کد خبر: ۵۳۳۷۲
تاریخ انتشار : ۱۱:۴۸ - ۰۹ اسفند ۱۴۰۱
نمایندگان مجلس در راستای تعیین نرخ خوراک نیروگاه‌های تولید برق در سال ۱۴۰۲، مقرر کردند گاز طبیعی و سوخت مایع تحویلی به این نیروگاه‌ها با نرخ ۹۵ درصد متوسط وزنی بهای صادراتی و وارداتی در هر ماه محاسبه شود.

به گزارش برق نیوز، نمایندگان در نشست علنی صبح امروز (سه‌شنبه ۹ اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور، تبصره الحاقی ۱ تبصره ۱۵ این لایحه را به شرح زیر تصویب کردند:

«برای اجرای این تکالیف کلیه شرکت‌های زیرمجموعه مکلفند با اعلام وزیر نیرو سالیانه تا هفت درصد (۷%) از درآمد‌های وصولی خود (عملیاتی و غیرعملیاتی) را به حساب درآمد اختصاصی وزارت نیرو که به همین منظور نزد خزانه داری کل کشور ایجاد می‌شود واریز نمایند.»

نمایندگان مجلس همچنین با یک پیشنهاد الحاقیه موافقت کردند. در بند الحاقی که به پیشنهاد عبدالعلی رحیمی مظفری نماینده سروستان مطرح شد، آمده است: در صورت ارتقاء اشتراک و انشعاب مشترکین برق، چنانچه تجهیزات و تأسیسات قبلی توسط مشترک تهیه شده باشد و تجهیزات جدید نیز توسط مشترک تأمین گردد، تجهیزات قبلی مذکور متعلق به دولت نمی‌باشد.

عبدالعلی رحیمی مظفری نیز در توضیح این پیشنهاد خود متذکر شده بود که این موضوع تنفیذ قانون بودجه ۱۴۰۱ بوده که لازم است در سال ۱۴۰۲ نیز رعایت شود.

همچنین در بند الحاقی دیگری به پیشنهاد مالک شریعتی نماینده تهران آمده در اجرای ماده ۱۰ قانون مانع‌زدایی از توسعه صنعت برق و به منظور ارتقاء بازدهی نیروگاه‌ها و جلوگیری از قاچاق سوخت، وزارت نفت مکلف است از ابتدای سال ۱۴۰۲ از طریق شرکت‌های ذیربط خود، گاز طبیعی و سوخت مایع تحلیلی به نیروگاه‌های تولید برق را با نرخ ۹۵ درصد متوسط وزنی بهای صادراتی و وارداتی این حامل‌ها در هر ماه شمسی محاسبه و صد درصد منابع ریالی حاصل از افزایش قیمت این حامل‌ها را بلافاصله عینا به همان نیروگاه تولید برق به عنوان یارانه ارتقاء فناوری و بازدهی پرداخت کند.

مالک شریعتی نیاسر در توجیه این پیشنهاد خود گفته بود که لازم است قانون مانع‌زدایی از صنعت برق اجرا شود لذا باید برای سوخت نیروگاه‌ها تعیین تکلیف صورت گیرد.

انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
United States of America
|
۱۹:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
0
0
بجاي اينكه دو تاكنتور گازويئل نصب كنند ايده ها فرا ميني مي دهند قيمت خليج فارس چه صيغي هست!؟؟ مگر نيروگاه در مقدار توليد اختيار دارند كه در سوخت اختيار داشته باشند خلاصه رانت بزرگي در اين ماجرا است چون با افزايش نرخ سوخت هزينه تمام شده توليد يا تبديل انرژي نيروگاه افزايش پيدا مي كنند سپس هزينه تبديل انرژي كمتر از ٥٠ تومن بركيلووات ساعت هماكنون است احتمالا بيش از ٥٠٠ تومان بركيلووات ساعت خواهد شد!! خلاصه ورشكستي كامل نيرو
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
خوب قرار است به همون نسبت نرخ خرید برق نیروگاه ها هم زیاد بشود. این حرکت یک فرانید حسابداری است تا از قاچاق سوخت نیروگاهی جلوگیری شود و نیروگاه ها انگیزه کافی برای افزایش رانمان خودشون را داشته باشند. در حال حاضر عایدی نیروگاه اینقدر کم است که صرف هزینه را برای افزایش راندمان غیر قابل توجیه کرده است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
0
0
کار که کارشناسی خوب نشه همینه.یه مشت بیسواد حراف تو مجلس دور هم نشستن یاوه می‌بافند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
شما الان حرف کارشناسی زدید . برخی هم مثل شما فقط بلدند سنگ بیاندازند.
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار