کد خبر: ۵۱۹۳۱
تاریخ انتشار : ۰۹:۳۵ - ۱۷ مهر ۱۴۰۱
انرژی‌های تجدیدپذیر تقاضای جهانی برق را جبران کرد بر اساس گزارش جدید منتشرشده توسط اندیشکده انرژی مستقر در لندن، انرژی‌های تجدیدپذیر تمام افزایش تقاضای جهانی برق را در نیمه اول سال ۲۰۲۲ برآورده کردند و مانع رشد تولید برق مبتنی بر زغال سنگ و گاز شدند. این در حالی است که افزایش تولید نیروگاه‌های بادی و خورشیدی بیش از ۷۵ درصد از رشد تقاضا را در نیمه اول سال ۲۰۲۲ جبران کرد، در حالی که نیروگاه‌های آبی مابقی را برآورده کرد و از افزایش احتمالی ۴ درصدی در تولید برق با سوخت فسیلی و از ۴۰ میلیارد دلار هزینه سوخت و انتشار ۲۳۰ میلیون تن CO ۲ جلوگیری کرد.

به گزارش برق نیوز، ویتورز موتیکا تحلیلگر ارشد Ember، در این خصوص اظهار کرد: باد و خورشید در طول بحران انرژی، خود را ثابت کردند. نخستین قدم برای پایان دادن به مصرف سوخت‌های فسیلی گران قیمت و آلاینده، تولید انرژی پاک کافی برای پاسخگویی به اشتهای فزاینده جهان برای برق است. امبر، که پیش از این با نام کمپین آب و هوایی Sandbag شناخته می‌شد، یک اتاق فکر غیرانتفاعی زیست‌محیطی است که برای کاهش استفاده از زغال سنگ مبارزه می‌کند. این سازمان که در بریتانیا مستقر است، در سال ۲۰۰۸ توسط برایونی ورتینگتون راه‌اندازی شد و نخستین عضو و موسس شبکه محیط زیست گاردین بود. این گزارش داده‌های برق از ۷۵ کشور را که ۹۰ درصد تقاضای جهانی برق را تشکیل می‌دهند، تجزیه و تحلیل کرده و شش ماه اول ۲۰۲۲ را با نیمه اول ۲۰۲۱ مقایسه می‌کند تا نشان دهد که فرآیند انتقال برق چگونه پیشرفت کرده است. این گزارش نشان می‌دهد که تقاضای جهانی برق در نیمه اول سال ۲۰۲۲ به میزان ۳۸۹ تراوات ساعت افزایش یافته است. انرژی‌های تجدیدپذیر که شامل برق بادی، خورشیدی و آبی است، بالغ بر ۴۱۶ تراوات ساعت افزایش یافتند که اندکی از افزایش تقاضای برق در این دوره زمانی فراتر رفت.

میزان تولید برق از باد و خورشید به تنهایی ۳۰۰ تراوات ساعت افزایش یافت که معادل ۷۷ درصد افزایش تقاضای جهانی برق بود. در چین، افزایش تولید نیروگاه‌های بادی و خورشیدی به تنهایی ۹۲ درصد از افزایش تقاضای برق این کشور را تامین کرد. این در حالی است که این افزایش در ایالات متحده ۸۱ درصد و در هند ۲۳ درصد بود. بر اساس این گزارش، سهم انرژی باد و خورشید از سال ۲۰۱۵ که توافق‌نامه پاریس امضا شد، دو برابر شده است در حالی که این سهم در سال ۲۰۲۰ به ۳/ ۹ درصد رسید. انرژی خورشیدی تبدیل به سریع‌ترین منبع برق در حال افزایش می‌شود و تولیدات بادی و خورشیدی در سال گذشته ۱۷ درصد رشد داشته است. در سال ۲۰۲۱ تولید جهانی برق از انرژی خورشیدی ۲۳ درصد افزایش یافت و برای هفدهمین سال متوالی سریع‌ترین منبع تولید برق در حال افزایش بود.


افزایش تولید سوخت فسیلی بدون تغییر

در نتیجه رشد انرژی‌های تجدیدپذیر، تولید برق از سوخت‌های فسیلی تقریبا بدون تغییر باقی ماند. برق تولیدی با زغال سنگ ۳۶ تراوات ساعت (یک درصد) و مبتنی بر گاز یک تراوات ساعت (۰۵/ ۰ درصد) کاهش یافتند. این افزایش جزئی در سایر سوخت‌های فسیلی (عمدتا نفت) به میزان ۴۲ تراوات ساعت را جبران کرد. در نتیجه، با وجود افزایش تقاضای برق، انتشار جهانی CO ۲بخش انرژی در نیمه اول سال ۲۰۲۲ نسبت به مدت مشابه سال گذشته بدون تغییر باقی ماند. از طرف دیگر برق تولیدشده از زغال سنگ در اتحادیه اروپا فقط برای پوشش کمبود موقت در تولیدات نیروگاه‌های هسته‌ای و آبی ۱۵ درصد افزایش یافت. تولید نیروگاه‌های زغالی در هند به دلیل بازگشت شدید تقاضای برق از پایین‌ترین سطح خود در اوایل سال گذشته، زمانی که از همه‌گیری کووید شدیدترین ضربه را تجربه کرد، ۱۰ درصد افزایش یافت. در سطح جهانی، این افزایش‌ها با کاهش ۳ درصدی انرژی به دست آمده از زغال سنگ در چین و ۷ درصدی در ایالات متحده جبران شد.

براساس آمار و ارقام منتشر شده، رشد برق به دست آمده از باد و خورشید از افزایش ۴ درصدی تولید برق با سوخت فسیلی در سراسر جهان جلوگیری کرد. در چین، رشد برق بادی و خورشیدی باعث شد تا انرژی حاصل از سوخت‌های فسیلی تا ۳ درصد کاهش یابد. این در حالی است که بدون این رشد، مصرف سوخت‌های فسیلی یک درصد افزایش می‌یافت. در هند، انرژی سوخت‌های فسیلی ۹ درصد افزایش یافت، اما باتوجه به عدم رشد تولید نیروگاه‌های بادی و خورشیدی، ۱۲ درصد افزایش یافت. این شرایط در ایالات متحده، افزایش برق تولیدشده از سوخت‌های فسیلی را از ۷ درصد به تنها یک درصد کاهش داد و در اتحادیه اروپا، انرژی مبتنی بر سوخت‌های فسیلی تا ۶ درصد افزایش یافت، اما بدون رشد در تولید نیروگاه‌های بادی و خورشیدی، ۱۶ درصد افزایش یافت. با وجود توقف تولید سوخت فسیلی در نیمه اول سال ۲۰۲۲، تولید نیروگاه‌های زغال سنگ و گازی در ماه‌های ژوئیه و اوت افزایش یافت. همچنین این احتمال وجود دارد که انتشار گاز‌های گلخانه‌ای در صنعت برق در سال ۲۰۲۲، به دنبال بالاترین رکورد سال گذشته، همچنان افزایش یابد.

علاوه بر این، گزارش جدیدی از سازمان غیردولتی جهانی انرژی مانیتور مستقر در سانفرانسیسکو نشان داد که تقریبا ۶/ ۸۹ گیگاوات (GW) نیروگاه گازی در حال توسعه در سطح جهان وجود دارد که در مجموع ۵۰۷۰ میلیون تن گاز CO ۲ در طول عمر خود تولید می‌کنند و می‌توانند موجب جایگزینی گاز به جای زغال سنگ شوند. این تبدیل‌ها با وجود داده‌هایی که نشان می‌دهد پروژه‌های گازی به‌طور فزاینده‌ای با انرژی‌های تجدیدپذیر غیررقابتی هستند و برای محیط زیست بدتر از زغال سنگ هستند، ادامه می‌یابد. موتیکا در ادامه خاطرنشان کرد: نمی‌توانیم مطمئن باشیم که در صنعت برق به اوج تولید مبتنی بر زغال سنگ و گاز رسیده ایم. انتشار گاز‌های گلخانه‌ای در بخش برق جهانی همچنان به بالاترین حد خود می‌رسد، در حالی که باید خیلی سریع کاهش یابد و همین سوخت‌های فسیلی که ما را به سمت بحران آب و هوایی سوق می‌دهند، باعث بحران جهانی انرژی نیز می‌شوند. وی افزود: ما یک راه‌حل داریم، باد و انرژی خورشیدی خانگی و ارزان هستند و در حال حاضر، هم به سرعت مبلغ قبض‌های برق و هم انتشار گاز‌های گلخانه‌ای را کاهش می‌دهند.

 

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار