کد خبر: ۵۳۱۴۴
تاریخ انتشار : ۱۲:۰۲ - ۱۳ بهمن ۱۴۰۱
وزیر نیرو از عبور وزارت نیرو از تولید ۱۰۰۰ ‌مگاوات انرژی تجدید پذیر در کشور خبر داد.

به گزارش برق نیوز، "علی اکبر محرابیان" صبح امروز با حضور در استان سمنان و در آیین افتتاح نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی پاسارگاد دامغان افزود: امروز به صورت نمادین از میان ده‌ها و صد‌ها طرح و پروژه کلانی که در این استان به بهره‌برداری می‌رسد، برخی از پروژه‌ها افتتاح می‌شوند.

وزیر نیرو افزود: انرژی یکی از مهمترین مولفه‌های قدرت هر کشوری است و بی‌تردید کشوری که بتواند تولید انرژی پایدار و مستمر برای مصارف داخلی در بخش‌های خانگی، تولید، کشاورزی و نیز برای تبادل با دیگر کشور‌ها داشته باشد، مولفه قدرت را به نفع خودش تعیین می‌کند.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران با وجود دارا بودن ذخایر غنی نفت و گاز و منابع هیدرو کربوری با سه چالش روبروست که به خوبی درک می‌شود؛ چالش نخست تحلیل منابع هیدروکربوری به دلیل مصارف بسیار بالای انرژی و امکان بهره‌برداری از این منابع به خصوص در بخش پتروشیمی و دیگر صنایع است.

محرابیان تامین آب و محیط زیست را از دیگر چالش‌های پیش‌رو عنوان و اظهار کرد: در این زمینه سوالی که مطرح می‌شود این است که ما چگونه می‌توانیم انرژی پایدار، ارزان و اقتصادی تولید کنیم؟ پاسخ آن توجه به انرژی‌های تجدیدپذیر به ویژه انرژی خورشیدی و بادی است.

به گفته وزیر نیرو، زمانی که از انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده می‌کنیم علاوه بر اینکه از منابع هیدروکربوری استفاده نمی‌شود و مصرف آب تقریبا برابر صفر خواهد بود، کوچکترین آلودگی متوجه محیط زیست نمی‌شود.

محرابیان با بیان اینکه قیمت تمام شده تامین انرژی خورشیدی به مراتب کمتر از تولید برق از روش‌های حرارتی و ... است، گفت: امروز در کشور برای توسعه و گسترش انرژی تجدیدپذیر برنامه‌های خوبی پیش بینی شده، در این زمینه از حمایت‌های دولت و مجلس شورای اسلامی قدردانی می‌کنیم.

وی با اشاره به پیش‌بینی تولید ۱۰ هزار مگاوات انرژی تجدیدپذیر، اضافه کرد: با تحقق این مهم در تلاش هستیم به ظرفیت‌های انرژی تجدیدپذیر کشور اضافه کنیم.

وی گفت: نیروگاه ۱۰ مگاواتی بیش از ۷۰ درصد برق مورد نیاز کل شهر دامغان را تامین می‌کند، اگر در کنار شهر‌ها چنین نیروگاه‌هایی احداث شوند، می‌توانیم بخش قابل توجهی از برق مصرفی را بدون ایجاد آلودگی و حذف منابع آبی و استفاده بی‌رویه از این منابع از طریق برق خوب، ارزان و پایدار تامین کنیم.

وزیر نیرو، نکته شاخص و مهم این برنامه را پیش‌بینی تولید انرژی‌های تجدیدپذیر در سطوح مختلف از جمله تولید خانگی تا نیروگاه‌های عظیم عنوان کرد.

وی با اشاره به آغاز عملیات اجرایی احداث تعداد زیادی از نیروگاه‌های تجدیدپذیر از ابتدای سال جاری تاکنون تصریح کرد: امروز کشور از مرز ۱۰۰۰ مگاوات انرژی تجدیدپذیر عبور کرده است و در همین راستا امید است نیروگاه‌هایی که عملیات اجرایی آن آغاز شده است با همت و تلاش جهادی به ویژه از سوی سرمایه‌گذاران تکمیل شوند.

محرابیان با اشاره به افتتاح نیروگاه‌هایی که فرایند احداث آن‌ها به مرحله نهایی رسیده است، ادامه داد: در همین رابطه در هفته گذشته بازدیدی از نیروگاه بادی در مرز ایران و افغانستان صورت گرفت، این نیروگاه با ظرفیت ۵۰ مگاوات بوده و در حال توسعه است.

وزیر نیرو توضیح داد: نیروگاه پاسارگاد دامغان نسبت به سایر نیروگاه‌های خورشیدی از سطح فناوری بالایی برخوردار است و می‌تواند از انرژی خورشیدی بیشترین بهره و استفاده را داشته باشد و همزمان با چرخش اشعه تابش خورشید این صفحات متحرک به سمت اشعه چرخش دارند، ضمن اینکه به طور همزمان از رو و پشت پنل امکان تولید انرژی خورشیدی فراهم است.

محرابیان ضمن تشریح فرایند عملکردی این نیروگاه افزود: تلاش شده از پشت این پنل‌ها نیز از انعکاس تابش خورشید انرژی لازم ذخیره و حداکثر تولید انرژی حاصل شود.

وی با تاکید بر اینکه در حوزه انرژی خورشیدی کشور به صورت مستمر در حال تحول است، اظهار کرد: در تلاش هستیم در ساخت، احداث و بهره‌برداری از نیروگاه‌ها از بروز‌ترین فناوری‌های جهان بهره‌مند شویم تا امکان تولید و راندمان بیشتری داشته باشیم.

وزیر نیرو به خبر خوش استاندار سمنان اشاره کرد و گفت: بر این اساس تلاش می‌شود هر چه سریعتر زمین طرح توسعه به سرمایه‌گذار تحویل داده شود و امکان احداث ۲۴ مگاوات در کنار این نیروگاه و در نقطه‌ای که زمین تحویل داده می‌شود فراهم شود، این مهم می‌تواند خبر بسیار خوشایندی باشد.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم سرمایه گذار پیش از ورود به دهه فجر سال ۱۴۰۲ احداث ۲۴ مگاوات نیروگاه دیگر را نیز آغاز کند.

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۴
0
0
آقای وزیر
استخدامها در برق اهواز بدون آزمون ومجوز را از سال ۹۶ تا کنون را چه کسی جوابگو می باشد
نیروهایی که در مدیریت مصرف پروژه ای بودند و رابطه مستقیم با شرکت نداشتند را چرا مجوز تبدیل وضعیت دادید چرا بدون بررسی موضوع دستور اکید استخدام دادید چرا؟ چون فلان نماینده پیگیر بودند برق نیوز در صورت لزوم مدارک موجود است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
سلام
برق نیوز جالب است بگوییم در برق اهواز افرادی را در قالب نیروی جایگزین استخدام کرده اند بنام سیمبان ولی در قسمت اداری مشغول هستند
بنام مدیریت مصرف و در قسمت‌های دیگر مشغولند
جدیدا بجای پول شویی باید گفت استخدام شویی برق اهواز
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۴
0
0
دربرق اهواز
موضوع خانه های سازمانی
لپ‌تاپ‌های تحویلی به مدیران
استخدامهای فامیلی و بدون مجوز
ودیعه مسکن بدون مجوز توانیر و .... چه شد
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار