کد خبر: ۵۲۸۹۲
تاریخ انتشار : ۰۸:۲۰ - ۱۹ دی ۱۴۰۱
با رشد بی‌رویه مصرف گاز خانگی برخی نیروگاه‌های کشور برای تولید پایدار برق و جلوگیری از خاموشی‌ها، مجبور به استفاده از مازوت به جای گاز هستند، این تغییر ناخواسته سوخت در کنار آثار زیان‌بار زیست‌محیطی و آلودگی هوا موجب افزایش ۵۰ درصدی هزینه تعمیر و نگهداری و کاهش بهره‌وری نیروگاه‌ها می‌شود.

به گزارش برق نیوز، افزایش قابل توجه مصرف گاز خانگی در فصل زمستان سبب می‌شود سایر مصارف کشور طی فصل سرد با کمبود گاز مواجه شده و این کمبود گاز طبیعی در بسیاری از موارد با سوخت مایع از جمله نفت کوره (مازوت) جبران می‌شود.

در کنار آثار زیان‌بار زیست محیطی و انسانی استفاده از سوخت مایع، مصرف سوخت مایع از جمله مازوت زمینه بروز آسیب‌های گسترده به نیروگاه را فراهم می‌کند.

اولین تاثیر منفی مصرف مازوت در واحد‌های نیروگاهی افزایش هزینه تعمیرات واحد‌های نیروگاهی تا ۵۰ درصد و افزایش تعداد تعمیرات دوره‌ای است. همین مسئله سبب می‌شود تا زمان خروج واحدها نیز افزایش پیدا کند. به طور کلی به ازای افزایش ۴۰ درصدی سهم مازوت در سبد سوخت واحد‌های نیروگاهی نرخ ضریب بهره‌برداری نیروگاه‌ها ۳ درصد کاهش پیدا می‌کند.

کاهش راندمان نیروگاه‌ها به دلیل مصرف سوخت مایع

دومین تاثیر منفی مصرف مازوت بر نیروگاه‌ها، افزایش مصرف آب و ایجاد محدودیت تولید برق است. همچنین خوردگیِ تجهیزات به دلیل ایجاد اسید سولفوریک ناشی از وجود گوگرد در سوخت نیز از دیگر مشکلاتی است که مصرف مازوت برای نیروگاه‌های تولید برق به همراه دارد.

‌در اثر مصرف مازوت، حجم پسماند‌های محفظه احتراق به عنوان پسماند ویژه افزایش پیدا کرده و این مسئله زمینه توقف در روند تولید برق را فراهم می‌کند.

از سوی دیگر به ازای هر ۴۰ درصد افزایش مصرف مازوت در سبد سوخت نیروگاهی راندمان واحد‌های تولید برق ۱ درصد کاهش پیدا می‌کند.

با توجه به عوامل یاد شده، نیروگاه‌ها هیچ علاقه‌ای به مصرف سوخت مایع نداشته و تقاضا دارند تا جای ممکن با گاز طبیعی برق تولید کنند، اما افزایش نجومی مصرف گاز طبیعی و ضرورت تولید برق پایدار، حاکمیت حوزه انرژی کشور را ناچار به مصرف سوخت مایع در نیروگاه می‌کند.

منبع: فارس
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار