کد خبر: ۵۱۹۸۷
تاریخ انتشار : ۱۱:۲۳ - ۲۱ مهر ۱۴۰۱
برق پایدار تابستان با انجام به‌موقع تعمیرات نیروگاهی مدیرکل دفتر فنی تولید شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی ایران گفت: انجام به‌موقع ۹۴ هزار مگاوات برنامه تعمیرات نیروگاهی در سال گذشته برق پایدار در تابستان امسال را رقم زد.

به گزارش برق نیوز، «اسماعیل نمازی» افزود: اداره شبکه چه در تابستان و چه در زمستان دو بخش بهره‌برداری و توسعه دارد.

وی ادامه داد: بخش بهره‌برداری که متولی آن معاونت راهبری تولید شرکت برق حرارتی است، بهره‌برداری از نیروگاه‌های موجود را محقق می‌کند و بخش توسعه با متولی‌گری معاون توسعه شرکت است؛ یعنی توسعه نیروگاه‌های جدید و ایجاد ظرفیت جدید به شبکه را دنبال می‌کند.

مدیرکل دفتر فنی تولید با اشاره به اینکه شبکه برق کشور دارای دو دوره پیک و دوره استراحت است خاطرنشان کرد: دوره پیک هرساله به طور معمول از ۱۵ اردیبهشت‌ماه آغاز می‌شود و این در حالی است که در سال‌های گذشته دوره پیک از ۱۵ خرداد بود و به‌خاطر گرمای هوا در این سال‌های اخیر از آخر اردیبهشت‌ماه شده و تا پایان شهریور ادامه دارد.

نمازی گفت: این محدوده پیک است که اوج آن تیر مردادماه است که با یک شیب از اول خرداد شروع و تا اواسط شهریور ادامه دارد.

وی ادامه داد: برنامه تعمیرات نیروگاهی در زمان استراحت که از مهرماه هست آغاز می‌شود و تا پایان خرداد ادامه می‌یابد که این بازه تعمیرات است در این زمان ضمن اینکه شبکه موجود باید اداره شود و نیاز شبکه باید جواب داده شود تعمیرات هم باید انجام شود.

مدیرکل دفتر فنی تولید برق حرارتی افزود: پارسال برنامه تعمیرات به همین روال انجام شد و ۹۴ هزار مگاوات برنامه تعمیراتی صورت گرفت.

نمازی خاطرنشان کرد: در قالب این برنامه ۶۳۰ مورد تعمیراتی انجام گرفت و این در حالی بود که برخی نیروگاه‌ها می‌بایست دو بار در سال تعمیرات انجام دهند.

وی گفت: پارسال و پس از آن پیک سنگین و خاموشی‌های بعدی آن برنامه تعمیرات آغاز و تلاش شد از اول تا جایی که ممکن است وبا توجه به مشکل سوختی هم که سال قبل ایجاد شده بود اولویت نخست بر این باشد که زمستان خاموشی نداشته باشیم که با تدابیری که لحاظ شد بدون اعمال خاموشی به مردم و صنایع زمستان سپری شد.

مدیرکل دفتر فنی برق حرارتی در باره روند تعمیرات برای تابستان امسال ادامه داد: می‌بایست هم‌زمان هم یک ظرفیتی برای اعمال تعمیرات از مدار خارج می‌شد و هم برق موردنیاز را تأمین می‌کردیم که خوب این کار شروع شد.

نمازی خاطرنشان کرد: اتفاقی که پارسال رخ داد این بود که تلاش شد از تعطیلی ابتدای سال تقریباً حتی یک ثانیه تعمیرات تعطیل نشود و این در حالی بود که به دلیل تعطیلی کشور نمی‌توانستیم جابه‌جایی‌های موردنیاز را به‌راحتی انجام دهیم.

وی با اشاره به پیگیری‌های مستمر وزیر نیرو گفت: با برنامه‌های فشرد توانستیم برنامه اورهال نیروگاه‌ها را یک ماه زودتر به انجام برسانیم و در پایان اردیبهشت کار این بخش تمام شد و این باعث شد منابع آبی موجود پشت سد‌ها ذخیره شود.

مدیرکل دفتر فنی تولید برق حرارتی ادامه داد: اگر از این منبع آبی برای تولید برق استفاده می‌شد دچار مشکل می‌شدیم. کاری که کردیم با کمتر کردن زمان تعمیرات فشار بر روی نیروگاه‌های حرارتی مدیریت شد تا آب پشت سد‌ها ذخیره شود و این اتفاق سبب ذخیره‌سازی بخشی از آّب سد‌ها شد.

نمازی افزود: از آن طرف پشتیبانی قطعات با وجود نبود ظرفیت کافی، مدیریت خوبی صورت گرفت و تلاش شد با وجود تحریم‌ها و با انتقال هر قطعه موردنیاز از یک نیروگاه به نیروگاه دیگر زمان مدیریت شده و برنامه تعمیرات به خوب انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: تلاش شد نسبت به ارتقای نیروگاه‌های موجود اقدام شود و متناسب با زمانی که در اختیار بود نزدیک به هزار ۱۱۳ مگاوات به ظرفیت از نیروگاه‌های موجود اضافه شود آن هم بدون ساخت نیروگاهی جدید که این کار از روش‌های مختلف انجام شد.

مدیرکل دفتر فنی تولید برق حرارتی گفت: برای این کار دمای ورودی نیروگاه‌ها را کاهش دادیم تا افزایش ظرفیت ایجاد شود و منطق کنترلی هم اصلاح شد که حدود ۳۰۰ مگاوات ظرفیت داد. دربارهتوربین‌های قدیمی هم تلاش شد به‌روزرسانی شوند که انجام شد.

نمازی افزود: تلاش شد با وجود کرونا در سال گذشته انجام تعمیرات به‌موقع انجام شود تا در تابستان خاموشی نداشته باشیم.

منبع: ایرنا
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۱
0
1
پس راهبری مدیریت شبکه را کنسل کنید اگر همه چیز در معاونت راهبری تولید شرکت برق حرارتی است!!!!!
از طرفی، اون 8 هزارمگاوات پیک سایی اگر نبود چی میشد؟ صنایع بزرگ، کشاورزی اگر کم نمیکردند روند مصرف را، آیا هنوز متوهمانه حرف میزدید؟

و سوال آخر، چرا نیروگاههای حرارتی در اوج پیک و دما، بیش از 1000 مکاوات تولیدشون کم میشه!!!حتما بابت شاهکار درست شما مسولان در انتخاب تیپ واحدهای حرارتی بوده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۳
0
0
مگر ما چقدر نیروگاه حرارتی داریم که ۹۴هزار مگاوات برنامه تعمیرات دارند
بنظرم عدد ۹۴هزار مگاوات غلط است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
برخی واحدها دو بار تعمیر میشن، بخاطر همین عدد تعمیرات بیشتر از ظرفیته
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۴
0
0
سلام
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
0
0
واقعا راست گفته اند که
پروزی هزاران پدرو مادر دارد و شکست همواره یتیم است.
مسیولیت خاموشی های سال گذشته با چه کسی بوده؟چرا همگی سکوت کرده بودید ؟و پس از امدن مهندس پیشاهنگ که خاموشی های امسال کنترل شد همگی اهل مصاحبه شده وبا شوق وذوق از نقش خود سخن می رانید؟
گرچه انصافا شما انسان شریفی هستید.و صحبت منهم کلی بود ....
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار