کد خبر: ۵۱۶۹۵
تاریخ انتشار : ۱۴:۰۸ - ۱۶ شهريور ۱۴۰۱
سهم برق هسته‌ای در سبد انرژی کشور به ۲۰ درصد می رسد رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: توسعه نیروگاه‌های اتمی و تولید برق هسته‌ای از اهداف حوزه فناوری هسته ای ست که در نظر داریم سهم برق هسته‌ای در سبد انرژی کشور را به ۲۰ درصد برسانیم.

به گزارش برق نیوز، محمد اسلامی گفت: اکنون شاهد تقابل در زمینه پیشرفت‌های حوزه فناوری‌های نوین و پیشرفته میان قدرت‌های جهان هستیم و باید دانست که دنیای آینده به‌صورت بسیار پرشتاب به سمت پیشرفت‌های حوزه فناوری حرکت می‌کند.

وی افزود: متأسفانه شاهد ذهنیت درستی از این حوزه نیستیم و این‌گونه پنداشته می‌شود که صنعت هسته‌ای و مراکز وابسته آن مراکزی امنیتی و با حفاظت شدید هستند و دشمن نیز به دنبال تقویت این ذهنیت است و سعی می‌کند با القا ترس، ناامیدی و مزاحمت به‌عنوان ابزار‌های کاربردی خود؛ مانع حضور جمهوری اسلامی ایران در منطقه ممنوعه قدرت جهانی شوند.

معاون رئیس‌جمهور گفت: حتی این رویکرد در آژانس نیز مشاهده می‌شود. در این سال‌ها با القای ترس و سلب اعتمادبه‌نفس به دنبال تضعیف روحیه بودند؛ بنابراین در نظر داریم تا القای امید و باور جمعی را در کشور نهادینه کنیم.

به دنبال سیاست در‌های باز هستیم

وی تأکید کرد: ما خواستار ایجاد فضایی باز هستیم و سیاست در‌های باز را دنبال خواهیم کرد و خوشبختانه مقدمات اجرای این سیاست فراهم‌شده است؛ در این مسیر باید توجه داشت که تحقیقات باید نتیجه گرا بوده و دارای برنامه مدون و با سازوکار مشخص باشیم و به‌صورت تحول‌گرا و تحول‌آفرین امور را پیش ببریم.

وی تأکید کرد: سیاست در‌های باز و نوآوری‌های جدید را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده و اهداف کمّی تعیین کرده‌ایم که باید به سمت تحقق آن‌ها گام برداریم.

اسلامی اظهار کرد: برای نیل به اهداف موردنظر در یک سال گذشته اسناد راهبردی مختلفی را تهیه و تدوین کردیم و به موارد مهمی توجه شد و قصد داریم خدمات مختلفی را در حوزه فناوری هسته‌ای ارائه کنیم که توسعه نیروگاه‌های اتمی و تولید برق هسته‌ای یکی از این موارد است که در نظر داریم سهم برق هسته‌ای در سبد انرژی کشور را به ۲۰ درصد برسانیم.

رییس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: یکی دیگر از برنامه‌های سازمان استفاده از توان و پتانسیل فارغ‌التحصیلان رشته‌های مرتبط با صنعت هسته‌ای است، زیرا معتقدیم نباید جریان علم را حبس کرد بنابراین در افق ۲۰ ساله در نظر داریم تا بستر جذب نیرو‌های متخصص را فراهم سازیم.

لزوم توجه به اقتصاد هسته‌ای

اسلامی گفت: باید فاصله میان ایده و تولید و تبدیل آن به محصول را کوتاه کنیم. وی ادامه داد: موضوع مهم در این زمینه؛ اقتصاد هسته‌ای و کسب منابع مالی است و باید توجه داشت برای تأمین منابع مالی نمی‌توان منتظر ماند، زیرا استفاده از فناوری‌های نوین می‌تواند بسترساز جذب درآمد شود.

وی توضیح داد: نخستین نیروگاه اتمی کشور معادل ۵۲ میلیارد کیلووات برق تولید کرده و موجب صرفه‌جویی ۸۵ میلیون بشکه نفت شده و به عبارت بهتر در این مدت توانسته دو برابر سرمایه‌گذاری انجام‌شده برای ساخت این نیروگاه؛ درآمد کسب کند؛ با توجه به این نتیجه ساخت نیروگاه‌های اتمی را در دستور کار قرار داده‌ایم و تولید ۱۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای را هدف‌گذاری کرده‌ایم.

اسلامی تأکید کرد: با توجه به توان و پتانسیل بسیار خوب در این زمینه، قصد داریم تا کشور را به قطب طراح و سازنده نیروگاه اتمی تبدیل کنیم.

انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۵:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
1
0
اقتصاد هسته ای تا کنون منجر به انقباض اقتصادی شده و فرصتهای رونق و رشد اقتصادی را کم و یا سلب کرده است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
1
0
اگر هزينه ساخت نيروگاه اتمي را با نفت يا گازوئيل جبران كرد پس بزرگترين خيانت شما دازيد به مردم مي كنيد!!
دوم اينكه هزينه ساخت اتمي با بشكه نفت چند دلاري حساب مي كنيد يا هزينه ١٠ ميلياود دلاري بوشهر چقدر دوست داريد مردم فكر كنند هزينه شده!!
خلاصه اقاي اسلامي، نيروگاه بادي با پتانسيل بالا مثل منطقه ميل نادر، خواف ،... كه ظرفيت ده هزار مگاوات هست ظرفيت ٩٥ هزار مگاواتي خورشيدي بصورت روفتاپ خيلي خيلي از اتمي اقتصادي تر هستند
حتي سيكل تركيبي هم با فرض واردات گاز از قطر ،.. ارزونتر هست
ناشناس
|
Germany
|
۱۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
0
0
اکنون سهم هسته در زندگی اقتصادی مردم بیش از ۹۰ درصد است!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۳
0
0
آقای اسلامی شما خودتان بهتر می دانید که هزینه تولید سوخت هسته ای برای 10 هزار مگاوات برق هسته ای میلیاردها دلار خرج به کشور تحمیل می کند. شما اگر می توانستید سوخت نیروگاه بوشهر را خودتان تولید می کردید و از روسیه به قیمت ده ها میلیون دلار وارد نمی کردید و در ادامه باید هزینه انتقال پسماند را هم باید به روسیه بدهیم.
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار