کد خبر: ۵۲۲۷۲
تاریخ انتشار : ۱۱:۰۹ - ۱۸ آبان ۱۴۰۱
عضو اتاق بازرگانی گفت: ما باید در هر مسیری که بتواند منجر به صدور انرژی ما شود حضور داشته باشیم، اما موضوع این است در شرایط بلندمدت بهتر است به جای سواپ خود را به عنوان بازیگر اصلی و صادرکننده معرفی کنیم، اگر سواپ‌کننده باشیم میدان دست ما نخواهد بود.

به گزارش برق نیوز، جمهوری آذربایجان و گرجستان درصدد بهره بردن از موقعیت ژئوپلیتیکی خود برای ساخت مسیر جدیدی با هدف صادرات برق به اروپا هستند و در این راستا چند سالی است که طرح‌های احداث یک کابل برق که از بستر دریای سیاه گذشته و از گرجستان به جنوب شرقی اروپا می‌رسد، مطرح شده است.

الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان در سفری که ۲۴ اکتبر به گرجستان داشت، گفت: آذربایجان تلاش می‌کند برق را از مسیر گرجستان به بازار‌های جهان صادر کند.

گرجستان هم تلاش می‌کند از پتانسیل خود در ترانزیت به مقصد اتحادیه اروپا بهره ببرد و بررسی سال ۲۰۲۰ بانک جهانی نشان داد احداث یک کابل زیردریایی به طول بیش از هزار کیلومتر بین گرجستان و رومانی، از نظر تجاری، توجیه دارد.

حمیدرضا صالحی درباره امکان اتصال ایران به برنامه صادرات برق گرجستان و آذربایجان از طریق کابل زیردریایی و مسیر دریای سیاه اظهار داشت: ارتباط ما با گرجستان از طریق ارمنستان است یعنی پروژه خط سوم انتقال برق به ارمنستان که در حال احداث است، نهایی شود قطعا شرایط این را داریم که از مسیر ارمنستان به گرجستان و از مسیر کابل زیردریایی به اروپا متصل شویم، ولی نیازمند این است که در مقطعی سیگنال برق کشور از AC به DC تبدیل شود، زیرا وردوی گرجستان فقط DC است، ارمنستان بنا دارد که این پروژه را اجرا کند، ولی نیازمند این است که ما نیز پلنی داشته باشیم که هم برق و هم گاز را به اروپا صادر کنیم.

وی افزود: ما می‌توانیم از مسیر ترکیه به اروپا صادرات داشته باشیم یعنی غیر از مسیر گرجستان و دریای سیاه ما می‌توانیم به شبکه ترکیه نیز برای ورود به اروپا متصل شویم، برای این منظور باید با کشور‌های اروپای شرقی توافق کنیم که از طریق ترکیه به بلغارستان و سپس اروپای شرقی برق و گاز را صادر کنیم.

عضو اتاق بازرگانی در ادامه تصریح کرد: ما می‌توانیم گاز را از دریای سیاه به رومانی و بعد به اروپای شرقی بفرستیم، اما در مورد برق بهتر است که از طریق ترکیه به اروپا صادرات داشته باشیم هرچند مسیر ارمنستان و گرجستان نیز امکان اتصال به اروپا را داریم.

وی تاکید کرد: ما باید در هر مسیری که بتواند منجر به صدور انرژی ما شود حضور داشته باشیم، اما موضوع این است در شرایط بلندمدت بهتر است به جای سواپ خود را به عنوان بازیگر اصلی و صادرکننده معرفی کنیم، اگر سواپ‌کننده باشیم میدان دست ما نخواهد بود.

صالحی خاطرنشان کرد: مشکل ما در بحث صادرات برق این است که در فصل تابستان به دلیل عدم سرمایه‌گذاری‌ها ناترازی داریم و این منجر به این شده که در فصل تابستان حدود ۱۵ هزار مگاوات کمبود داریم، ولی در فصول دیگر امکان صادرات داریم.

وی بیان داشت: قرار بود تا انتهای برنامه ششم به ۱۰۵ هزار مگاوات نیروگاه نصب‌شده برسیم، ولی اکنون ۸۷ هزار مگاوات ظرفیت نصب‌شده داریم. یعنی همچنان کمبود داریم و این باید جبران شود، یعنی اگر اقتصاد برق را حل کنیم و اجازه تولید و صادرات برق به بورس انرژی داده شود، منابع خوبی از سوی صنایع به سمت نیروگاه‌سازی می‌آید و کمبود‌ها جبران می‌شود و ما می‌توانیم از محل صادرات؛ منابع سرمایه‌گذاری را برگردانیم و این شدنی است.

عضو اتاق بازرگانی گفت: بخش خصوصی می‌تواند ناترازی، کمبود و خاموشی را جبران کند به شرطی که دولت برنامه‌ای را که نیروگاه‌ها بتوانند فروش و صادرات برق داشه باشند، اجرا کند در این صورت گشایش بزرگی را در بخش منابع صنعت برق شاهد خواهیم بود.

منبع: ایلنا
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار