کد خبر: ۵۲۲۰۷
تاریخ انتشار : ۱۳:۱۵ - ۱۱ آبان ۱۴۰۱
بهره وری نیروگاه‌ها حدود ۳۹ درصد است نه ۳۰ درصد رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق با بیان اینکه بهره وری نیروگاه ها حدود ۳۹.۲ درصد است، گفت: در نیمه دوم سال که نیروگاه‌های سیکل ترکیبی و راندمان بالا در مدار هستند، بهره وری نیروگاه‌ها هم تراز اروپا است.

به گزارش برق نیوز، «بهره وری نیروگاه‌ها در زمستان به حدود ۴۰ درصد هم می‌رسد.» این جدیدترین گفته‌های سخنگوی صنعت برق در واکنش به اظهارات مسئولین شرکت ملی گاز است. محمدرضا جولایی مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز مدعی است که راندمان نیروگاه‌ها در ایران حدود ۳۰ درصد بوده و وضعیت ایران در این بخش حتی از کشوری همچون عراق هم بدتر است. جالب اینجاست که مصطفی رجبی مشهدی در مدعی شده که راندمان نیروگاه‌های ایران هم تراز و هم سطح نیروگاه‌های کشور‌های اروپایی است.

آنگونه که این مقام مسئول در صنعت برق اعلام کرده هنوز ۳۸ درصد مخازن ذخیره سازی سوخت خالی بوده و تا حالا حدود ۲.۵ میلیارد لیتر گازوییل برای روز‌های سرد سال ذخیره سازی شده تا در صورت افزایش مصرف گاز و بروز مشکل در تامین سوخت این نیروگاه‌ها مشکلی در تولید برق کشور ایجاد نشود.

او در ادامه سخنان خود از رشد مصرف برق در پاییز امسال خبر داده و توضیحاتی را درباره وضعیت صادرات برق ارائه داده است. متن کامل گفتگوی بازار با مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق و مدیرعامل شرکت توزیع مدیریت برق کشور را در ادامه می‌خوانید:

با توجه به نزدیک شدن به فصل سرما نگرانی‌ها نسبت به تامین سوخت نیروگاه‌ها هم بیشتر شده است. آیا فکری برای دسترسی نیروگاه‌ها به سوخت جایگزین شده است؟

تا این لحظه حدود ۶۲ درصد مخازن ذخیره سازی که معادل ۲.۵ میلیارد لیتر گازوییل است تکمیل شده است. ۳۸ درصد باقی مانده هم قرار شده که تا قبل از ۱۵ آذر و شروع سرما به صورت کامل تکمیل باشد تا در صورت قطعی برق مشکلی در تامین سوخت نیروگاه‌ها و تامین برق وجود نداشته باشد.

چقدر احتمال استفاده از مازوت در نیروگاه‌ها وجود دارد؟

تعداد نیروگاه‌های که قابلیت استفاده از مازوت در آن‌ها وجود دارد، بسیار محدود است. جدای از مساله آلایندگی بالای نفت کوره، استفاده از مازوت هزینه‌های تعمیر و نگهداری نیروگاه‌ها را به شدت بالا می‌برد، به همین دلیل به هیچ وجه استفاده از این سوخت اولویت ما نبوده و نیست. ضمن اینکه از مدت‌ها قبل برنامه ریزی‌های گسترده‌ای برای تکمیل ذخایر گازوییل صورت گرفته است.

بر اساس آنچه وزیر نفت اعلام کرده ما با کسری ۲۵ میلیون مترمکعبی گاز مواجه هستیم. با توجه به ناترازی که در حوزه گاز وجود دارد، آیا احتمال بروز خاموشی را در زمستان امسال وجود دارد؟

تمام تلاش ما این است که خود را برای زمستان آماده کنیم و در صورت افزایش مصرف با استفاده از سوخت‌های جایگزین اجازه بروز چنین مشکلی را ندهیم. نباید فراموش کرد که تابستان امسال با طرح‌های مدیریت مصرف هیچ گونه خاموشی برنامه ریزی شده‌ای در کشور اتفاق نیفتاد و سعی می‌کنیم زمستان را هم بدون خاموشی سپری کنیم. باید تاکید کنم که از همین حالا وزارت نیرو برنامه ریزی برای جلوگیری از بروز خاموشی در تابستان ۱۴۰۲ را آغاز کرده و احتمال می‌رود که قبل از شروع پیک سال آینده ۶ هزار مگاوات نیروگاه جدید دیگر وارد مدار شده و به ظرفیت تولید برق کشور افزوده شود.

در تابستان امسال چه تعداد از مشترکین مطابق با الگوی مجاز برق مصرف کردند و چه مقدار جایزه خوش مصرفی پرداخت شد؟

در دوره گرم سال بیش از ٨٥ درصد مشترکان خانگی کمتر از الگو برق مصرف کردند به طوری که در بخش خانگی شاهد صرفه جویی ۱۵۰۰ مگاواتی بودیم. البته در بخش اداری هم ۶۵۰ مگاوات مصرف کمتر شد. بر اساس آمار موجود تا پایان شهریورماه ۵۶ میلیون قبض برق صادر شده که از این تعداد بیش از ۲۲ میلیون قبض شامل پاداش خوش مصرفی شده‌اند. از این تعداد ۸ میلیون قبض رایگان یا بستانکار ثبت شده است. در مجموع ۱۳۵۷ میلیارد تومان پاداش صرفه جویی در بخش خانگی ثبت شده است. جالب است که بدانید اگر قرار بود این ظرفیت را از محل احداث نیروگاه‌های جدید ایجاد کنیم، حدود ۴۵ هزار میلیارد تومان باید سرمایه گذاری می‌کردیم.

مسئولین شرکت گاز مدعی اند که نیروگاه‌ها تلاشی برای افزایش بهره وری خود انجام نمی‌دهند و همین مساله موجب شده که مقدار استفاده از سوخت به خصوص گاز در آن‌ها بسیار بالا باشد. این ادعا که بهره وری نیروگاه در ایران حدود ۳۰ درصد بوده تا چه اندازه درست است؟

هم اکنون متوسط راندمان نیروگاه‌های ما حدود ۳۹.۲ درصد است. حتی در زمستان که عمدتا نیروگاه‌های راندمان بالا در مدار هستند، بهره وری به حدود ۴۰ درصد هم می‌رسد. لازم به یادآوری است که بهره وری نیروگاه‌های جدید سیکل ترکیبی که وارد مدار می‌شوند، حدود ۵۵ درصد است. برخلاف آنچه ادعا شده راندمان نیروگاه‌های ایران هم تراز و هم سطح نیروگاه کشور‌های اروپایی است.

با توجه به اینکه وارد فصل سرما شده ایم، اوضاع مصرف چطور است؟

در حال حاضر مقدار مصرف در پیک روزانه حدود ۴۳ هزار مگاوات و در پیک شبانه حدود ۴۵ هزار مگاوات است. هرچند که مصرف نسبت به روز‌های گرم سال کمتر شده، اما شاهد افزایش مصرف نسبت به مدت مشابه سال گذشته هستیم. بر اساس آمار موجود مقدار مصرف در ساعت‌های اوج بار نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۱۱ درصد و مقدار مصرف انرژی حدود ۷ درصد افزایش یافته است. فکر می‌کنیم دلیل این رشد مصرف طولانی شدن مدت زمان گرمای هواست.

با توجه به ظرفیت خالی که در نیمه دوم سال ایجاد می‌شود، آیا تغییری در مقدار صادرات ما به کشور‌های همسایه هم ایجاد می‌شود؟

همانطور که مصرف برق طی نیمه دوم سال در کشور ما کاهش پیدا می‌کنیم، تقاضا هم در بازار‌های هدف صادراتی هم کم می‌شود. به همین دلیل تغییر چندانی در صادرات معمولا ایجاد نمی‌شود. به طوری که هم اکنون ۶۰۰ الی ۷۰۰ مگاوات برق صادر می‌کنیم.

 

منبع: بازار

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Canada
|
۱۴:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
0
0
راندمان تولید برق حرارتی در اروپا حدود ۵۰ درصد است. راندمان الکتریکی و تولید حرارت در نیروگاه های حرارتی بیش از ۵۷ درصد است. اگر یک درصد راندمان را افزایش دهید حدود ۲ میلیارد متر مکعب مصرف گاز صرفه جویی میشود. حدود ۱۰۰۰ مگاوات ساعت انرژی تولیدی در هر ساعت! اگر راندمان ۳۹ درصد را به ۵۰ درصد برسانید بیش از ۱۱ هزار مکاوات ساعت برق مستمر در سال میتوانید تولید کنید!! یعنی حدود ۱۵ درصد برق تولیدی در پیک!
و اما چرا در یک سال گذشته نیروگاه فرسوده با راندمان زیر ۲۵ درصد وارد کشور شده؟؟
یک مهندس توانیری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
0
2
میتوانست از 39 درصد هم بالاتر باشد بشرط آنکه استانداردهای مصوب توانیردر مورد نگهداری و بهره برداری از تجهیزت صنعت برق رعایت میشدند! متاسفانه نه شما و نه دیگر مدیران ارشد این صنعت مهم کمتر از اهمیت رعایت استانداردها صحبت میفرمایید..!
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار