کد خبر: ۵۲۴۱۲
تاریخ انتشار : ۱۳:۱۴ - ۰۱ آذر ۱۴۰۱
کمتر از ۱۰ درصد نیروگاه‌های کشور مازوت‌سوز هستند مدیرعامل شرکت برق حرارتی با اشاره به اینکه مصرف سوخت مایع ضریب تعمیرات نیروگاه‌ها را ۱.۵ برابر افزایش می‌دهد، گفت: از میان ۱۳۲ نیروگاه کشور تنها ۱۴ نیروگاه امکان استفاده از سوخت مازوت دارند و سوخت دوم سایر نیروگاه‌ها گازوئیل است؛ از این رو تنها کمتر از ۱۰ درصد نیروگاه‌های کشور مازوت‌سوز هستند.

به گزارش برق نیوز، عبدالرسول پیشاهنگ امروز در حاشیه بیست‌ودومین نمایشگاه برق در نشستی خبری در خصوص میزان مصرف سوخت نیروگاه‌ها گفت: براساس آمار روزانه ۷۷ میلیون متر مکعب گاز در نیروگاه‌ها مصرف شده، هفت میلیون لیتر گازوئیل و ۲۰ میلیون لیتر مازوت مورد استفاده قرار گرفته است و در تهران از سال ۸۸ تاکنون در هیچ کدام از نیروگاه‌ها از مازوت استفاده نشده است.

وی با بیان این‌که در این منطقه، تنها نیروگاه بعث قابلیت استفاده از مازوت را دارد که آن هم از سال ۱۳۸۸ تاکنون هیچ گونه مازوتی را استفاده نکرده است تصریح کرد: زمانی که نیروگاه‌ها از گاز استفاده می‌کنند ضمن این‌که مشکل آلودگی آن‌ها کمتر می‌شود هزینه تعمیر و نگهداری نیروگاه کاهش می‌یابد به همین دلیل تمایل بخش برق استفاده از گاز است.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی برق حرارتی با تاکید بر این‌که اکنون نسبت به سال گذشته مقدار گازی که تحویل نیروگاه می‌شود بیشتر است، ادامه داد: در سال ۹۰ درصد گاز و حدود ۱۰ درصد سوخت مایع به نیروگاه‌ها به طور میانگین تحویل داده می‌شود.

تعمیرات نیروگاه‌ها تا اردیبهشت به پایان می‌رسد

مدیرعامل شرکت برق حرارتی گفت: در کشور ۱۳۲ نیروگاه و ۶۴۰ واحد نیروگاهی داریم که ۶۸ درصد مالک خصوصی و ۳۲ درصد مالک دولتی دارند، در سال جاری ۱۰۷ هزار مگاوات در دست تعمیرات است که از این میزان ٣٣ هزار و ٥٠٠ واحد به تعمیرات رفته و تا پایان اردیبهشت تعمیرات آن تمام می‌شود و واحد‌ها در تابستان در مدار خواهند بود.

عبدالرسول پیشاهنگ با بیان اینکه سال گذشته چهار رکورد در صنعت برق ثبت شده است، اظهار کرد: نیروگاه‌ها ۹۸ درصد آمادگی را با تعمیرات ۹۴ هزار مگاوات ثبت کردند که در این راستا ۷۲ پارامتر پایشی وجود دارد.

وی با بیان اینکه برای اولین بار توانستیم یک واحد را ظرف ۸ ماه نصب و راه اندازی کنیم و این در حالی است که این زمان در گذشته ۳۶ تا ۴۰ ماه بوده است.

مدیرعامل شرکت برق حرارتی ادامه داد: رکورد دیگر اضافه شدن ۴۴۰۰ مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور بوده و علاوه بر آن ۱۰۳۵ مگاوات واحد‌های جدید را ارتقا دادیم در نتیجه ۵۵۰۰ مگاوات به ظرفیت اضافه شد که با تولید پراکنده و تجدیدپذیر به ٦٠٠٠ مگاوات رسید.

راه‌اندازی یک نیروگاه زمین‌گرمایی تا پایان سال

پیشاهنگ در خصوص آخرین وضعیت نیروگاه‌های زمین‌گرمایی اظهار کرد: تا پایان امسال یک نیروگاه زمین‌گرمایی در مشکین‌شهر به ظرفیت پنج مگاوات نصب و راه اندازی می‌شود.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی برق حرارتی در خصوص از رده خارج کردن ۳۰۰۰ مگاوات نیروگاه در کشور اظهار کرد: نیاز مصرف با تولید همخوانی ندارد و ما همیشه دنبال نیاز مصرف هستیم. زمانی رشد نیاز مصرف پنج درصد بود، اما در سالی که خاموشی اتفاق افتاد شاهد ناترازی ۲۰ هزار مگاواتی در کشور بودیم. با توجه به این‌که قیمت برق در دنیا حدود هفت سنت است و خاموشی ۱.۵ دلار خسارت را تحمیل می‌کند در این شرایط برای عبور بحران تابستان که ۳۰۰ ساعت است باید تمام واحد‌های فرسوده و راندمان پایین را وارد مدار کنیم و برای این موضوع برنامه ریزی کرده‌ایم که بودجه سالانه آن نیز تخصیص می‌یابد تا به مرور این مساله انجام شود.

احداث یک نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی در کنار نیروگاه ری

پیشاهنگ با بیان این‌که مقرر شده که کنار نیروگاه ری یک نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی نصب شود و این نیروگاه از مدار تولید خارج شود، ادامه داد: ظرفیت کنونی نیروگاه ری ۴۸۰ مگاوات است و این طرح را برای نیروگاه بعثت نیز در دستور کار داریم.

وی در خصوص راندمان این نیروگاه‌ها گفت: در حال حاضر راندمان نیروگاه‌های کشور ۳۹.۶ درصد است که با به مدار آمدن بخش بخار نیروگاه‌های سیکل ترکیبی این عدد به بالای ۴۰ درصد افزایش می‌یابد.

به گفته مدیرعامل شرکت مادر تخصصی برق حرارتی برای افزایش راندمان نیروگاه برنامه ریزی‌های متعددی صورت گرفته و مقرر شده که سالانه ۰.۷ درصد افزایش پیدا کند.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی برق حرارتی با بیان این‌که سال گذشته موفق شدیم ۱۰۳۵ مگاوات واحد‌های موجود را ارتقاء دهیم تصریح کرد: از ۱۳۲ نیروگاه و ۶۴۰ واحد نیروگاهی در کشور ۶۸ درصد مالکیت خصوصی و ۳۲ درصد مالکیت دولتی دارند که با همکاری‌های صورت گرفته موفق شدیم تابستان را به خوبی پشت سر بگذاریم.

پیشاهنگ با بیان این‌که سال قبل ۹۴ هزار مگاوات تعمیرات در کشور انجام شد، ادامه داد: سال جاری ۱۰۷ هزار مگاوات تعمیرات صورت خواهد گرفت که اکنون در حال اجرا است و براساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته تا پایان اردیبهشت‌ماه این تعمیرات به اتمام می‌رسد.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی برق حرارتی اضافه کرد: تاکنون ۳۳ هزار مگاوات را وارد دوره تعمیرات کرده‌ایم و امیدواریم بتوانیم این واحد‌ها را برای سال آینده در مدار داشته باشیم. همچنین برنامه ریزی برای احداث نیروگاه‌های جدید صورت گرفته و در سال آینده ۳۰۲۵ مگاوات نیروگاه جدید وارد مدار می‌شود. ۱۴۰۰ واحد نیروگاهی نیز براساس تفاهم‌نامه‌ای که با بخش صنعت داریم وارد مدار خواهیم کرد و مابقی ۶۰۰۰ مگاوات را انرژی‌های تجدید پذیر، تولید پراکنده و نیروگاه‌های DG به خود اختصاص می‌دهند.

وی با بیان این‌که در حال حاضر عمر برخی از نیروگاه‌ها به ۶۶ سال می‌رسد، گفت:، اما تمام این نیروگاه‌ها با ظرفیت نامی همان ابتدا کار می‌کنند.

پیش‌آهنگ با بیان این‌که یک برنامه برای جایگزینی نیروگاه‌های با راندمان کم با نیروگاه‌های راندمان‌های بالا در دستور کار داریم، گفت: در بندرعباس نیروگاه دو کوهه و زرند کرمان و نیروگاه سهند این طرح را در دستور کار داریم.

دریافت تکنولوژی از کشور خارجی برای نیروگاه زغال سنگ

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی برق حرارتی با بیان این‌که براساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته احداث نیروگاه زغال سنگ سوز طبس در دستور کار قرار گرفته و مطالعات روی بحث‌های تکنولوژی در دستور کار است و در حال حاضر بویلر این نیروگاه را به یک کشور خارجی سفارش داده‌ایم تا بتوانیم با تکنولوژی بالاتری کار را پیش ببریم و از این طریق آلودگی این نیروگاه نیز کاهش می‌یابد.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای صادرات تجهیزات به کشور‌های دیگر اظهار کرد: تاکنون به کشور عراق، سوریه، مالزی و اخیرا روسیه تجهیزاتی را صادر کرده‌ایم و در این زمینه نیز شرکت مپنا اقدامات خوبی را انجام داده است.

منبع: ایسنا
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
1
1
احتمالا تمام نیروگاههای 1 کیلو وات تا 2500 مگاوات را شمردن، بعد دیدن 10 درصد اونها مازوت میسوزونند، از قضا همون 10 درصد، 70 درصد برق ما را دارن تولید میکندد!!!!!!از تبریز تا تهران، از مشهر تا خوزستان و سیستان
فروغ مقدم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۶
0
1
شاید از نظر آماری و بحث رسانه‌ای است آمار ۱۰ درصد درست باشد ولی ایشان اشاره نکرده که این ۱۰٪ نیروگاه ها چند درصد از برق کشور را تامین می‌کنند؟
به شخصه در نیروگاه شاهد هستیم حدود ۸۵٪ نسبت سوخت تخصیص یافته در نیروگاه مازوت است و این روند از سال ۱۳۹۷ به شدت افزایش یافته است.
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار