کد خبر: ۵۲۵۶۲
تاریخ انتشار : ۱۷:۲۸ - ۱۵ آذر ۱۴۰۱
وزیر نیرو با بیان اینکه اجلاس پانزدهم جزو موفق‌ترین اجلاس‌های برگزار شده بین ایران و تاجیکستان بوده است، افزود: در طول یک و نیم سال گذشته بیش از ۲۵ سند همکاری بین دو کشور به امضا رسیده و ما مصمم هستیم که با جدیت اجرای اسناد توافق شده را دنبال کنیم.

به گزارش برق نیوز، "علی اکبر محرابیان" وزیر نیرو و رئیس ایرانی کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در آیین اختتامیه پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و تاجیکستان با تشکر از وزیر انرژی و ذخایر آبی تاجیکستان و سایر مقامات عالی رتبه این کشور گفت: بسیار خوشحال هستم که اعلام کنم پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک ایران و تاجیکستان جزو موفق‌ترین اجلاس‌های دو کشور ارزیابی می‌شود، چرا که در این اجلاس هشت قائم مقام و معاون وزیر، آقای "دلیر جمعه" وزیر انرژی و ذخایر آبی تاجیکستان را همراهی می‌کردند و از سوی ایران هم روسای کمیسیون‌های مرتبط مجلس شورای اسلامی، معاونان وزیر و مقامات عالی رتبه در این اجلاس حضور داشتند که در مجموع سبب شد جلسات در سطح بالایی برگزار شود.

محرابیان در تشریح جلسات چهار کمیته‌ای که جلساتشان در این اجلاس برگزار شد، گفت: کمیته اول کمیته تجاری، بازرگانی، مناطق آزاد تجاری، گمرکی و بیمه بود که در پی مذاکرات این کمیته توافقات و اسناد خوبی حاصل شد که در سند نهایی درج شده است و بخاطر این مهم از مسئولان دو طرف کمیته کمال تشکر را دارم.

رئیس ایرانی کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و تاجیکستان افزود: کمیته بعدی کمیته آموزش و پروش، علوم، میراث فرهنگی، صنایع دستی، بهداشت، کار و رفاه اجتماعی بود که این کمیته نیز بسیار موفق عمل کرد و از بین این توافقات دو سه موضوع بر زمین مانده از زمان گذشته در خصوص افتتاح مرکز آموزشی جمهوری اسلامی ایران در شهر زیبای دوشنبه و توافقات حوزه بهداشت و درمان انجام شد.

وزیر نیرو با تأکید بر اینکه امیدوارم همانطور که در تنظیم سند اعضای اجلاس با جدیت موضوع را پیگیری کردند، در اجرا هم همینگونه عمل کنند، در تشریح کمیته سوم و توافقات آن نیز گفت: کمیته سوم نیز روی موضوعاتی، چون کشاورزی، ارتباطات، فناوری و کشاورزی تمرکز داشت که این کمیته نیز توافقات خوبی داشت به ویژه همکاران ما در استان خراسان رضوی که با طرف تاجیکستانی در حوزه نفت و فرآورده‌های نفتی به توافقات خوبی رسیدند و همچنین همکاری‌ها در زمینه شرکت‌های دانش‌بنیان به ویژه در حوزه مخابرات که در این حوزه نیز توافقات خوبی حاصل شد.

محرابیان در تشریح کمیته چهارم و دستاورد‌های آن نیز گفت: کمیته چهارم در حوزه آب و انرژی بود که در این حوزه نیز توافقات بسیار خوبی به‌ویژه در حوزه همکاری‌های مربوط به محیط زیست به دست آمد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: در طول یک و نیم سال گذشته و در جریان دیدار‌های روسای جمهور دو کشور با یک دیگر بیش از ۲۵ سند همکاری به امضا رسیده که این حجم از اسناد و توافق‌نامه‌ها نیازمند آن است که در مقام عمل نیز اهتمام ویژه به اجرای توافقنامه‌ها صورت بپذیرد و ما مصمم هستیم که با جدیت اجرای اسناد توافق شده را دنبال کنیم.

محرابیان در ادامه با بیان اینکه در طول ماه‌های گذشته از سال ۲۰۲۲ میلادی حجم همکاری‌های دو کشور سه برابر شده است، افزود: امیدواریم این روند در آینده نیز ادامه داشته باشد.

وزیر نیرو در بخش پایانی نیز با اشاره به حضور فعال و رضایت بخش فعالان بخش خصوصی دو طرف در این اجلاس، از همه کسانی که در برگزاری هر چه بهتر این اجلاس کمک کردند، تشکر کرد.

همچنین در این نشست، "دلیر جمعه" وزیر انرژی و ذخایر آبی تاجیکستان و رئیس تاجیکی کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور با ابراز رضایت از برگزاری کمیسیون‌های مشترک بین دو طرف گفت: کارشناسان و متخصصان دو کشور در جلسات و کمیسیون‌های مشترک اجلاس پانزدهم مسائل و موضوعات مختلف را بررسی کردند.

وزیر انرژی و ذخایر آبی تاجیکستان ادامه داد: عقیده دارم عملی کردن توافقات صورت گرفته در این نشست‌ها می‌تواند نقش موثری در تحکیم و گسترش همکاری‌های بین ایران و تاجیکستان داشته باشد.

وی افزود: انعقاد پیمان‌های دوجانبه در حوزه‌های مختلف تجاری، اقتصادی و راه‌اندازی مراکز آموزشی و نمایشگاه‌ها در دو کشور از جمله دستاورد‌های این اجلاس بود.

وزیر انرژی و ذخایر آبی تاجیکستان در ادامه سخنان خود گفت: در رابطه با عملی کردن توافقات گذشته مشکلات و محدودیت‌هایی مانند ضمانتنامه‌ها وجود داشت که در این اجلاس مورد بررسی قرار گرفت و عقیده داریم رفع این مشکلات می‌تواند به تقویت همکاری‌های دو کشور کمک کند.

دلیر جمعه در بخش پایانی سخنان خود نیز ضمن تشکر از طرف ایرانی تأکید کرد: اطمینان کامل دارم که عملیاتی شدن توافقات صورت گرفته طی این اجلاس در تحکیم مناسبات دو کشور در حوزه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی و ... نقش موثر خواهد داشت.

ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار