کد خبر: ۵۲۷۸۹
تاریخ انتشار : ۱۴:۲۷ - ۰۸ دی ۱۴۰۱
سایه قطعی برق از ماه‌ها پیش کشورهاو سران اروپا را درگیر کرده است چرا که قیمت‌های قبض‌های گاز و برق شهروندان روز به روز افزایش می‌یابد و اینک در آستانه زمستان نیز باید نگران قطعی برق و خسارات ناشی از آن در کشور‌های مختلف قاره سبز باشند.

به گزارش برق نیوز، تا به امروز هم مشکلات مربوط به تامین انرژی در اروپا برخی قدرت‌های این قاره از جمله آلمان و فرانسه را با دشواری‌های زیادی روبرو کرده است به نحوی که پاریس از بروز خاموشی‌های طولانی و سراسری خبر داده و آلمان هم اعلام کرد که کمبود برق دانشگاه‌های این کشور را با مخاطره روبرو کرده است.

در برخی از کشور‌ها مانند لهستان حتی برای شارژ گوشی‌های تلفن همراه در اداره‌های دولتی مقررات جدیدی وضع شده است و کارمندان نمی‌توانند از برق ادارات برای این کار استفاده کنند.

این واقعیت تلخ را به تازگی «کلاودیا تاتر» وزیر دفاع اتریش به زبان آورده و در گفتگو با روزنامه آلمانی «دی ولت» به کشور‌های اروپایی هشدار داده است که در بحبوحه بحران انرژی ناشی از جنگ اوکراین، اتحادیه اروپا شانس خیلی کمی دارد که از خاموشی‌های گسترده و قطعی برق در امان بماند.

وی در این باره تاکید کرده است که «احتمال خاموشی در بخشی از کشور‌های اتحادیه اروپا در آینده‌ای نزدیک، بسیار بالاست. پرسش این نیست که آیا اتفاق خواهد افتاد یا نه، مسئله بر سر زمان وقوع این اتفاق است.»

برخی از شرکت‌های تلفن همراه در اروپا نیز با توجه به محدودیت ساعت نگهداری شارژ باتری‌های دکل‌های مخابراتی و تقویت کننده آنتن‌های خود از قبل پیش بینی‌ها را برای بروز مشکل در صورت قطع برق در کشور‌های خود اعلام کرده اند.

از طرفی شبکه برق فرانسه (RTE) هم به تازگی نسبت به کمبود انرژی و خاموشی‌های گسترده در فصل زمستان هشدار داده و اعلام کرده است که فرانسه ممکن است با بحران انرژی بی‌سابقه‌ای روبرو شود.

در گزارش منتشر شده این شبکه آمده است بحران انرژی، شرایط آب و هوایی و تاخیر در راه‌اندازی نیروگاه‌های هسته‌ای ممکن است مشکلاتی از جمله قطعی برق در زمستان را ایجاد کند. اپراتور شبکه برق فرانسه اعلام کرد: ممکن است همه شهروندان فرانسوی ساعاتی از شبانه‌روز در خاموشی به سر برند، ولی صرفه‌جویی می‌تواند تا ۵ درصد در جبران کمبود انرژی راهگشا باشد.

در کشور آلمان نیز مشکلات زیادی برای دانشگاه‌ها در تامین برق خود ایجاد کرده است. دانشگاه کوبلنتس در ایالت راینلند آلمان، قصد دارد ساعات کلاس‌های خود از اوایل دسامبر تا ژانویه کاهش دهد. دولت آلمان از شهروندان این کشور خواسته است برای مقابله با کمبود برق صرفه‌جویی کنند.

سایر دانشگاه‌های آلمان نیز همین سیاست را در پیش گرفته‌اند. در ایالت تورینگن آلمان موسسات عالی قصد دارند کتابخانه‌ها و سالن‌های مطالعه خود را تعطیل کنند.

نکته مهمی که دیگر برای بسیاری از مردم و مقامات اروپایی مسجل شده، این است که وضعیت عرضه و تامین برق در این قاره به هیچ وجه امن نیست.

روزنامه «زوددویچه سایتونگ» پرتیراژترین روزنامهٔ آلمان نیز با اشاره به روند رو به افزایش قطعی برق در اروپا، نوشته است که در سایه این ناامنی‌های تامین در اتریش، بازی بین‌المللی با دانمارک در ژوئن لغو شد و در جولای بازدیدکنندگان در چرخ و فلک در پراتر گیر کردند. در آغاز ماه آگوست، حدود ۱۴۰ هزار خانوار در تیرول اتریش تقریباً یک ساعت بدون برق بودند.

در اواخر جولای یک قطعی بزرگ برق در جنوب لندن منجر به توقف قطار‌ها شد. به گزارش هفته نامه اشپیگل، چراغ‌های راهنمایی و روشنایی خیابان‌ها در آن زمان کار نمی‌کردند.

در ادامه این گزارش آمده است: به عبارت دقیق، خاموشی به این معنی است که برق در شهر‌ها یا مناطق برای چندین ساعت یا چند روز از کار می‌افتد و منجر به خرابی زیرساخت‌ها می‌شود. این شرایط ممکن است اتفاق بیفتد. برای مثال، اگر منبع تغذیه به طور غیرمنتظره به دلیل شرایط آب و هوایی شدید یا کار‌های ساختمانی قطع شود، اضافه بار نیز می‌تواند منجر به خاموشی شود.

در مجموع، خاموشی‌های رو به گسترش در اروپا و ناتوانی سران بروکسل در مهار بحران انرژی در عمل از ضعف مدیریتی آن‌ها حکایت دارد. آن‌ها نه تنها در زمینه امنیت عرضه انرژی دچار خطای محاسباتی شده اند بلکه هیچ راه حل بدیلی نیز برای مقابله با بحران‌های احتمالی در نظر نگرفته اند.

منبع: ایرنا
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
2
0
بهتر...
بزار حال فقیر، فقرا رو درک کنن :)
پاسخ ها
یک مهندس با سابقه کار در بخش نیروگاهی
| Iran (Islamic Republic of)
برق مورد نیاز ما اکثرا در بخش خانگی مصرف و هدر میره در حالیکه اروپائیان از برق مصرف بهینه بویژه در بخش صنعت میکنن..ضمنا درسته درآمد ما ایرانیان از اروپاییان خیلی کمتره ولی قیمت حامل های انرژی ما آنقدر پایین است که آنچنان در کاهش درامدمون تاثیر نداره..عوضش الودگی ناشی از برق و گاز ارزان باعث تحمیل انواع بیماری های تنفسی و پول دارو بمردم شده..
یک مهندس
| Iran (Islamic Republic of)
در کشورمون چه به پولدارا چه به فقرا توصیه میکنیم توروخدا بخاطر صرفه جویی در مصرف گاز و انرژی فقط یک بلوز اضافی بپوشین توی خونه ها و مغازه هاتون انگار داری فحش...میدی بهشون! جالبکه بخوبی میدونن الودگی ناشی از مصرف زیاد انرژی حسابی بیمارشون کرده و هزینه دارو و درمانشون رو بالا میبره !!
یک مهندس توانیری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
1
2
مطمئن باشید اروپا با کمترین تنش بحران خاموشی رو پشت سر خواهد گزاشت...چون اونها ارزانفروشی نمیکنند و مردم را وادار به صرفه جویی میکنن...
توانیری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
1
2
در حالیکه متوسط قیمت برق در کشورمون حدودا 200 تومنه اروپا بویژه انگلستان قیمت برق اش رو به کیلوواتی 100 هزارتومن!! رسونده و مطمئنا مردمشون رعایت مصرف رو خواهند کرد و الودگی هواشون هم تواما به صفر خواهد رسید...
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America
یه عده مغز تعطیل مثل شماها هم هیچ ایده ای به جز گرون کردن برق ندارن. اروپا بحران انرژی امسال و زمستونی که قرار بود سرد باشه رو به خوبی مدیریت کرد. در تعدادی از کشورها پول برق رو به مردم پس دادن. در این کشورها تعرفه برق بر اساس زمان واقعی هست، یعنی یه زمانهایی برق خیلی گرون میشه و یه زمانهایی رایگان میشه. بعد هم این سال، یک سال خاص بود که سر کردن و زیرساختهاشون رو بر این مبنا اصلاح کردن که دیگه به گاز روسیه وابسته نباشن. عملا در جنگ اقتصادی با روسیه بودن. مثل ما هم دارنده دومین ذخایر گاز نبودن. شما برید یه فکری برای مملکت فشلتون کنید که هیچ چیز به جز چپوندن به مردم بلد نیستید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
شما درآمد مردم ماو کسانی که دراروپا وامریکای شمالی کف حقوقشون۲۵۰۰دلار هست رو هم مقایسه کنید افزایش قیمت اگر راهکار کارسازی بود تاحالا صد مرتبه صورت گرفته بود.جنابعالی مثل این زیاد دلتون خوشه
یک مهندس توانیری با سابقه کار در نیروگاه و پستهای انتقال
| Iran (Islamic Republic of)
البته فقط چهار ساعت در روز و پیک بار کیلوواتی صد تا صدو ده هزار تومنه ودر بقیه ساعات کیلوواتی فقط 25 تا سی هزارتومنه..
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
0
0
زرشک. سایه اصلیه اینجاست.
پاسخ ها
یک مهندس
| Iran (Islamic Republic of)
واقعیتش آلودگی هواداره به یک معضل بسیار بسیار اساسی در تهران تبدیل میشه 'دارم باین فکر میکنم خونه م رو در تهران بفروشم و مثلا برم در جاهایی مثل طالقان زندگی کنم علیرغم انکه دو ساعت از تهران دوره..
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار