کد خبر: ۵۱۷۳۶
تاریخ انتشار : ۱۴:۴۶ - ۲۲ شهريور ۱۴۰۱
معامله ۱۲ درصد از برق تولیدی بخش خصوصی در بورس انرژی در شرایط کنونی الزام شده صنایع با نیاز بالای ۲ مگاوات برق مورد نیاز خود را تا یک ماه آینده از طریق بورس انرژی تامین کنند و اگر قیمت برق اصلاح شود احتمالا تا ۳۰ درصد برق از طریق بورس عرضه می‌شود.

به گزارش برق نیوز، در روز‌های اخیر قیمت برق در برخی کشور‌های اروپایی به چند برابر افزایش یافته است و بسیاری از نماد‌ها در بورس‌های بین المللی که به نوعی تحت تاثیر این افزایش قیمت بوده اند با نوسان روبرو شده اند، اما در ایران با وجود اینکه ۶۰ درصد از برق کشور توسط نیروگاه‌های بخش خصوصی تولید می‌شود نه تنها افزایش قیمتی تجربه نکرده اند، همچنان تحت تاثیر تعرفه‌های دستوری و ... با حاشیه سود پایین فعالیت می‌کنند و بسیاری از کارشناسان معتقدند ادامه روند کنونی می‌تواند به سهامداران نیروگاه‌های حاضر در بورس آسیب بزند، از این رو دولت باید سیاست‌های اصلاح تعرفه و افزایش عرضه برق در بورس را جدی دنبال کند.

مدیرعامل شرکت توانیر با اشاره به اهمیت افزایش عرضه برق در بورس انرژی، گفت: در شرایط کنونی الزام بر این است که صنایعی که بالای ۲ مگاوات برق مصرف می‌کنند نیاز خود را از طریق بورس انرژی تامین کنند و در همین مسیر عرضه برق در بورس انرژی هم افزایش خواهد یافت تا صنایع خرد هم بتوانند از همین محل به صورت پایدار تامین کنند، در واقع هم اکنون برنامه ما این است که مشترکان بالای ۲ مگاوات را از مهر ماه وارد معاملات بورس انرژی کنیم، هرچند فعلا فقط مشترکان صنعتی بالای ۵ مگاوات از این طریق تامین انرژی می‌شوند، اما اگر سیاست گذاری انجام شده محقق شود عملا یک سوم از برق مصرفی کشور از طریق بورس معامله می‌شود.

ضرورت کشف قیمت برق در بورس انرژی

آرش کردی درباره ضرورت کشف قیمت برق در بورس انرژی تصریح کرد: وقتی برای یک شرکت صنعتی تولید برق توجیه پذیر نباشد کم کم تعادل عرضه و تقاضا به یک معضل تبدیل می‌شود و این مساله روی شرکت‌های صنعتی هم تاثیر می‌گذارد، زیرا بسیاری از صنایع انرژی بر هستند و به برق زیادی نیاز دارند، به همین دلیل امروز ضرورت بازنگری برای تعیین نرخ برق وجود دارد، زیرا تا کنون نرخ برق از طریق اصول تنظیم بازار، بی او تی و... از تولیدکنندگان خریداری شده است و همین مساله باعث شده ۴۰ هزار میلیارد تومان مطالبه تسویه نشده از طرف تولیدکنندگان وجود داشته باشد که ناشی از ناترازی و فروش تکلیفی برق است.

مدیرعامل شرکت توانیر درباره تسویه بدهی نیروگاه‌های خصوصی عرضه‌کننده برق، تصریح کرد: دولت‌ها در تمام دنیا برای تسویه بدهی‌ها از اوراق استفاده می‌کنند، بخشی از بدهی ۴۰ هزار میلیارد تومانی نیروگاه‌ها از این طریق تسویه شده امسال و همچنان عرضه اوراق ادامه خواهند داست، با این حال نباید روند اصلاح تعرفه برق را فراموش کرد و این یک الزام است، زیرا در شرایط کنونی قیمت برق در تمام دنیا افزایش یافته، اما در ایران تغییری نداشته است و اگر این مسیر اصلاح نشود ممکن است این صنعت ورشکسته شود، چراکه امروز علاوه بر تولیدکنندگان برق، بانک‌ها هم جزو طلبکاران صنعت برق هستند. در حال حاضر حدود ۳۶ هزار میلیارد تومان بدهی صنعت برق به بانک‌ها وجود دارد.

هدفگذاری برای افزایش عرضه برق در بورس انرژی

کردی با تاکید بر اینکه در حال حاضر ۸۰ درصد از معاملات برق در شبکه عمومی عرضه می‌شود، گفت: در ایران ۱۲ درصد از برق تولیدی در بورس معامله می‌شود و اگر قرار باشد که افزایش عرضه در این بازار اتفاق بیفتد باید تعرفه‌ها اصلاح شوند و در همین زمینه دولت و مجلس اقداماتی در دستور کار دارند، زیرا برای صنایعی که بالای ۲ مگاوات برق مصرف می‌کنند الزام داریم که تا مهرماه معاملات خود را برای تامین برق در بورس انرژی انجام دهند.

او با تاکید بر اینکه اصول و مبانی قیمت گذاری برق در بورس تابع شرایط نسبی هست، تصریح کرد: اگر قیمت برق بر مبنای قیمت پایه فوب خلیج فارس تعیین شود باید نرخ سوخت را هم در تولید در نظر بگیریم برای نمونه هزینه مصرف سوخت برق ۳۰۷ تومان است، اما ما به ازای آن، قیمت برق خریداری شده توسط مشترکان حدود ۱۴۰ تومان است و این تفاوت می‌تواند منجر به زیان این صنعت شود. به همین دلیل ابتدا باید نرخ اصلاح شود.

کردی با تاکید بر اینکه پس از ورود بخش خصوصی به این صنعت از سال ۸۳ بازار برق ایران راه‌اندازی شده است، اظهار کرد: دولت و وزارت نیرو هیچ دخالتی در قیمت‌گذاری برق در بورس انرژی ندارند و تولیدکنندگان برق قیمت‌های پیشنهادی خود را اعلام می‌کنند و سپس تامین کننده از طریق مناقصه، برق عرضه شده را خریداری به مصرف‌کنندگان عرضه می‌کند و توانیر و شبکه برق کشور متعهد به جابجایی برق معامله شده از نقطه تولید به نقطه مصرف بر اساس نرخ‌های مشخص و ثابت هستند و این یک مسیر پایدار است، زیرا حتی در صورت عدم تولید برق توسط نیروگاه، تامین برق مصرف کننده توسط وزارت نیرو تضمین می‌شود، زیرا طبق سیاست‌های کلان انرژی مصرفی سایر مصرف کنندگان کشور هم باید از طریق شرکت‌های خرده فروش برق از بورس انرژی تامین شود

او با تاکید بر اینکه خریدار و فروشنده برق باید به طور مستقیم در بورس انرژی با یکدیگر در فضایی شفاف و کارآمد معامله کنند، اظهار کرد: در حال حاضر برای ورود بیشتر مصرف‌کنندگان بورس انرژی باید اصلاح قیمت‌ها در بخش‌های مختلف به خصوص در بخش صنایع انرژی‌بر اجرایی شود تا عرضه و تقاضای برق بدون در نظر گرفتن قیمت‌های تکلیفی و صرفاً بر اساس قیمت‌های واقعی صورت گیرد.

 

منبع: تحلیل بازار

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Germany
|
۱۵:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
0
0
آقای کردی شما چند ریال بابت نرخ سوخت به وزارت نفت پرداخت میکنید که خواهان درافت ۳۰۷ برای یک کیلووات هستید؟؟ فوب خلیج فارس برای خارجیان است که نفت را خرید میکنند نه برای مردم ما که نفت از خودشان است. نرخ سوخت اساسا به وزارت نیرو مربوط نمیشود چون دولت سوخت را با قیمت کمتر از ۱۰ تومان در اختیار نیروگاه ها قرار میدهد. اگر بابت آن چیزی ریافت شود برای وزارت نفت است نه نیرو. در قیمت تمام شده برق قیمت سوخت جایگاهی ندارد چون بسیار اندک است. جالب این است که همه فوب خلیج فارس را برای فروش کالای خود میفهمند اما درآمد مردم را بر اساس فوب خلیج فارس را خیر!!
اما بر اساس صورتجلسه ۳۶۴ سال جاری هیآت تنظیم بازار نرخ یک کیلو وات برق در بورس حداکثر ۸۰۳ ریال تعیین شده. و شما ۱۴۰ تومان از مشتری دریافت میکنید!! درایافتی شما بیش از ۷۰ درصد آن است!!
دنبال تعرفه نباشید چون با همین نرخ موجود تعدادی از نیروگاه ها سود خوبی به سهامداران میدهند. مشکل برق در جایی غیر از تعرفه است.
طرح کم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۳
0
0
قابل توجه وزیر و مدیران ارجمند نیرو ، طرح کم بهترین فرصت برای تعامل وزارت نیرو با بخش خصوصی در صنعت بهینه سازی مصرف برق.
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار