کد خبر: ۵۲۵۵۷
تاریخ انتشار : ۱۵:۰۳ - ۱۵ آذر ۱۴۰۱
برنامه دولت سیزدهم برای توسعه دیپلماسی منطقه‌ای با محوریت مسئله انرژی، سبب شده تا کشور‌های مختلف با در نظر گرفتن قدرت برق ایران به همکاری با کشور ترغیب شوند.

به گزارش برق نیوز، اتصال شبکه برق ایران به کشور‌های همسایه یکی از مهمترین راهبرد‌هایی است که می‌تواند افزایش پایداری شبکه برق کشور‌ها را به دنبال داشته باشد و از سوی دیگر زمینه ایجاد بازار‌های متعدد برای صادرات انرژی در قالب برق را فراهم کند.

در این راستا، موقعیت استراتژیک و جغرافیای سیاسی ایران این امکان را به وجود می‌آورد تا کشور ما به قطب برق منطقه غرب آسیا بدل شده و حلقه مفقوده اتصال شمال به جنوب و شرق به غرب را در این پازل تکمیل کند.

علاوه بر موقعیت راهبردی ارزنده، گستردگی شبکه برق ایران در کنار ظرفیت قابل توجه تولید این حامل انرژی در مقایسه با کشور‌های همسایه یکی دیگر از مزایایی است که زمینه تبدیل شدن ایران به قطب برق منطقه را فراهم می‌کند.

با توجه به نکات ذکر شده، اخیرا خبر اتصال شبکه برق ایران به کشور‌های شمالی از مسیر شرق دریای خزر به عنوان راهبردی اساسی در عالی‌ترین سطوح دیپلماسی پیگیری می‌شود.

جزئیات اتصال شبکه برق ایران به اعضای پیمان شانگهای

در همین راستا، محمدعلی فرحناکیان، مشاور وزیر نیرو در امور بین‌الملل ضمن تشریح وضعیت مطلوب شبکه برق ایران و موقعیت جغرافیای سیاسی قابل توجه اظهار داشت: طرح اتصال شبکه برق کشورمان از سمت شرق دریای خزر طرحی است که امکان تبادل برق را در کشور‌های عضو سازمان شانگهای فراهم‌تر می‌سازد.

مشاور وزیر نیرو در امور بین‌الملل ادامه داد: موضوع اتصال شبکه برق ایران به کشور‌های شمالی از مسیر شرق دریای خزر در «اجلاس دریای خزر» مطرح شد تا تصمیم‌گیری‌های لازم اتخاذ شود.

وی در بیان ظرفیت‌های به وجود آمده در پس این اتصال برقی از مسیر شرق دریای خزر گفت: کشور‌های عضو شوروی سابق بیشتر از نظر اتصال شبکه برق با یکدیگر امکان اتصال دارند و تنها لازم است خط سوم اتصال شبکه برق ایران با ترکمنستان که قبلاً خط دوم آن به بهره‌برداری رسیده بود، برقرار شود.

فرحناکیان با اشاره به آخرین وضعیت اجرایی خط مذکور تاکید کرد: این خط از سوی ایران تا نزدیک مرز کشیده شده و نیاز است از سوی ترکمنستان اقدام شود که این کشور نیز فعالیت‌های لازم را شروع کرده و فعال‌شدن آن ظرفیت انتقال را ۲۰۰ درصد افزایش خواهد داد.

مشاور وزیر نیرو در امور بین‌الملل در بیان دستاورد‌های اتصال برقی مذکور تاکید کرد: با این افزایش ظرفیتی که اتفاق خواهد افتاد و با وجود امکان اتصالی که در سایر کشور‌های شوروی سابق وجود دارد می‌توانیم برقمان را از طریق شرق دریای خزر منتقل کنیم.

برق آسیای مرکزی و جنوبی با همکاری ایران و تاجیکستان تامین می‌شود

یکی از کشور‌هایی که علاقه قابل توجهی به توسعه روابط در حوزه انرژی با ایران دارد، کشور تاجیکستان است.

بر این اساس، دلیر جمعه، وزیر انرژی و ذخایر آبی تاجیکستان و رییس تاجیکی کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و تاجیکستان در حاشیه پانزدهیم کمیسیون مشترک دو کشور، اظهار داشت: تاجیکستان در زمینه منابع انرژی آب در جهان در رتبه ۶ قرار دارد و با توجه به تاکید وزیر نیروی ایران در خصوص پتانسیل فنی و مهندسی ایران، لازم است از این ظرفیت برای ایجاد نیروگاه‌های برق‌آبی استفاده شود.

وی تاکید کرد: با همکاری ایران و ظرفیت موجود در تاجیکستان می‌توانیم برق آسیای مرکزی و آسیای جنوبی را تامین کنیم.

ایران بازیگر اصلی برق غرب آسیا می‎‌شود

علاوه بر وزیر انرژی و ذخایر آبی تاجیکستان، علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو جمهوری اسلامی ایران نیز در تشریح جزئیات ارتباط ایران و تاجیکستان در حوزه دیپلماسی انرژی گفت: در زمینه توسعه خدمات فنی مهندسی، در خصوص احداث نیروگاه برق‌آبی در تاجیکستان برنامه‌ریزی شده و استفاده حداکثری از پتانسیل شرکت‌های ایرانی در این زمینه مدنظر قرار گرفته است که شاهد همکاری شرکت‌های ایرانی برای احداث نیروگاه برق‌آبی راغون در کشور تاجیکستان هستیم.

محرابیان ادامه داد: کشور تاجیکستان به جهت دارا بودن منابع آبی در شرایط مطلوبی قرار دارد بر همین اساس تولید برق از آب و احداث نیروگاه‌های برق‌آبی در این کشور مورد توجه قرار گرفته است، هم اکنون این کشور ۶۵۰۰ مگاوات برق از طریق نیروگاه‌های برق‌آبی تولید می‌کند و برنامه‌ریزی برای تولید ۱۰ هزار مگاوات برق از این طریق صورت گرفته است.

با توجه به دیپلماسی منطقه‌ای قوی شکل گرفته در این زمینه به نظر می‌رسد، کشور‌های منطقه نیز به نقش ایران در آینده انرژی غرب آسیا واقف شده‌اند و دست یاری خود را به سوی قدرتمندترین شبکه برق منطقه دراز می‌کنند. بر این اساس تدام دست فرمان کنونی می‌تواند زمینه تبدیل ایران به قطب برق منطقه را فراهم کند.

منبع: فارس
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار