کد خبر: ۵۳۰۱۲
تاریخ انتشار : ۱۱:۱۶ - ۰۱ بهمن ۱۴۰۱
درصورتی که نیاز به دانستن پاسخ، نحوه تنظیم و نصب بی متال چگونه است؟ هستید. حتما ادامه مطلب را مطالعه نمایید.

به گزارش برق نیوز، همانطور که میدانیم وظیفه اصلی بی متال تشخیص اضافه بار در مدار و قطع جریان، جهت جلوگیری از آسیب ناشی اضافه بار به موتورها و یا الکتروموتورها است. از این رو وجود این قطعه در مدار بسیار حیاتی است. درصورتی که نیاز به دانستن پاسخ، نحوه تنظیم و نصب بی متال چگونه است؟ هستید. حتما ادامه مطلب را مطالعه نمایید.

ساختار بی متال یا رله حرارتی را بشناسیم

برای آنکه بدانیم نحوه تنظیم و نصب بی متال چگونه است؟ بهتر است در ابتدا ساختار بی متال یا رله حرارتی را بشناسیم و بر اساس این موارد که در ادامه به ان ها اشاره میکنیم قیمت بی متال هیوندای نیز تعیین میگردد. همچنین لازم به ذکر است که بی متال هیوندای از خانواده محصولات لوازم برق صنعتی هیوندای می باشد.

نحوه تنظیم و نصب بی متال چگونه است؟

کنترل جریان در مدارهای الکتریکی یکی از ساده ترین عناصر حفاظتی محسوب می‌شود. به طور کلی جریان در سه حالت عادی یا همان normal و در دو حالت دیگر کمتر و بیشتر از حالت نرمال خواهد بود. که به وسیله رله حرارتی (بی متال) می‌توان این اضافه بار را در درون مدار تشخیص داد. و از سویی می‌توان گفت: بی متال بیشتر جهت بارهای موتوری در مدارها قابل استفاده است. بی متال در واقع قطع کننده مدار قدرت نیست، بلکه وظیفه کنترل وضعیت آن را برعهده دارد. درصورتی که جریان عبوری از تنظیمات خود فراتر رود؛ بی متال در واقع باعث باز و بسته شدن پلاتین فرمان می‌گردد.

رله حرارتی نیز همانند سایز قطعات الکتریکی شامل اجزای مختلفی است

  1. ترمینال های قدرت ورودی و خروجی

چند کنترل کننده و کلیدهای تست بر روی بی متال تعبیه شده است. که در واقع انتخاب بی متال از طریق کلید تعیین کننده محدوده رنج آن صورت می‌گیرد. به این صورت که هر بی متال دارای حداقل و حداکثر جریان خواهد بود که همین امر انواع بی متال را از یکدیگر متمایز ساخته و بر اساس آن می‌توانید جریان نامی موتور مدنظر را بر روی بی متال ثبت نمایید. به عنوان مثال: در بی متال هیوندای رنج های جریان از 2 الی 3 آمپر تا 59 الی 85 آمپر است. که همین ویژگی سبب می‌شود انتخاب راحتتری برای متقاضی رقم بخورد.

  1. کلید ریست

کلید ریست یک کلید مهم در چگونگی تنظیم بی متال است. عملکرد این کلید به این صورت است که در هنگام عمل کردن بی متال به صورت دستی باید فشار داده شود تا به حالت دیفالت و عادی خود باز گردد. شایان ذکر است، اگر کلید ریست در حالت اتومات قرار گیرد، دیگر نیاز به فشردن کلید و برگرداندن آن به حالت عادی نخواهد بود و در واقع کلید به صورت اتومات در حالت اولیه خود باز خواهد گشت.

علاوه بر کلید ریست دستی یک حالت ریست خودکار نیز وجود دارد که این نوع حالت در برند های مختلف متفاوت است؛ در کلید بی متال هیوندای درصورت فشاردادن و چرخاندن کلید مذکور، بی متال در حالت اتومات قرارگرفته و پس از قطع مدار توسط بی متال و سرد شدن مجدد آن، پلاتین وصل شده و مدار مجددا برقرار خواهد شد.

  1. کلید تست

کلید تست جهت تست عملکرد و سلامت بی متال مورد استفاده قرار می‌گیرد. که این کلید نیز در برندهای مختلف متفاوت خواهد بود به نحوی که کلید تست بی متال هیونداری یک کلید قرمز رنگ است که با فشار دادن آن به سمت داخل باعث عکس العمل پلاتین فرمان خواهد شد.

نحوه تنظیم و نصب بی متال چگونه است؟

  1. ترمینال های ورودی و خروجی

هر رله حرارتی دارای 3 کنتاکت ورودی و 3 کنتاکت خروجی است. که در مدار قدرت بین کنتاکتور و مصرف کننده قرار می‌گیرد. به دلیل آنکه این کنتاکت در مدار فرمان با بوبین کنتاکتور سری شده همانند یک شاسی stop عمل می‌کند. به همین دلیل بوبین کنتاکتور را قطع و موتور را نیز از مدار خارج می‌کند.

بی متال از خاصیت دو فلزی استفاده می‌کند و این بدان معنی است که دو فلز با ظریب انبساط متفاوت به یکدیگر پرس شده که در اثر حرارت خم شده که همین خاصیت باعث مشخص شدن وضعیت اضافه بار می‌گردد.

ترمینال های ورودی پس از پیچیده شدن حول عنصر دو فلزی از ترمینال خروجی به سمت مدار هدایت می‌شوند. هنگامی ‌که جریان عبوری بیش از حد تنظیم شده باشد؛ نوار مذکور گرم شده و باعث عملکرد سیستم فرمان می‌شود. از آنجایی که بی متال دارای سه فاز بوده این سبب می‌شود تک به تک فازها روی بی متال کنترل داشته باشند و این درحالی است که فقط یکی از فاز ها دچار اضافه جریان شود؛ بی متال دستور قطع خواهد داد.

  1. پلاتین های فرمان

پلاتین های فرمان معمولا در دو حالت باز و بسته روی بی متال تعبیه می‌شوند.

کنتاکت های بسته که در حالت معمول بر روی بی متال ها خصوصا بی متال هیوندای با شماره های 95 و 96 مشخص می‌شوند، جهت سری شدن با مدار فرمان بوده و در حالت عادی بسته close هستند و قاعدتا کنتاکتهای 97 و 98 نیز در حالت نرمال کار موتور بازopen  هستند و جهت اتصال به سیستم های هشدار دهنده خواهند بود.

نحوه تنظیم و نصب بی متال چگونه است؟

تنظیم جریان نامی بی متال

نحوه تنظیم و نصب بی متال چگونه است؟ تنظیم جریان نامی بی متال باید دقیقا برابر با جریان نامی موتور و یا حداکثر 20% بیشتر از آن درنظر گرفته شود؛ به صورت فرض اگر یک موتور دارای جریان نامی 10 آمپر باشد، جربان نامی بی متال باید 10 آمپر تا حداکثر 12 آمپر در نظر گرفته شود.

نحوه نصب بی متال در مدار

بی متال از پلاتین ها و یا ترمینال های ورودی تشکیل شده که غالبا دارای 3 فاز هستند. که در واقع نقطه اتصال بی متال به کنتاکتور و یا پایه نصب مجزا بی متال در نظر گرفته می‌شوند.

در پاسخ نحوه تنظیم و نصب بی متال چگونه است؟ می‌توان گفت: جهت اتصال رله به کنتاکتور، شاخه های رله به صورت مستقیم وارد کنتاکتور گشته و با سفت کردن پیچ های کنتاکتور اتصال کامل صورت می‌گیرد.

از طریق پایه نصب مجزا نیز می‌توان بی متال را مستقیما روی ریلهای 35 میلیمتری بدون کنتاکتور نصب کرد و یا در صورتی که رله حرارتی با کنتاکتور هم تیپ هم بوده و یا از یک خانواده باشند در زیر آن قابل نصب خواهد بود.

مراحل نصب بی متال در مدار به صورت زیر است.

  • سیم نول را به صورت مستقیم به یک سر بوبین کنتاکتور برسانید.
  • سیم فاز را وارد شاستی آن کرده و از سر دیگر شاستی به بوبین کنتاکتور وصل کنید.
  • یک انشعاب از سیم فاز بگیرید و آن را به صورت مستقیم به سر یکی از کنتاکت ‌های باز کنتاکتور وصل نمایید و سپس آن را از ته کنتاکت باز، به بی متال برسانید.
  • سیم نول را به سر کنتاکت باز دیگری از کنتاکتور برسانید و از ته همان کنتاکت به بی متال وصل کنید.
  • در مرحله آخر بوبین را به موتور نصب کنید.

لازم به ذکر است برای موتورهای تک فاز و همینطور سه فاز می‌توان از بی متال استفاده نمود.

در صورتی که به دنبال پاسخ ،نحوه تنظیم و نصب بی متال چگونه است؟ هستید، باید گفت بی متال از طریق شاخه های فلزی خود می‌تواند به کنتاکتور هم پایه خود متصل شود. نحوه تنظیم بی متال نیز از طریق کلید تعیین کننده رنج آمپر که بر روی بی متال تعبیه شده است صورت می‌پذیرد.

فروشگاه آرک هیوندای با بیش از ده سال تجربه در پخش لوازم برق صنعتی و همینطور کلیه محصولات الکترونیکی هیوندای، خصوصا بی متال هیوندای در بازار لاله زار تهران توانسته است با جلب اعتماد مشتریان، به عنوان یکی از معتبرترین پخش کننده و فروشنده محصولات فوق شناخته شود.

منبع : آرک هیوندای

برچسب ها: رپرتاژآگهی ، بی متال
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار