کد خبر: ۵۲۹۲۲
تاریخ انتشار : ۰۸:۲۵ - ۲۱ دی ۱۴۰۱
نیازی به ایجاد نهاد تنظیم گر برق نیست و شورای رقابت می‌تواند با ایجاد کارگروه تخصصی، روند تنظیم گری را انجام دهد؛ این تصمیمی است که شورای گفتگو در مصوبه صدودهمین جلسه خود مبنی بر صدور لایحه تنظیم گری صنعت برق خطاب به کمیسیون اقتصادی دولت اتخاذ کرده است.

به گزارش برق نیوز، البته بخش خصوصی با این موضوع مخالف است؛ چراکه به عقیده فعالان این بخش، شورای رقابت در چارچوب کارگروه تخصصی توان تنظیم گری صنعت برق را که دچار ناترازی شده است ندارد و باید نهاد مستقلی در این زمینه فعالیت کند. به عقیده بخش خصوصی، تشکیل کارگروه تخصصی برق به‌عنوان یک نهاد تنظیم گر که دبیرخانه آن در شورای رقابت است به نفع بخش خصوصی خواهد بود و به‌این ترتیب سطح دخالت‌های دولت کاهش پیدا می‌کند و تنظیم گری نسبت به زمانی که دبیرخانه در وزارت نیرو باشد به شیوه بهتری انجام می‌شود.

موضوع تاسیس نهاد تنظیم گر برق در شورا مطرح و مقرر شده بود که وزارت نیرو ظرف ۱۵روز نظرات خود را درباره لایحه تنظیم گری بخش برق مشخص کند و به کمیسیون اقتصادی دولت ارائه دهد؛ درغیر این‌صورت وزارت اقتصاد باید به‌طور مستقیم لایحه تنظیم گری بخش برق را به کمیسیون اقتصادی دولت ارسال کند.

وزیر اقتصاد و رئیس شورای گفتگو درباره علت اجرایی‌نشدن مصوبه صدودهمین نشست شورا به مصوبه جلسه شورای رقابت که به موضوع نهاد تنظیم گر برق اختصاص داشت، اشاره و بیان کرد: طبق آنچه در مصوبه شورای رقابت آمده است، در این حوزه به ایجاد نهاد تنظیم گر نیازی نیست و خود شورا توان مدیریت و تنظیم گری در این بخش را دارد؛ بنابراین لایحه تنظیم گری بخش برق را به کمیسیون اقتصادی دولت ارسال نکردیم تا در جمع اعضای شورا موضوع را مطرح و درباره آن تصمیم‌گیری کنیم.

بر اساس اظهارات احسان خاندوزی و طبق قانون، شورای رقابت باید درباره تشکیل نهاد تنظیم گر نظر دهد، پس برای ورود دولت به این حوزه لازم است نظر مثبت شورا دریافت شود. در صورت تجدیدنظر شورا درباره مصوبه اخیر خود، تشکیل نهاد تنظیم گر در دستورکار قرار خواهد گرفت.

آرش نجفی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران هم در واکنش به آنچه گفته شد، بیان کرد: پیش از تغییر رئیس شورای رقابت، نیاز به ایجاد نهاد تنظیم گر برق مطرح و تایید شده و مجلس هم قائل به ایجاد نهاد تنظیم گر بود. در هر حال صنعت برق و ناترازی‌های موجود بیانگر نیاز کشور به این نهاد است. این نهاد مستقل بوده و بنابر استقلالی که دارد می‌تواند تنظیم گری بهتر و کارآمدتری داشته باشد. از طرفی شورای رقابت قادر نیست این سطح از استقلال نظری و اجرایی را داشته باشد، پس لازم است مجددا موضوع را در دستورکار قرار دهیم.

محمدرضا سیدنورانی، رئیس شورای رقابت هم درباره ایجاد نهاد تنظیم گر برق بیان کرد که تشکیل کارگروه تخصصی برق به‌عنوان یک نهاد تنظیم گر که دبیرخانه آن در شورای رقابت است به نفع بخش خصوصی خواهد بود و به‌این ترتیب سطح دخالت‌های دولت کاهش پیدا می‌کند و تنظیم گری نسبت به زمانی که دبیرخانه در وزارت نیرو باشد به شیوه بهتری انجام می‌شود.

در همین خصوص، حمیدرضا حاجی بابایی، نماینده مجلس از لزوم ارسال لایحه تنظیم گری بخش برق به مجلس سخن گفت و تاکید کرد: این لایحه درصورت نیاز بررسی می‌شود و پس از تصویب، تنظیم گری به دست مردم صورت می‌گیرد که بدون شک اثرگذاری بیشتری دارد.

در ادامه حسین سلاح ورزی، نایب رئیس اتاق ایران و قائم مقام دبیر شورای گفتگو پیشنهاد داد که روند فعالیت نهاد تنظیم گر برق موازی با اجرای قانون جدید مربوط به صنعت برق دنبال شود. چون فرآیند تشکیل نهاد تنظیم گر طولانی است و در این مدت امکان آزمون قانون و میزان اثرگذاری آن مشخص می‌شود و بعد از این می‌توان درباره ایجاد یا عدم‌نیاز به نهاد تنظیم گر تصمیم‌گیری کرد. خاندوزی با تایید پیشنهاد ارائه‌شده، از دبیرخانه شورای گفتگو خواست تا طی گزارشی، محدوده‌هایی از صنعت برق را که هنوز در قانون درباره آن تعیین‌تکلیف نشده است شناسایی و اعلام کند. از طرفی نشستی با حضور نمایندگان وزارت صنعت، معدن و تجارت، شورای رقابت و وزارت نیرو برگزار کند و این گزارش را مورد بررسی قرار دهد تا در نشست بعدی شورا با دست پر درباره این موضوع تصمیم‌گیری شود.

 

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار