کد خبر: ۵۲۹۶۰
تاریخ انتشار : ۱۰:۲۸ - ۲۵ دی ۱۴۰۱
بر اساس یافته‌های تحقیقات سازمان ملل متحد، حدود ۵۰ هزار سد بزرگ در سراسر جهان بیش از یک چهارم از ظرفیت خود را تا سال ۲۰۵۰ در نتیجه افزایش رسوب، از دست می‌دهند که امنیت انرژی و آب جهانی را تحلیل می‌برد.

به گزارش برق نیوز، دانشگاه سازمان ملل متحد اعلام کرد ظرفیت سد‌های جهان از شش تریلیون متر مکعب، به ۴.۶۵۵ تریلیون متر مکعب تا سال ۲۰۵۰ کاهش پیدا خواهد کرد و باید اقداماتی برای رسیدگی به این مشکل و حفظ زیرساخت ذخیره سازی حیاتی انجام شود.

گل و لای که در مخازن آب در نتیجه تغییر جریان طبیعی آب، انباشته می‌شوند، می‌توانند به توربین‌های برق آبی آسیب زده و تولید برق را کاهش دهند. جریان رسوب در طول رودخانه هم ممکن است مناطق بالادستی را در معرض خطر سیل قرار دهد و زیستگاه‌های پایین دستی را تخریب کند.

در تحقیقات سازمان ملل متحد، اطلاعات بیش از ۴۷ هزار سد در ۱۵۰ کشور مورد بررسی قرار گرفت و نشان داد ۱۶ درصد از ظرفیت ذخیره سازی این سد‌ها از بین رفته است. ایالات متحده با از بین رفتن ۳۴ درصد از ظرفیت سد‌های خود تا سال ۲۰۵۰ روبروست و برآورد می‌شود برزیل ۲۳ درصد، هند ۲۶ درصد و چین ۲۰ درصد از ظرفیت سد‌های خود را تا آن زمان از دست خواهند داد.

منتقدان همواره هشدار داده اند هزینه‌های اجتماعی و زیست محیطی بلندمدت سد‌های بزرگ، بسیار بیشتر از فایده‌های آن‌ها است.

ولادیمیر اسماختین، مدیر موسسه آب، محیط زیست و سلامت دانشگاه سازمان ملل متحد و یکی از نویسندگان این تحقیقات گفت: سدسازی در سراسر جهان همین حالا هم به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده و سالانه حدود ۵۰ سد ساخته می‌شود که در مقایسه با ساخت هزار سد در اواسط قرن گذشته، نصف شده است.

چین در راستای برنامه کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی و کنترل انتشار گاز‌های گلخانه ای، همچنان به ساخت سد روی رودخانه‌های بزرگ ادامه می‌دهد، اما پروژه‌هایی مانند "تری گورجس" که بزرگترین تاسیسات برق آبی جهان به شمار می‌رود، از نظر اجتماعی و محیط زیستی، مخرب بوده است.

بر اساس گزارش رویترز، تحقیقاتی که سال گذشته انجام شد، نشان داد سد‌هایی که چین بر روی رودخانه مکونگ ساخته است، جریان رسوب در کشور‌های پایین دستی را برهم زده و وضعیت زمین را تغییر داده و معیشت میلیون‌ها کشاورز را به خطر انداخته است.

منبع: ایسنا
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار