کد خبر: ۵۲۰۰۸
تاریخ انتشار : ۱۵:۴۴ - ۲۴ مهر ۱۴۰۱
تصویب بخشودگی برق ویژه کشاورزان مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان فارس گفت: با پیگیری‌های انجام شده و طرح درخواست از توانیر و با نظر مساعد وزارت نیرو و همچنین تصویب هیئت وزیران، هزینه مترتب به برق مصرفی بالاتر از دیماند تعریف شده بخش کشاورزی در فصل گرم امسال و به واسطه همکاری خوب مشترکان این بخش، مشمول بخشودگی شده است.

به گزارش برق نیوز، حمیدرضا کریمی‌فرد یکشنبه ۲۴ مهر در جمع خبرنگاران با یادآوری اینکه شرکت توزیع نیروی برق فارس، گستره ۱۰۳ هزارکیلومتری را در محدوده ۲۷ شهرستان استان تحت مدیریت دارد که با حدود ۱میلیون و ۲۰ هزار مشترک، ۸۵ درصد از کل فارس را شامل می‌شود، گفت: به اذعان همه مسئولان و کارشناسان، طی عمر صنعت برق در ایران، فصل گرمی به سختی امسال وجود نداشته است.

کریمی‌فرد با بیان اینکه فصل گرم سال از ۱۵ خرداد تا ۳۱ شهریور را شامل می‌شود، گفت: براساس برآوردها، امسال صنعت برق با ۱۵ هزار مگاوات ناترازی بین تولید و مصرف مواجه بود، برای رفع این خلاء نیازمند احداث ۱۵ نیروگاه ۱۰۰۰ مگاواتی هستیم و جدای از اعتبار حدود ۱۰ میلیارد دلاری برای انجام این مهم، زمانی بین ۴ تا ۵ سال برای ساخت هر نیروگاه و شبکه‌های انتقال و ایستگاه‌های مرتبط، نیاز است.

او طراحی برنامه برای عبور از بحران فصل گرم امسال را اقدامی منحصر به‌فرد توصیف و اضافه کرد: با سناریوی تعریف شده، همه شرکت‌های تابعه وزارت نیرو و توانیر متعهد شدند تا زمینه تامین برق مطمئن و پایدار مشترکان شهری و روستایی در سراسر کشور را طی فصل گرم امسال تامین کنند و این مهم، علیرغم همه مشکلات و تنگناها، به مدد تلاش جهادی مدیران و کارکنان این صنعت، محقق شد.

کریمی‌فرد خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی برای عبور از بحران فصل گرم امسال، در حالی بود که فارس علاوه بر پیک مصرف برق، با ۴۰ تا ۵۰ روز بحرانی تحت عنوان "چهل پسین" که طی آن هر روز بعدازظهر، شاهد وقوع وزش باد‌های شدید و طوفان و رگبار پراکنده و بارندگی در برخی نقاط استان هستیم، روبرو بود. به این ۲ مشکل باید بحران سامانه مونسون را هم اضافه کرد که تاثیرات آن در نقاط مختلف کشور منجمله بعضی از مناطق فارس بودیم.

او با بیان اینکه هر یک از این بحران‌ها به تنهایی امکان ایجاد خاموشی گسترده و طولانی را برای هر منطقه‌ای به دنبال دارد، عبور از شرایط دشوار تابستان گذشته را ناشی از همراهی همه مشترکان، برنامه‌ریزی مناسب و اثرگذار صنعت برق و حضور موثر و میدانی و شبانه‌روزی مدیران، کارشناسان و کارکنان این صنعت در سطوح مختلف دانست.

کریمی‌فرد گفت: فصل گرم امسال را در حالی بدون بحران خاموشی سپری کردیم که رکورد جدیدی در کاهش مصرف برق توسط بخش عمده‌ای از مشترکان در بخش‌های مختلف به ویژه خانگی نسبت به دوره مشابه سال قبل هم محقق شد و امسال ۶۰۷ میلیارد ریال به ۴۸۱ هزار و ۴۴۳ مشترک بابت مشوق‌های مصوب در این بخش تعلق گرفت.

او در خصوص برنامه‌های اجرایی شده برای عبور از فصل گرم سال، ضمن بیان اینکه صنعت برق مجبور بود بین گزینه‌های بد و بدتر، یکی را انتخاب کند، گفت: با همکاری وزارت صمت و مشخص شدن صنایع در نقاط مختلف، برنامه‌ای تدوین و براساس آن، برای هر واحد صنعتی و تولیدی حداکثر یک روز در هفته برنامه خاموشی در نظر گرفته شد که این امر با همکاری مطلوب صنایع، به شکلی تاثیرگذار در توزیع برق فارس اجرایی شد.

کریمی‌فرد از همکاری مشترکان کشاورزی و انعقاد تفاهمنامه‌های همکاری در مدیریت مصرف برق خبر داد و گفت: کشاورزان استان به ۲ گروه تقسیم شده و طی مدت فصل گرم سال، یک گروه بین ساعت ۱۱ تا ۱۶ هر روز و گروه دوم نیز بین ساعت ۱۳ تا ۱۸ هر روز، مصرف را به صفر رساندند تا با اعمال این برنامه، زمینه پایداری شبکه و تامین برق بدون اعمال خاموشی برنامه‌ریزی شده در شهر‌ها و روستاها، فراهم شود.

او یکی از مشکلات را مصارف بیش از دیماند تعریف شده دانست و گفت: در بخش کشاورزی به دلایل مختلف به ویژه عمیق شدن چاه‌ها، نیاز به افزایش دیماند برق وجود داشته و مشترکان این بخش در صورت مصرف بیش از دیماند تعریف شده مشمول جرائمی می‌شدند که هزینه برق آن‌ها را تا چندین برابر افزایش می‌داد.

کریمی‌فرد گفت: با پیگیری‌های انجام شده و طرح درخواست از توانیر و با نظر مساعد وزارت نیرو و همچنین تصویب هیئت وزیران، هزینه مترتب به برق مصرفی بالاتر از دیماند تعریف شده بخش کشاورزی در فصل گرم امسال و به واسطه همکاری خوب مشترکان این بخش، مشمول بخشودگی شده است.

مدیرعامل توزیع برق فارس همچنین از اختصاص ۱۰۰ میلیارد تومان به هر شهرستان استان برای انجام عملیات تعمیر و نگهداری شبکه خبر داد و گفت: در مجموع طی ۶ ماه گذشته بالغ بر ۵۲۴ میلیارد تومان برای انجام نگهداری و تعمیرات ۱۱۵۵ کیلومتر شبکه فشار متوسط، ۶۰۵ کیلومتر شبکه فشار ضعیف، ۲۶۹۵ دستگاه پست هوایی و ۵۲ هزار چراغ روشنایی در محدود ۲۷ شهرستان تحت مدیریت این شرکت، هزینه شده است.

او یکی از اولویت‌های صنعت برق را اجرای تعمیرات جهادی برشمرد و گفت: امسال تاکنون ۲۵ میلیارد ریال به این امر اختصاص یافته و ۸ فیدر هوایی در ۳۵۰ کیلومتر از شبکه توسط ۳۲۳ گروه روز، تحت تعمیرات جهادی قرار گرفته است. همچنین در زمینه تعمیرات خط گرم نیز با ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار، ۷۰ هزار عیب شبکه شناسایی و بدون اعمال خاموشی، مرتفع شده است.

این مقام مسئول از نصب و راه‌اندازی ۸۶۳ دستگاه مولد خانگی خورشیدی با قدرت ۵۶۵۸ کیلووات انرژی خبر داد و گفت: نصب و راه‌اندازی ۵۳۰۰ مولد خانگی در دستور کار قرار دارد و امیدواریم تا نیمه اول سال آینده این مهم محقق شود. علاوه بر آن تامین ۳۲۸۴ پنل خورشیدی قابل حمل ویژه خانوار‌های عشایر نیز در دستور کار قرار گرفته است که امیدواریم طی یکسال آتی عملیاتی شود.

منبع: ایسنا
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار