کد خبر: ۵۲۶۷۳
تاریخ انتشار : ۰۹:۱۳ - ۲۷ آذر ۱۴۰۱
آخرین وضعیت صدور مجوز‌های کسب‌وکار در وزارت نیرو اخذ مجوز کسب‌وکار جدی‌ترین مانع بر سر راه کارآفرینان محسوب می‌شود و تسهیل‌بخشی در فرآیند صدور این مجوز‌ها، می‌تواند راه گشا باشد؛ در همین رابطه از ابتدای سال جاری تا ۲۶ آذرماه بیش از ۲۰۰۰ درخواست الکترونیکی صدور مجوز کسب‌وکار در وزارت نیرو به ثبت رسید که با کسب رتبه سوم این وزارتخانه در میان ۲۲ دستگاه پایش شده همراه شد.

به گزارش برق نیوز، هموار کردن مسیر فعالیت برای کسب‌و‌کار‌ها می‌تواند از مولفه‌های توسعه یافتگی کشور‌ها به شمار آید، چراکه با تحقق این مهم رونق اقتصادی را شاهد خواهیم بود.

به اعتقاد برخی از صاحبنظران، مهم‌ترین مانع رشد فضای کسب‌وکار، بروکراسی حاکم بر فضای کسب‌وکار و صدور مجوز‌های مربوط به آن است و با وجود مسیر پر پیچ و خم فرایند‌های اداری این نتیجه حاصل می‌شود که نقدینگی موجود در جامعه به جای این که برای تولید و اشتغالزایی کشور صرف شود، سر از بازار‌های دیگر درآورد.

کاغذی بودن فرایند صدور کسب و کار باعث می‌شود بسیاری از افرادی که در نهاد‌های مختلف متولی صدور مجوز هستند، خود به عاملی برای سنگ اندازی بر سر راه کسب و کار در کشور تبدیل شوند این در حالی است که با الکترونیکی شدن فرایند صدور مجوز‌ها، شاهد رونق کسب و کار و در نهایت جهش اقتصادی در کشور خواهیم بود.

اخذ مجوز کسب و کار جدی‌ترین مانع بر سر راه کارآفرینان محسوب می‌شود و تسهیل بخشی در فرآیند صدور این مجوز‌ها، می‌تواند راه گشا باشد؛ قانون‌گذاران از سال ۱۳۸۶ با تصویب ماده ۷ سیاست‌های اجرایی اصل ۴۴، تلاش خود را برای حل این مسئله آغاز کرده‌اند.

در بین صنایع مختلف، صنعت آب و برق پتانسیل بالایی برای ایجاد کسب‌وکار دارد و با هموار کردن مسیر برای کارآفرینان و شرکت‌های فناور و دانش بنیان و نیز فراهم‌سازی زیرساخت‌های لازم، می‌توان امیدوار بود که از ظرفیت این بخش برای اشتغال‌آفرینی در کشور و رونق اقتصادی بهره برد؛ در این بین یکی از مباحث مهم موضوع صدور مجوز‌های کسب‌وکار است که این امر در پیچ‌وخم بروکراسی اداری کشور به بیراهه می‌رفت و در نهایت در دل هزاران ایده برای راه‌اندازی کسب‌وکار، گم می‌شد.

هم اکنون شاهد استقبال همسایگان ایران برای همکاری در حوزه تولید، انتقال و مصرف آب و برق هستیم و ایران می‌تواند با داشتن عظیم‌ترین ذخایر انرژی در دنیا و تبدیل این ظرفیت به برق و خلق ارزش افزوده، فرصت‌های شغلی عظیم ایجاد کند.

آنچه که حائز اهمیت بوده، این است که رشته مهندسی برق جزو اولین انتخاب داوطلبان کنکور بوده و بر همین اساس می‌توان گفت استعداد‌های برتر ایران این رشته را برای ادامه تحصیل برگزیده اند. دانش بالای فارغ التحصیلان برق باعث شد تا این رشته در صدر فرار مغز‌های ایران نیز قرار گیرد و عدم اشتغال مناسب در ایران آن‌ها را روانه کشور‌های دیگری کند.

با چنین تفاسیری موضوع تسهیل‌گری در صدور مجوز‌های کسب و کار در صنایع آب و برق از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و خوشبختانه این مهم با ایجاد و راه‌اندازی درگاه ملی مجوز‌های کسب‌وکار و اهتمام ویژه وزارت نیرو برای حضوری فعال و پاسخگویی مستمر در این درگاه، مسیری هموار را آغاز کرده است.

درگاه ملی مجوز‌های کسب‌وکار، بستری اینترنتی تحت مدیریت دبیرخانه «هیئت مقررات‌زدایی و بهبود محیط کسب وکار» است که برای همه کسب‌وکار‌های موجود در کشور، شرایط، مدارک، مجوز‌های پیش‌نیاز، هزینه و زمان صدور مجوز را شفاف و قابل فهم ارائه می‌کند؛ این درگاه، تنها مرجع رسمی اعلام شرایط صدور مجوز‌های کسب‌وکار و معرفی مرجع قانونی صادرکننده همه مجوز‌های کسب‌وکار‌ها در کشور محسوب می‌شود.

بر اساس ماده ۷ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و اصلاحات بعدی، «هیئت مقررات‌زدایی و بهبود محیط کسب و کار»، به ریاست وزیر امور اقتصادی ودارایی موظف است شرایط، مراحل و هزینه‌های صدور مجوز‌های کسب و کار را شفاف و سهل کند تا هر شهروند بتواند در این سایت به راحتی از شرایط و مراحل دریافت مجوز کسب و کار مورد نظرش مطلع شود و در صورت درخواست، از درگاه تخصصی، مجوز مورد نظرش را به سهولت و در کوتاه‌ترین زمان ممکن، دریافت کند.

دبیرخانه «هیئت مقررات‌زدایی و بهبود محیط کسب و کار» در مرکز ملی مطالعات، پایش و بهبود محیط کسب و کار وزارت امور اقتصادی و دارایی مستقر است و راهبری و مدیریت "درگاه ملی مجوز‌های کسب و کار کشور" را به‌عهده دارد.

تجمیع همه مجوز‌ها در درگاه ملی مجوز‌ها سبب خواهد شد که پاسخگویی‌ها تنها از طرف یک نهاد باشد که این امر به تولیدکنندگان و فعالان کسب و کار کمک زیادی خواهد کرد.

شفاف سازی شرایط، مدارک، زمان و هزینه لازم برای صدور مجوز همه کسب وکارها؛ معرفی مرجع اصلی صادرکننده مجوز هر کسب و کار؛ سهل کردن شرایط، مدارک و زمان و هزینه لازم برای صدور مجوز همه کسب و کارها؛ ثبت نام از متقاضیان دریافت مجوز، راهنمایی و هدایت وی به درگاه تخصصی صادرکننده مجوز و نیز پشتیبانی و پیگیری دریافت مجوز موردنظر متقاضی در زمان اعلام شده و پیگیری قضایی درصورت عدم صدور مجوز بدون دلیل موجه از جمله کارکرد‌های اصلی درگاه ملی مجوز‌های کسب و کار است.

بر اساس این گزارش، تا صبح امروز ۲۷ آذرماه سال جاری تعداد کل درخواست‌های در دست بررسی درگاه ملی صدور مجوز ۱۳۹ هزار و ۸۵۸ مورد و تعداد مجوز‌های صادره ۱۶۱ هزار و ۹۴۷ مورد را شامل می‌شود.

متقاضیان برای ثبت درخواست خود در حوزه آب و برق با ورود به درگاه ملی صدور مجوز کسب و کار به آدرس (mojavez.ir) و کلیک روی آیکن درختواره کسب و کار و در ادامه ورود به بخش صنعت و معدن و تأسیسات و زیرساخت‌ها می‌توانند درخواست‌های خود را در حوزه صدور مجوز کسب‌وکار در حوزه آب و انرژی ثبت کنند.

هم اکنون تعداد ۱۹ مجوز در درگاه وزارت نیرو وجود دارد که ۱۰ مجوز مربوط به معاونت برق و انرژی می‌شود که شامل پروانه صادرات و واردات برق، پروانه خرده فروشی برق، مجوز توزیع برق، پروانه بهره‌برداری برای نیروگاه‌های متصل به شبکه پایین‌تر از ۶۳ کیلووات (مولد‌های مقیاس کوچک)، پروانه احداث نیروگاه برق، پروانه بهره‌برداری (برای تولید برق) (نیروگاه‌های بزرگ)، پروانه احداث مولد‌های مقیاس کوچک، پروانه صلاحیت بهره‌برداری و نگهداری از نیروگاه O&M، پروانه مرکز توسعه مولد‌های مقیاس کوچک و پروانه انتقال نیروی برق است.

در همین رابطه سه مجوز مربوط به سازمان انرژی‌های تجدید پذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) شامل احداث نیروگاه و صادرات برق تجدید پذیر و پاک، بهره‌برداری نیروگاه تجدید پذیر و پاک و احداث نیروگاه تجدید پذیر و پاک می‌شود.

برای شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور چهار مجوز درنظر گرفته شده است که مربوط به گواهی صلاحیت شرکت بهره‌برداری و نگهداری از تأسیسات آب، بهره‌برداری تأسیسات تولید، انتقال، تصفیه، توزیع، فروش، جمع‌آوری و استفاده مجدد از آب، فاضلاب و پساب، گواهی صلاحیت شرکت بهره‌برداری و نگهداری از تأسیسات فاضلاب و احداث تأسیسات تولید، انتقال، تصفیه، توزیع، فروش، جمع‌آوری و استفاده مجدد از آب، فاضلاب و پساب است.

در همین راستا دو مجوز شرکت مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران با زیرمجموعه پروانه صلاحیت حفاری چاه و پروانه صلاحیت نظارت بر حفاری چاه در نظر گرفته شد.

وزارت نیرو موفق به کسب رتبه سوم صدور الکترونیکی مجوز‌های کسب و کار شد

بر اساس این گزارش، به دنبال فعالیت جدی، موثر و مستمر وزارت نیرو در حوزه صدور مجوز‌های کسب‌وکار، این وزارتخانه در میان ۲۲ دستگاه پایش شده رتبه ۳ دستگاه‌های موفق در صدور مجوز را در درگاه ملی صدور مجوز کسب‌و کار به خود اختصاص داده است.

در زمستان سال ۱۳۹۹ به صادرکنندگان کسب‌وکار مهلت یکساله داده شد تا به منظور اخذ استعلام برای برخی از مشاغل که نیازمند استعلام از چند دستگاه هستند اقدام کنند، این چالش به نفع مردم تمام شد؛ بر این اساس اخذ پاسخ استعلام در این موارد بر عهده دستگاه اصلی صادرکننده مجوز است.

در چنین شرایطی هیچ اداره‌ای حق این را ندارد برای دریافت استعلام، کاغذ دست متقاضی بدهد و همه استعلام‌ها باید توسط آن اداره به صورت الکترونیکی برای متقاضی انجام شود.

بر اساس آخرین وضعیت منتشر شده از صدور مجوز از طریق درگاه ملی مجوز‌های کسب و کار، از ابتدای امسال تا تاریخ ۲۶ آذر سال جاری، ۲۲۵۲ درخواست مجوز به وزارت نیرو ارسال و از این تعداد برای ۱۸۲ مورد مجوز صادر شده است.

از میان ۲۲۵۲ درخواست ثبت شده در وزارت نیرو، ۸۱۱ مورد مربوط به سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق، ۲۶ مورد مربوط به شرکت مادرتخصصی مدیریت منابع آب ایران، ۶۵۰ مورد مربوط به شرکت مادرتخصصی مهندسی آب و فاضلاب کشور و ۷۶۵ مورد درخواست مربوط به معاونت برق و انرژی می‌شود.

طبق گزارش ارسالی از درگاه ملی صدور مجوز، تعداد ۱۹۱۷ مورد از درخواست‌ها قابل تایید نبوده و رد شده است و ۴۲ مورد انصراف متقاضی به ثبت رسیده است.

از بین ۲۲۵۲ درخواست ثبت شده ۱۱۱ درخواست در حال بررسی بوده و تعداد ۱۲ در صف صدور قرار دارد و مابقی معادل ۹۹ مورد با تاخیر در فرآیند تعیین تکلیف روبرو شده‌اند.

آمار مربوط به تعیین تکلیف درخواست‌ها،  تنها شاخص و معیار ارزیابی رتبه‌بندی دستگاه‌هاست؛ در چنین شرایطی درخواست‌های تعیین تکلیف نشده باید در بازه‌های زمانی ۲۴ ساعته، ۱۰ روزه و تاریخ صدور مجوز مندرج در شناسنامه مجوز تایید یا رد شوند.

ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار