کد خبر: ۵۲۳۶۵
تاریخ انتشار : ۱۵:۰۳ - ۲۶ آبان ۱۴۰۱
در مصوبه جدید وزیر نیرو نرخ پایه خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های زیست توده نسبت به سال قبل افزایش تقریبی ۲ تا ۳ برابری پیدا کرده است و همچنین ضریب دوره‌ای کاهشی (فرایند کاهش نرخ خرید) سال‌های ۸، ۱۲ و ۱۶ شامل این نیروگاه‌ها نمی‌شود.

به گزارش برق نیوز، سازمان انرژی‌های تجدید پذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا) در راستای اهداف و رسالت سازمانی که توسعه و ارتقای ظرفیت تولید برق کشور از طریق منابع انرژی تجدیدپذیر می‌باشد، اقدام به افزایش نرخ‌های خرید تضمینی برق از انواع منابع انرژی تجدید پذیر کرده است.

علاوه بر منابع انرژی خورشیدی، بادی و آبی، یکی دیگر از منابع انرژی تجدید پذیر، تولید برق در نیروگاه‌های زیست توده است. زیست توده یا بیومس (Biomass) یک منبع تجدید پذیر انرژی است که از مواد زیستی به دست می‌آید. زیست توده یکی از منابع مهم انرژی‌های تجدید شونده محسوب می‌شود که سهم بزرگی در میان دیگر انواع منابع انرژی‌های نو برای تولید برق را دارا می‌باشد.

این مصوبه جدید وزارت نیرو علاوه بر ارتقای ظرفیت تولید برق کشور، دارای پیوست زیست محیطی بوده و بسیاری از معضلات حوزه پسماند که اثرات مضاعفی بر آلودگی‌های محیط زیست دارد را رفع می‌کند.

بر اساس این گزارش و بنابر ابلاغ وزیر نیرو، نرخ‌های خرید تضمینی برق از منابع انرژی زیست توده، با توجه به نوع فنآوری ظرفیت نیروگاه زیست توده و حداکثر زمان مجاز برای احداث نیروگاه، به شرح زیر است.

افزایش ۲ تا ۳ برابری نرخ خرید برق از نیروگاه‌های زیست توده

این در حالی است که نرخ پایه خرید نیروگاه زیست توده لندفیل در سال گذشته ۵۶۷۰ ریال و نیروگاه زیست توده بیوشیمیایی ۷۳۵۰ ریال بوده است که بر اساس نرخ جدید، نزدیک به دو برابر افزایش نرخ داشته است.

همچنین نرخ پایه خرید نیروگاه زیست توده ترموشیمیایی در سال گذشته ۷۷۷۰ ریال بوده که با اعلام نرخ خرید جدید ۲۲۰۰۰ ریالی، افزایش حدوداً سه برابری دارد.

بر پایه این گزارش، در راستای مسئولیت اجتماعی سازمان ساتبا و حمایت از سلامت محیط زیست کشور، نرخ پایه خرید تضمینی برق نیروگاه‌های زیست توده دراستان‌های ساحلی و کلان‌شهر‌ها با ضریب ۲/۱ محاسبه می‌گردد و به نسبت دیگر مناطق، افزایش تقریبی ۲۰ درصدی دارد.

لازم به توضیح است که نرخ‌های خرید تضمینی هر ساله به علت تورم و شاخص‌های CPI، تصاعدی محاسبه و با افزایش مواجه می‌شوند. به همین دلیل در نرخ‌های خرید، سالانه تعدیل‌هایی پیش‌بینی شده تا این افزایش قیمت را کنترل کند.

با توجه به ۲۰ ساله بودن دوره خرید تضمینی برق از نیروگاه‌ها، سازمان ساتبا در فرمول‌های محاسبه نرخ خرید تضمینی، در سال‌های هشتم، دوازدهم و شانزدهم ضریب ۶۰ درصدی تعدیل را اعمال می‌کند تا نرخ تصاعدی خرید را کاهش دهد. اما در مصوبه ابلاغی از سوی وزیر نیرو، در این سه سال که بیشترین ضریب تعدیل اعمال می‌شود، نیروگاه‌های زیست توده مشمول ضریب دوره‌ای کاهشی و فرایند کاهش نرخ خرید نمی‌شوند.

در پایان یادآور می‌شود که بر اساس این مصوبه، حداکثر دوره مجاز برای احداث نیروگاه‌های زیست توده در در دستورالعمل ابلاغی با توجه به نوع فناوری نیروگاه از ۲۴ تا ۳۰ ماه پیش‌بینی شده است.

ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار