این حال در صورت نیاز محدودیتی هم برای واردات مقرر نشده است.

سخنگوی سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق افزود: بر اساس تفاهم‌های صورت گرفته با پنج طرف این قرارداد، شناسایی و صلاحیت سنجی افراد دارای شرایط، پیش بینی می‌شود که در ماه‌های آینده این گام اجرایی شود تا بخش قابل توجهی از اهداف را در سال جاری محقق کنیم.

نماینده ایران در آژانس جهانی انرژی‌های تجدید پذیر، گفت: احداث نیروگاه خورشیدی تولید برق زمان زیادی برای احداث نیاز ندارد و عدم وابستگی آن به آب و سوخت فسیلی ما را مصمم به فعالیت در این زمینه کرده است تا ضمن تولید برق پاک دغدغه‌های تامین آب برای تولید انرژی و آلاینده‌های منتشر شده را کاهش دهیم.

منبع: ایرنا
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار