کد خبر: ۵۲۰۲۸
تاریخ انتشار : ۱۰:۴۲ - ۲۶ مهر ۱۴۰۱
واحد گازی نیروگاه راشد تربت‌حیدریه در آستانه افتتاح مجری طرح نیروگاه‌های خصوصی شرکت برق حرارتی با اشاره به اینکه نخستین واحد گازی نیروگاه راشد تربت‌حیدریه به زودی با استفاده از توربین‌های ایرانی افتتاح می‌شود، گفت: کشورمان با تلاش متخصصان داخلی در میان پنج کشور سازنده توربین نیروگاه گازی قرار گرفته است.

به گزارش برق نیوز، روح‌اله اسپنانی با اعلام این خبر، افزود: ساخت نیروگاه ۵۴۶ مگاواتی راشد تربت‌حیدریه در راستای توسعه تولید برق در کشور و پاسخگویی به رشد مصرف در منطقه خراسان، با برخورداری از دو واحد گازی ۱۸۳ مگاواتی و یک توربین بخار ۱۸۰ مگاواتی در حال اجراست.

وی ادامه داد: نیروگاه تربت‌حیدریه با هدف تأمین برق مطمئن و پایدار شبکه سراسری برق کشور، استفاده بهینه از سوخت، رفع مشکلات مربوط به افت ولتاژ در منطقه خراسان، جلوگیری از هدر رفت ثروت ملی، حفظ محیط‌زیست، ایجاد اشتغال در منطقه و رفع مشکلات افت ولتاژ منطقه خراسان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه نخستین واحد گازی نیروگاه به زودی افتتاح می‌شود، ادامه داد: توربین استفاده شده در این نیروگاه، ارتقا یافته توربین‌هایی است که پیش از این توسط متخصصان داخلی در نیروگاه‌های کشور مورد استفاده قرار گرفته است.

مجری طرح نیروگاه‌های خصوصی شرکت برق حرارتی یادآور شد: سابق بر این ظرفیت تولید برق واحد‌های گازی در حدود ۱۶۰ مگاوات بوده است، ولی ظرفیت واحد گازی نیروگاه تربت حیدریه به ۱۸۳ مگاوات رسیده است. همچنین راندمان هر واحد گازی نیز ۱.۵ درصد افزایش یافته است.

اسپنانی تاکید کرد: مجموعا در سه واحد نیروگاه راشد تربت حیدریه با استفاده از توربین‌های جدید شاهد رشد ۶۰ مگاواتی ظرفیت به همراه افزایش چهار درصدی راندمان نیروگاه در شرایط نامی خواهیم بود که این اقدام مهم توسط متخصصان داخلی انجام شده است.

وی با تاکید بر اینکه نخستین واحد گازی نیروگاه با حجم سرمایه‌گذاری ۶۵ میلیون یورویی به بهره‌برداری رسیده است، گفت: در مدت زمان ساخت این واحد ۴۰۰ نفر به صورت مستقیم و ۷۰۰ نفر به صورت غیرمستقیم مشغول به فعالیت بوده‌اند و در حال حاضر نیز پس از بهره‌برداری واحد حدود ۱۰۰ نفر به طور دائم در نیروگاه مشغول به کار خواهند بود.

مجری طرح نیروگاه‌های خصوصی شرکت برق حرارتی با اشاره به اینکه طراحی، تامین و ساخت تجهیزات و نصب و راه‌اندازی این واحد توسط پرسنل شرکت‌های ایرانی انجام شده است، ادامه داد: در این طرح حتی ساخت توربین گازی به عنوان قلب محرک و اصلی نیروگاه توسط سازندگان ایرانی به طور کامل انجام گرفته است.

اسپنانی با تاکید بر اینکه توربین‌های ایرانی در نیروگاه‌های روسیه، عمان، عراق و سوریه در حال استفاده است، اضافه کرد: در حال حاضر تنها چهار کشور آمریکا، آلمان، ایتالیا و ژاپن جزو سازندگان توربین‌های نیروگاهی هستند و کشورمان به عنوان پنجمین سازنده توربین‌های نیروگاهی در بازار‌های جهانی در حال رقابت است.

وی با اشاره به مزایای زیست‌محیطی ساخت این واحد‌های نیروگاهی، گفت: در این نیروگاه با ارتقای تکنولوژی و تغییر مشعل‌ها توانسته‌ایم آلاینده‌ها را به شکل بسیار زیادی کاهش دهیم. طبق الزامات محیط‌زیست سطح استاندارد آلاینده ناکس ۳۰۰ پی‌پی‌ام است که در این نیروگاه این عدد را به ۲۵ پی‌پی‌ام کاهش داده‌ایم. همچنین این رقم برای آلاینده ساکس نیز ۱۰۰ پی‌پی‌ام است که در نیروگاه راشد تربت حیدریه این عدد به ۱۰ پی‌پی‌ام کاهش یافته است؛ به تعبیری سهم آلاینده ناکس در این نیروگاه یک‌دهم استاندارد محیط‌زیست است.

نیروگاه سیکل‌ترکیبی راشد تربت‌حیدریه در زمینی به مساحت ۳۷ هکتار در ۱۲ کیلومتری شمال شرق شهرستان تربت‌حیدریه و در منطقه اسفیوج قرار دارد.

ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار