کد خبر: ۵۲۱۰۶
تاریخ انتشار : ۱۴:۳۸ - ۰۲ آبان ۱۴۰۱
عضو کمیسیون اصل نود مجلس گفت: با توجه به هزینه سنگین سرمایه‌گذاری برای کاهش فشار مخازن گاز، استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر می‌تواند بهترین راهکار جبران این ناترازی باشد که در برنامه هفتم هم به آن خواهیم پرداخت.

به گزارش برق نیوز، سیدمصطفی آقامیرسلیم در خصوص راهکار‌های رفع ناترازی انرژی به ویژه گاز در کشور اشاره کرد و گفت: در سال ۱۳۷۱ اجلاس محیط زیست در برزیل برگزار شد و ایران هم در این اجلاس شرکت کرد، در این اجلاس از کشور‌ها خواسته شد تا از سوخت سبز استفاده کنند و برای اینکه جو عمومی کره زمین از تعادل خارج نشود، سوخت خود را از منابع دیگر به گاز طبیعی تبدیل کنند.

عضو کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی، افزود: ما در ایران، چون مجهز به منابع گاز طبیعی هستیم این تصمیم را به اجرا گذاشتیم و از سال ۱۳۷۱ اجرا کردیم به طوری که در آن زمان مقدار مصرف سوخت ما، سوخت مایع بود و سوخت جامد استفاده نمی‌کردیم و سوخت مایع سوخت اصلی ما بود و کمتر و یعنی حدود ۲۰ درصد از گاز طبیعی استفاده می‌کردیم.

تامین ۷۰ درصد انرژی کشور از گاز طبیعی

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۷۰ درصد انرژی کشور را از گاز تامین می‌کنیم، اظهار کرد: ایران در این زمینه جوابگویی توصیه‌های سازمان جهانی محیط زیست بود و موفق هم بودیم. اگر ما این کار را آن زمان انجام نمی‌دادیم، مشخص نبود امروز چه بلایی به لحاظ آلودگی هوا بر سر مردم می‌آمد کما اینکه تاثیر منفی هم بر جو زمین می‌گذاشتیم.

میرسلیم معتقد است: نکته مهم این است که ما مدیریت درستی در مصرف گاز انجام ندادیم، زیرا خودمان مجهز به منابع گاز بودیم و راحت استفاده کردیم بدون اینکه بدانیم چقدر ارزش دارد و چه میزان باید استفاده کنیم که به ناترازی نرسیم. همین رویه سبب شده تا امروز با کمبود مواجه شویم به خصوص در زمستان ۲۰۰ میلیون متر مکعب کمبود گاز در روز داریم. به همین جهت ناگزیر می‌شویم برای اینکه به خانه‌ها و بعد به نیروگاه‌ها گاز برسانیم، سوخت گاز مورد نیاز صنعت را کاهش دهیم و بعضی مواقع حتی متوقف کنیم یعنی تولید متوقف می‌شود تا این کمبود جبران شود. این ناترازی را باید پاسخ داد.

اسراف و اتلاف منابع یکی از دلایل ناترازی در تولید و مصرف گاز

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در توضیح دلایل این ترازی، گفت: قواعدی که باید برای بهینه سازی مصرف سوخت به کار ببندیم، به کار نبستیم و بهینه سازی مصرف ما با اسراف توام بوده است یعنی مقدار انرژی مورد نیاز برای تولید واحد کالا از نظر ارزشی دو برابر دنیاست و این نه به خاطر اینکه ما تولیدات خود را افزایش دهیم بلکه به دلیل اسرافی است که قطعا باید اصلاح شود. در این زمینه از نظر فناوری باید از دستگاه‌هایی استفاده کنیم یا تنظیماتی را نوعی انجام دهیم که توام با اسراف نباشد.

وی ادامه داد: در غیر این صورت با بحران مواجه خواهیم شد. همه مردم به ویژه صنایع در این زمینه باید کمک کنند تا وسایلی که از گاز استفاده می‌کند از استاندارد لازم برخوردار باشد. نکته دیگر اینکه ۳۳ درصد گاز طبیعی ما برای مصارف خانگی و تجاری، حدود ۳۰ درصد برای نیروگاه و حدود ۲۲ درصد برای صنایع استفاده می‌شود البته برای حوزه ترابری هم مصارفی داریم که خودمان توصیه کردیم و به ترابری جهت کاهش آلایندگی اجازه استفاده از گاز دادیم. در همه این زمینه‌ها باید اقداماتی انجام شود که با بهینه سازی مصرف توام باشد تا این ناترازی حل شود.

استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر بهترین راهکار جبران ناترازی گاز در کشور

میرسلیم همچنین یادآور شد: در حال حاضر فشار مخازن گاز ما افتاده است و اگر سرمایه گذاری جهت جبران صورت نگرید، ناترازی افزایش می‌یابد. در این زمینه یا باید سرمایه گذاری کنیم که به سرمایه گذاری هنگفت نیاز دارد یعنی نزدیک ۸۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری برای کاهش ناترازی نیاز است. این مقدار مبلغ کمی نیست و نمی‌شود به بودجه برای تامین این منابع فشار آورد لذا راه حلی که باید به آن توجه شود اینکه به سراغ منابع دیگر انرژی برویم. همانطور که ما تصمیم گرفتیم و توانستیم منابع مایع سوخت را به منابع گاز تبدیل کنیم باید به تدریج منابع سوخت اعم از گازوئیل، بنزین و گاز طبیعی را به انرژی‌های تجدید پذیر تبدیل کنیم.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی گفت: وزارت نیرو در این زمینه متعهد شده، اما هنوز با اهداف فاصله داریم. در صورتی که این کار انجام نشود، ناترازی گاز ادامه می‌باید و با مشکل و بحران مواجه می‌شویم. ما در استفاده از انرژی باد، خورشید و دریا‌ها خیلی موفق نیستیم، زیرا از لحاظ عملیاتی و تولید انرژی توانایی بالایی نداریم هرچند به لحاظ علمی کار‌های خوبی انجام گرفته است. متاسفانه ما به همان میزان پیش بینی نرسیدیم بنابراین راه حل مهم رفتن به سمت انرژی‌های تجدید پذیر است.

لزوم جلوگیری از عدم توسعه شبکه گاز در کشور

وی افزود: از سوی دیگر توسعه شبکه گاز را نباید ادامه دهیم و برای روستا‌های دور افتاده و حتی مناطق صعب العبور نباید از گاز استفاده کنیم، زیرا آینده دراز مدت ما از نظر انرژی، انرژی تجدید پذیر است و اصلا درست هم نیست که ما این منابع بسیار ارزشمند (نفت و گاز) را بسوزانیم. چون اساس نفت و گاز سوخت نیست و ما اضطرارا از آن‌ها برای سوخت استفاده می‌کنیم.

استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر باید در برنامه هفتم مورد توجه قرار گیرد

میرسلیم معتقد است: نفت و گاز یک منبع اولیه برای تولید کالا‌های میانی، مصرفی و با دوام است. الان تنها در حدود ۶، ۷ درصد گازی که استخراج و برای پتروشیمی صرف می‌کنیم. ما از منابع خود نباید با گشاده دستی و اسراف استفاده کنیم. این میزان ۶، ۷ درصد را باید به ۸۰ درصد برسانیم و مشکل تامین انرژی را از طرق دیگر به ویژه تجدید پذیر‌ها حل کنیم. این موضوع را در برنامه هفتم باید مورد توجه قرار دهیم تا این تغییر طی ۵ سال اجرای برنامه هفتم محقق شود همانطور که سوخت مایع را به سوخت گاز تبدیل کردیم و تحول مهمی در کشور انجام گرفت، باید به تدریج به سمت انرژی‌های تجدید پذیر با حامل برق در کشور پیش رویم.

وی اضافه کرد: ما در برخی منابع گازی با سایر کشور‌ها مشترک هستیم و پارس جنوبی بیش‌تر از ۷۰ درصد نیاز ما را تامین می‌کند، سرمایه گذاری قطعا باید انجام شود در غیر این صورت کشور‌های همسایه از منابع مشترک بین ما و خودشان استفاده می‌کنند. سرمایه گذاری باید با اولویت بر منابع مشترک باشد تا بتوانیم از سهم خود بهترین استفاده را انجام دهیم.

بهبود تجهیزات فناورانه لازمه بهینه سازی مصرف سوخت

عضو کمیسیون اصل نود مجلس یازدهم تصریح کرد: اقداماتی که تا الان انجام گرفته با آثار و تبعات خوب محیط زیستی به نفع همه بوده است و با همان اراده باید به سمت بهینه سازی مصرف سوخت رویم و در کوتاه مدت دستگاه‌های مورد نیاز به لحاظ فناوری را اتقاء دهیم تا کاهش مصرف سوخت داشته باشیم و به تدریج به سمت انرژی‌های تجدید پذیر رویم و در بلند مدت هم صرفا منابع گازی را به سمت اشتغال مولد ببریم. این امتیاز ما نسبت به سایر کشور‌ها است که نباید از دست دهیم.

ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار