کد خبر: ۵۱۷۱۳
تاریخ انتشار : ۱۴:۴۰ - ۱۹ شهريور ۱۴۰۱
برق سفارت خانه‌ها گران می‌شود کردی، مدیر عامل توانیر از افزایش تعرفه برق سفارتخانه‌ها و کنسول گری‌ها تا پایان امسال خبر داد و گفت: درآمد سالانه صادرات برق ۶۰۰ میلیون دلار است که حدود ۵۰۰ میلیون دلار آن را عراق پرداخت نکرده است.

به گزارش برق نیوز، درست در روز‌هایی که قبض‌های برق مردمان کشور‌های اروپایی در فضای مجازی دست به دست می‌چرخد، کسی اشاره‌ای به مصرف برق سفارتخانه‌ها و کنسول گری‌های این کشور‌ها نمی‌کند. سفارتخانه‌هایی که حتی یک دهم مردم عادی خودشان هم پول برق نمی‌پردازند. جالب است که پول برق پرداختی بسیاری از سفارتخانه‌ها در روز‌های گرم تهران حدود ۴ میلیون تومان است. به عبارت دیگر یک سفارتخانه بزرگ در پایتخت در بدترین حالت حدود ۱۳۳ دلار (با احتساب هر دلار ۳۰ هزار تومان) پول پرداخت می‌کند.

آنگونه که آرش کردی مدیرعامل توانیر می‌گوید: «تعرفه برق این بخش‌ها بر مبنای تعرفه عادی محاسبه می‌شود در حالیکه که مصرف بالایی دارند.» شاید تعداد این نهاد‌های تقریبا دولتی در برابر ۴ میلیون مشترک تهرانی بسیار ناچیز باشد، اما نمی‌توان یارانه برقی که این بخش‌های پر مصرف دریافت می‌کنند را نادیده گرفت. البته متولی تامین و توزیع برق اعلام کرده که قیمت برق مصرفی این بخش‌ها تا پایان سال افزایش پیدا کرده و به قیمت واقعی نزدیک می‌شود. او همچنین در بخش دیگری از سخنان خود هم اعلام کرد که ۶۶ الی ۸۳ درصد پول صادرات برق وصول نشده است.

متن کامل گفتگو با «آرش کردی» مدیرعامل توانیر را در ادامه می‌خوانید:

وزیر نیرو در آخرین نشست خود نسبت به ارزانی برق در سفارتخانه‌ها و کنسول گری‌ها انتقاد کردند. این بخش‌ها چه میزان برق مصرف می‌کنند؟

ما حدود ۴ میلیون مشترک در تهران داریم که درصد بسیار ناچیزی از آن‌ها مربوط به سفارتخانه‌ها و کنسول گری‌ها و محل اقامت کارمندان این بخش هاست. هرچند که تعداد اندک این نهاد‌ها باعث شده که سهم برق مصرفی آن‌ها از کل انرژی مصرف شده در کشور پایین است، اما مقدار مصرف برق آن‌ها قابل توجه است. اما مقدار دقیق مصرف آن‌ها را در خاطرم نیست.

اعلام شده بود که مذاکراتی بین وزارت نیرو و وزارت امور خارجه برای افزایش قیمت برق در این بخش‌ها شروع شده، این مذاکرات به کجا رسیده است؟

در حال حاضر تعرفه وزارتخانه‌ها و کنسول گری به صورت عادی محاسبه می‌شود که به هیچ وجه منطقی نیست. به همین دلیل باور ما این است که قیمت برق در این بخش‌ها باید به سمت قیمت‌های واقعی نزدیک شود. اما برای این افزایش قیمت نیازی به مذاکره و تایید وزارت امور خارجه نیست و وزارت نیرو مسئول رسیدگی و تصمیم گیری در این خصوص است. به عبارت دیگر بعد از نهایی شدن مقدار تغییرات قیمتی، تعرفه جدید برق را برای اجرا ابلاغ خواهیم کرد.

فکر می‌کنید که این تغییر قیمتی از چه تاریخی در کشور اعمال شود؟

این مساله در دستور کار وزارت نیرو و شرکت توانیر قرار دارد. پیش بینی ما این است که تا پایان امسال برق سفارت خانه و کنسول گری‌ها افزایش پیدا کرده و به قیمت واقعی نزدیک شود.

با توجه به مشکلاتی که در تامین برق داخل وجود دارد، آیا قادر به پوشش تعهدات صادراتی خود هستید؟ مقدار درآمد صادراتی ما در سال گذشته چقدر بوده است؟

تمام تلاش ما این بوده که تعهدات صادراتی خود را انجام دهیم تا به لحاظ حقوقی مشکلی برای ما پیش نیاید. بر اساس برآورد‌های صورت گرفته سالانه چیزی حدود ۶۰۰ میلیون دلار از محل صادرات برق درآمد ارزی نصیب کشور می‌شود.

از آنجاییکه بخش زیادی از صادرات برق ما به عراق اتفاق می‌افتد، چه میزان از درآمد صادرات برق ایران امسال پرداخت نشده است؟

ما هم اکنون بین ۴۰۰ الی ۵۰۰ میلیون دلار از عراق طلب داریم.

با توجه به کسری و نا ترازی برق در حال حاضر بخش نیازی از کشور از محل واردات تامین می‌شود. قیمت واردات برق ما در مقایسه با قیمت صادراتی بهتر است یا بدتر؟

فرمول قیمت برق وارداتی و صادرات متغییر بوده و متناسب با بهای نفت تعیین می‌شود. به همین دلیل ممکن است قیمت برق صادراتی و وارداتی ما در روز‌های مختلف قیمت‌های مختلفی داشته باشد.

ناترازی برق خسارت سنگینی را به صنایع کشور وارد کرده است. خسارتی که معاون وزیر صمت بزرگی آن را ۷ هزار میلیارد تومان اعلام کرده است. این رقم مورد تایید شما به عنوان متولی تامین و توزیع برق است؟

این آماری است که اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران منتشر کرده و نمی‌توانم درستی یا نادرستی آن را تایید کنم. ضمن اینکه بخشی از این رقمی که تحت عنوان خسارت قطعی‌های برق اعلام شده مربوط به عدم النفع واحد‌های تولیدی است. البته مقدار برق تحویلی به صنایع امسال حدود ۱۴ درصد افزایش یافته و شرایط بهتری را نسبت به پارسال تجربه کردند. جالب است که بدانید از ۶۳۰ هزار صنعت فعال در کشور، متعهد شدیم که برق ۵۸۰ هزار صنعت را که عمدتا صنایع خرد یا حیاتی مثل داروسازی بودند، بدون محدودیت تأمین کنیم. همچنین برق ۴۹ هزار و ۵۵۸ مشترک صنعتی دیگر نیز که در سال گذشته به صورت روزانه و از ساعت ۱۱ صبح تا ۲۰ قطع می‌شد، امسال تنها به مدت ۱۲ ساعت در هفته طی یک روز، آن هم تنها از ساعت ۱۱ تا ۲۳ به صورت گردشی محدود می‌شد. با توجه به این بهبود در تامین برق امسال خسارت ناشی از قطعی‌های برق در مقایسه با پارسال بسیار ناچیز برآورد می‌شود.

پیش بینی می‌کنید که مصرف برق در سال آینده به چه مقدار برسد؟

مصرف برق سال آینده به طور قطع به بالای ۷۲ هزار مگاوات خواهید رسید در حالیکه که بالاترین مقدار ثبت شده در امسال ۶۹ هزار و ۴۵۸ مگاوات بوده است. اگر ظرفیت هدف گذاری شده برای افزایش تولید برق محقق نشود، کسری‌های برق سال‌های آینده هم ادامه خواهد داشت.

 

منبع: تحلیل بازار

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
United States of America
|
۱۶:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۹
0
3
برق سفارت هر کشور را با نرخی که برای سفارت یا کنسولگری ما در آن کشور محاسبه میکنند، دریافت کنید.
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار