کد خبر: ۵۱۷۱۷
تاریخ انتشار : ۱۶:۲۰ - ۲۰ شهريور ۱۴۰۱
استفاده کردن از محافظ برق یک راه ساده و مناسب برای حفظ لوازم الکتریکی مانند یخچال، تلویزیون و ... در برابر نوسانات برق است. یکی از محافظ برق‌های ضروری برای هر خانه، محافظ برق یخچال است. در ادامه به این سوال که کارکرد محافظ یخچال چیست و محافظ برق یخچال چگونه کار می‌کند می‌پردازیم.

به گزارش برق نیوز، بر خلاف باور عموم درباره کارکرد محافظ ولتاژ، این دستگاه چیزی بیشتر از یک چند راهی ساده است. استفاده کردن از محافظ برق یک راه ساده و مناسب برای حفظ لوازم الکتریکی مانند یخچال، تلویزیون و غیره در برابر نوسانات برق است. نوسانات برق هر روزه به صورت مداوم رخ می‌دهد ولی چون ضعیف هستند ما متوجه آن نمی‌شویم؛ اما همین نوسانات ضعیف در طولانی مدت باعث می‌شوند که لوازم الکتریکی مهم منزل ما نظیر یخچال فریزر دچار آسیب و خسارت شوند؛ از این رو یکی از محافظ برق‌های ضروری برای هر خانه، محافظ برق یخچال است. در ادامه به این سوال که کارکرد محافظ یخچال چیست و محافظ برق یخچال چگونه کار می‌کند می‌پردازیم.

تصویر محافظ برق

 

محافظ یخچال چیست و چه کارکردی دارد؟

محافظ یخچال یک وسیله محافظتی است که از آسیب یخچال جلوگیری می‌کند و به عمر این وسیله الکتریکی می‌افزاید؛ بنابراین مهم‌ترین کارکرد محافظ یخچال محافظت از این دستگاه در برابر قطعی ناگهانی برق و نوسانات مداوم برق است. از آنجا که یخچال وسیله‌ای است که باید همیشه به برق متصل باشد باید محافظ ولتاژ آن دارای کیفیت بسیار بالایی باشد. محافظ‌هایی که برای یخچال ساخته می‌شوند کلید خاموش و روشن ندارند.

مدت عمر محافظ یخچال به مولفه‌هایی چون نوع وسیله برقی، میزان نوساناتی که بر دستگاه وارد می‌شود، برند و کیفیت آن بستگی دارد. در صورتی که محافظ یخچال کیفیت پایینی داشته باشد و به صورت مداوم در برابر نوسانات برق قرار گیرد ممکن است به زودی کارایی خود را از دست بدهد؛ همچنین در نظر داشته باشید محافظ یخچالی که تهیه می‌کنید را به وسایل دیگر مانند کولر و… وصل نکنید؛ چرا که ممکن است کارایی خود را به طور قابل توجهی از دست بدهد.

برای حفاظت از تمامی لوازم برقی ساختمان از محافظ مرکزی استفاده می‌شود و به طور معمول باید برای هر یک از لوازم الکتریکی به طور جداگانه محافظ برق مناسب تهیه کرد؛ همانطور که پیش از این گفته شد، در مجموعه JBH دیگر نیازی به خرید محافظ برق مناسب و مخصوص لوازم برقی به صورت جداگانه نیست؛ چرا که محافظ‌برق‌های تولید شده برای تمامی لوازم برقی مناسب است.

تصویر مرتبط به یخچال

عملکرد محافظ یخچال چگونه افزایش طول عمر یخچال و فریزر را در پی دارد؟

همانطور که می‌دانید یخچال یک وسیله الکتریکی گران‌قیمت است؛ اگر بنا به هر دلیلی این وسیله سنگین دچار آسیب و خسارت شود چه از نظر مالی چه جانی ما را دچار زحمت می‌کند؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم حتما برای یخچال و فریزر منزل خود محافظ برق مناسب یخچال تهیه کنید. 

یکی دیگر از سوالات مهم این است که معتبرترین مرکز برای خرید انواع محافظ یخچال کدام است؟

JBH یکی از شرکت‌های معتبری است که امروزه به تولید و عرضه تجهیزات برقی ساختمان مشغول است. این برند در زمینه تولید محصولات مرتبط با محافظ ولتاژ، عملکرد خلاقانه و نوینی ارائه کرده است؛ به این صورت که با تولید یک محافظ برق ویژه، نیاز مخاطب به تهیه انواع محافظ برق مخصوص لوازم الکتریکی خانگی از جمله یخچال را برطرف کرده است.

این مجموعه انواع تجهیزات برقی را با کیفیتی مطلوب و کارایی چند جانبه تولید و به صورت آنلاین به بازار عرضه می‌کند. محصولاتی چون محافظ برق، چراغ سیگنال، ترموستات دیجیتال و… در این مجموعه با طراحی منحصربه‌فردی ساخته می‌شوند و با گارانتی 3 ساله بدون قید و شرط به فروش می‌رسند. 

شما با تهیه محافظ برق یخچال طول عمر یخچال فریزر خود را افزایش می‌دهید و علاوه بر طول عمر بالاتر هزینه‌های خود را نیز کاهش می‌دهید.

محافظ یخچال چگونه کار می‌کند؟

محافظت از انواع یخچال در برابر نوسانات شدید برق، افت و تغییر ولتاژ برق وظیفه اصلی یک محافظ برق یخچال است؛ احتمالا این مسئله برای شما به وجود آمده باشد که یک محافظ برق در هنگام تغییر یک‌دفعه و ناگهانی ولتاژ برق قرار است چگونه عمل کند!

ولتاژ یک مقیاس است که اختلاف انرژی پتانسیل برق را اندازه می‌گیرد. جریان‌های الکتریکی هر لحظه از یک نقطه به سمت نقطه دیگری جابجا می‌شوند؛ به این دلیل که انرژی پتانسیل در انتهای یک سیم نسبت به سمت دیگر سیم بیشتر است، جابجایی برق صورت می‌گیرد. حال افزایش یک‌دفعه ولتاژ برق همانطور که از نامش پیداست زمانی رخ می‌دهد که جریان برق بیش از حد مجاز به ولتاژ وارد شود. در سیم‌کشی ساختمان مسکونی و اداره‌ها میزان ولتاژ استاندارد 220 ولت است؛ در صورتی که میزان برق وارد شده بیش از 220 ولت باشد یک مشکل رخ می‌دهد؛ در این شرایط محافظ برق جریان اضافی برق را متعادل و تنظیم می‌کند و از بروز خسارت به یخچال پیشگیری می‌کند. 

دو عامل وجود دارد که باعث افزایش ناگهانی و طولانی مدت ولتاژ برق می‌شود:

  1. وقتی که افزایش جریان برق از سه نانو ثانیه بیشتر می‌شود 
  2. وقتی که افزایش جریان یک تا دو نانو ثانیه طول می‌کشد که به ضربه پالسی معروف است.

اگر افزایش ولتاژ همان لحظه به یخچال آسیب وارد نکند به مرور ایرادتی را در آن به وجود می‌آورد؛ از این رو توصیه می‌شود که حتما از محافظ برق برای یخچال منزل‌تان استفاده کنید.

برند JBH با در نظر گرفتن نیاز مخاطبان محصولاتی را طراحی می‌کند که چندین نیاز مشتری را برطرف کند؛ به همین دلیل اگر محافظ برق را تهیه کنید دیگر نیازی به خرید محافظ برق مناسب یخچال و دیگر لوازم الکتریکی ندارید و این عامل سبب کاهش هزینه برای شما کاربران گرامی می‌شود.

عملکرد محافظ یخچال چگونه از نوسانات برق جلوگیری می‌کند؟

نوسان برق یکی از دلایل خراب شدن یخچال است. یخچال وسیله‌ای است که همیشه باید به برق متصل باشد؛ در صورتی که از محافظ برق برای یخچال استفاده نشود امکان این وجود دارد که یک نوسان شدید در جریان برق یخچال، باعث زدن جرقه شود و قطعات را بسیار زیاد داغ کند؛ به مرور زمان این نوسانات بر عملکرد یخچال تاثیر منفی می‌گذارد و باعث خرابی و آتش‌سوزی می‌شود. 

یخچال‌هایی که دارای بردهای اینورتر (Inverter boards) و میکروپردازنده هستند بیشتر در معرض خطر سوختن قرار دارند؛ چرا که ممکن است با یک نوسان شدید قطعات پلاستیکی آن ذوب شود.

نوسان ضعیف برق در کوتاه مدت شاید به یخچال آسیب و خسارتی وارد نکند اما به مرور زمان و در طولانی مدت از کارایی یخچال فریزر می‌کاهد و عمر آن را کاهش می‌دهد؛ بنابراین برای جلوگیری از این دست آسیب‌ها بهتر است از یک محافظ برق قوی بهره ببرید.

تصویری مرتبط به عملکرد محافظ یخچال

عملکرد حیاتی محافظ برق یخچال در کاهش هزینه‌ها

همانطور که گفته شد استفاده از محافظ برق برای یخچال نه تنها الزامی است بلکه مزایای بسیاری را هم در برد دارد که در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم.

1. قیمت مناسب و استفاده بهینه

 همانطور که می‌دانید استفاده از محافظ برق برای هر وسیله بزرگ الکتریکی واجب است؛ اما با توجه به کاربردی که دارد از قیمت بسیار مناسبی برخوردار است؛ 

2. حفاظت از دستگاه در برابر نوسانات ضعیف برق

 نوسانات ضعیف برق نه‌تنها به یخچال بلکه به تمام وسایل برقی مانند تلویزیون، کولر گازی، چای ساز و… خسارت‌های جبران ناپذیری وارد می‌کند؛ از این‌رو بهتر است از محافظ برق مناسب استفاده کنید. کارکرد محافظ‌های برق یخچال به این صورت است که در صورت دریافت ولتاژ ضعیف، یخچال را غیرفعال می‌کند و با این روش از داغ شدن و خاموش شدن یکدفعه کمپرسور جلوگیری می‌کند.

3. افزایش طول عمر یخچال

 استفاده از محافظ برق عمر یخچال را هم زیاد می‌کند معمولا در دراز مدت هر وسیله‌ای به دلیل نوسانات هر چند ضعیف اما مداومِ برق، دچار آسیب می‌شود؛ اما استفاده از محافظ برق می‌تواند با جلوگیری از این نوسانات مداوم، طول عمر یخچال را بیشتر کند.

کارکرد محافظ برق برای انواع یخچال چگونه است؟

همانطور که گفته شد، برای جلوگیری از خسارت‌های مالی و جانی برای هر وسیله الکتریکی باید محافظ مناسب آن وسیله را تهیه کرد. اما شاید سوال به وجود بیاید که با توجه به این که یخچال‌ها در انواع مختلفی ساخته شده‌اند چه محافظ برقی برای یخچال منزل‌مان مناسب است؟ 

به طور کلی موتور یخچال‌ها در دو مدل ساخته می‌شوند:

  • یخچال‌هایی با موتور معمولی یا غیر اینوِرتر (Non Inverter)
  • یخچال‌های دارای موتور اینوِرتر (Inverter) و پیشرفته

برای یخچال‌هایی که کمپرسور معمولی دارند یا غیر اینورتر هستند باید از محافظ برق‌هایی که دارای علامت تاخیر (چراغ‌های سبز، زرد و قرمز) و یک محافظ نوسان داخلی هستند استفاده کنید. با این روش یخچال منزل شما در برابر آسیب‌هایی که از نوسانات برق و ولتاژ‌های ضعیف نشات می‌گیرد، همه جانبه محافظت می‌شود. 

برای یخچال‌هایی که موتورهای اینورتر و پیشرفته دارند، باید از محافظ‌های AVR استفاده کنید؛ همچنین اگر محل زندگی شما در مناطقی قرار دارد که با مشکل افت و خیز برق مواجه هستید بهتر است برای یخچال خود از محافظ‌های AVR استفاده کنید. کارکرد AVR به این صورت است که در هنگام نوسان برق و افت ولتاژ دیگر یخچال را خاموش نمی‌کند و فقط ولتاژ ورودی را تعدیل و تنظیم می‌کند؛ از این رو کارکرد پیشرفته‌تر و بهتری نسبت به محافظ‌های برق عادی دارد.

کلام آخر

همانطور که می‌دانید در صورتی که از محافظ برق برای یخچال و دیگر لوازم برقی سنگین استفاده نکنیم یا از محافظ برق نامناسب استفاده کنیم قطعا دچار خسارت‌های مالی و مهم‌تر از آن خسارات جبران‌ناپذیر جانی می‌شویم؛ از این رو پیشنهاد می‌کنیم که محافظی برای لوازم برقی تهیه کنید که از کیفیت بالایی برخوردار باشد و گارانتی چند سالانه داشته باشد.

ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار