کد خبر: ۵۳۰۸۵
تاریخ انتشار : ۱۴:۱۵ - ۰۸ بهمن ۱۴۰۱
تفاهم نامه همکاری شرکت توانیر و مرکز تحقیقات پزشک قانونی کشور با هدف تبادل اطلاعات فنی و اجرای پروژه‌های تحقیقات کاربردی در زمینه کنترل و مهار حوادث ناشی از برق گرفتگی در کشور امضاء شد.

به گزارش برق نیوز، در مراسم امضای این تفاهم نامه که با حضور محمد اله داد معاون انتقال و تجارت خارجی به نمایندگی از شرکت توانیر، محسن صابری رییس مرکز تحقیقات و میرترابی مدیرکل پژوهش پزشک قانونی کشور و دلیانی سرپرست دفتر ایمنی، بهداشت و محیط زیست توانیر برگزار شد، متن تفاهم نامه همکاری طرفین مشتمل بر ۳ ماده و ۱۳ بند از سوی اله داد به نمایندگی از توانیر و صابری از پزشک قانونی کشور به امضاء رسید.

اله داد با اشاره به اشراف صنعت برق به اطلاعات و جزییات فنی حوادث برق گرفتگی در داخل مجموعه صنعت برق، بخش مهمی از آمار برق گرفتگی را مربوط به افراد حادثه دیده غیر فنی و خارج از این مجموعه عنوان کرد که با امضای این تفاهم نامه اطلاعات کلی حوادث برق گرفتگی کشور با همکاری مرکز تحقیقات پزشک قانونی گردآوری و اقدامات تحقیقاتی و کاربردی در جهت شناسایی جزییات فنی و ارایه راهکار‌های پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی ناشی از برق گرفتگی اجرا می‌شود.

وی ورود توانیر به این عرصه را بنا بر مسولیت اجتماعی صنعت برق در حفظ جان شهروندان عنوان کرد که با جمع آوری و تحلیل اطلاعات و ارایه راهکار‌های کاهش حوادث به گروه‌های هدف همچنین اقدامات اطلاع رسانی و آگاهسازی همراه است و طیف وسیعی از شهروندان از عابران پیاده گرفته تا کارگران ساختمانی، تعمیرکاران کولر، رانندگان جرثقیل و گروه‌های آسیب پذیر را شامل می‌شود و تحلیل فنی از اقداماتی که همکاران صنعت برق می‌توانند در این راستا انجام دهند نیز با تصویب یک پروژه تحقیقاتی ارایه می‌شود.

در ادامه رییس مرکز تحقیقات پزشک قانونی با اشاره به حدود ۸۰۰ فوتی ناشی از برق گرفتگی در کشور طی سال گذشته، بیشترین آمار برق گرفتگی را مربوط به افراد غیر فنی و عادی جامعه عنوان کرد که با امضای این تفاهم نامه اطلاعات فنی این حوادث گردآوری و بر مبنای فراوانی بدست آمده، اولویت‌ها مشخص و اقدامات مورد نیاز برای حوزه‌های مختلف مانند شهرداری‌ها، سازمان نظام مهندسی، آتش نشانی، ورزشگاه‌ها و ... تعریف می‌شود و بخشی از کار نیز به اطلاع رسانی و آگاهسازی اختصاص دارد.

صابری امضای تفاهم نامه را مبتنی بر مسوولیت اجتماعی صنعت برق کشور عنوان و تصریح کرد: تاکنون با توجه به الزامات قانونی، تفاهم نامه‌های مختلفی را با مراکز ذی ربط از جمله نیروی انتظامی، ستاد مبارزه با مواد مخدر، تصادفات و ... مبادله کردیم، اما این تفاهم برای اولین بار بدون الزامات حقوقی و بر اساس شناخت مسوولیت اجتماعی از سوی یک سازمان خدمت رسان به امضاء رسید که هدف از آن حفظ جان شهروندان و کاهش آمار برق گرفتگی و تبعات آن در کشور است.

میر ترابی مدیرکل پژوهش پزشک قانونی نیز با اشاره به بالا بودن آمار حوادث برق گرفتگی مردمی در کشور گفت: با این وجود تاکنون هیچ سازمان و نهادی، مسولیت مستقیم در این حوزه نداشته و شرکت توانیر برای اولین بار بنا بر مسوولیت اجتماعی وارد این عرصه شد تا آمار حوادث جانی و صدمات ناشی از برق گرفتگی در کشور کاهش یابد.

زهرا دلیانی سرپرست دفتر ایمنی بهداشت و محیط زیست توانیر، تحلیل کارشناسی بافت‌های اعضای آسیب دیده بدن در زمان برق گرفتگی را یکی از اهداف این همکاری برشمرد و تاکید کرد: بر مبنای نتایج حاصل از این مطالعات می‌توان آموزش‌های موثرتری را برای شهروندان برنامه ریزی کرد.

گفتنی است این تفاهم نامه با توجه به نقش موثر مراکز علمی تحقیقاتی در تحلیل اطلاعات و انجام مطالعات میدانی و ارایه راهکار‌های کاربردی حل مساله برق گرفتگی در کشور به امضاء رسید و تبادل اطلاعات در راستای اجرای پروژه‌های تحقیقاتی-کاربردی، انجام مطالعات امکان سنجی و تجزیه و تحلیل فنی و پزشکی نسبت به علل ریشه‌ای حوادث انسانی مرتبط با برق گرفتگی حرفه‌ای و مردمی، ایجاد و سهولت بخشی بستر‌های تعاملات مراکز استانی و پزشک قانونی و شرکت‌های برق منطقه‌ای و توزیع برق، همکاری در ارایه راهکار‌های کاربردی در تعامل با سازمان‌ها و نهاد‌های موثر در بروز حوادث انسانی و ... از مفاد آن محسوب می‌شود.

ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار