کد خبر: ۵۳۳۹۰
تاریخ انتشار : ۰۹:۴۹ - ۱۱ اسفند ۱۴۰۱
امکان معامله ساعتی برق فراهم می‌شود مدیرعامل بورس انرژی ایران از گشایش‌ در توسعه معاملات برق در بورس خبر داد و گفت: با تاکید وزیر نیرو بر عرضه برق نیروگاه‌ها در بورس انرژی، آیین‌نامه توسعه مبادلات برق در بورس تدوین شده است که براساس آن امکان مبادلات ساعتی برق فراهم می‌شود.

به گزارش برق نیوز، علی نقوی روز پنجشنبه در هشتمین کنگره راهبردی و نمایشگاه نفت و نیرو که با حضور فعالان صنعت برق برگزار شد، اظهار داشت: دو حوزه محل‌بحث در موارد مرتبط با صنعت برق و بازار سرمایه، بخش‌های نهاد تنظیم‌گر و سرمایه‌گذاری در این زمینه است.

وی با بیان این که در کشور ما بورس نهاد مستقلی است که برای شفافیت انجام معاملات حامل‌های انرژی ایجاد شده است، تصریح کرد: طبق قانون بازار اوراق بهادار هیچ سهام‌داری به‌صورت مستقیم و یا غیرمستقیم نمی‌تواند بیش از ۲/۵ درصد سهام بورس‌های کشور را در اختیار داشته باشد. بورس یک تشکل خودانتظام است و طبق مقررات تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار قرار دارد و سازوکار‌های نظارتی حاکم بر بورس امکان استقلال آن را فراهم کرده است.

مدیرعامل بورس انرژی ایران با بیان این که در برخی از کشور‌های همسایه مانند ترکیه «برق» در بورس انرژی دادوستد می‌شود، توضیح داد: در کشور ما پس از اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ نیروگاه‌ها خصوصی شدند، اما ساختار متناسب با آن اصلاح نشد. امروزه ۶۰ درصد نیروگاه‌های کشور متعلق به بخش خصوصی و نهاد‌های عمومی و به‌تعبیری متعلق به مردم هستند؛ چرا که منابع نهاد‌های عمومی از محل صندوق بازنشستگی شرکت‌های سهامی عام و سهام عدالت‌اند، اما سیاست‌های اجراشده در چندسال گذشته مانع تقویت بخش خصوصی در نیروگاه‌ها شده است.

نقوی همچنین گفت: یکی از بزرگ‌ترین ایراداتی که در بخشی از بدنه شرکت‌های تابعه وزارت نیرو وجود دارد، نگاه «سود و زیان» به نیروگاه‌ها است. به این صورت که فرضیه‌ای وجوددارد که یک نیروگاه نباید بیش‌تر از مقداری سودآوری داشته‌باشد و برمبنای آن میزان از سودآوری تمام فرایند‌های پسینی و پیشینی را تنظیم می‌کنند.

گشایش‌های جدید در معاملات برق/ امکان معامله ساعتی برق فراهم می‌شود

وی با بیان این که مهم‌ترین نقش در این فرآیند، نقش شرکت توانیر است، یادآور شد: شرکت توانیر اثرگذاری بسیار بالایی در سیاست‌گذاری‌های صنعت برق دارد. البته تلاش‌های بسیاری از سوی بخش‌های مختلفی انجام شده که باتوجه تغییرات ساختاری در قوانین بالادستی تمرکز توانیر بر حوزه برق اصلاح کند، اما تا امروز این مهم محقق نشده و بزرگ‌ترین مانع توسعه صنعت برق کشور ما نگاه دولتی به این صنعت است.

مدیرعامل بورس انرژی ایران به گشایش‌هایی که به‌تازگی درباره توسعه معاملات برق در بورس ایجاد شده‌است، اشاره کرد و گفت: با توجه به حضور آقای محرابیان در وزارت نیرو و تاکید وی عرضه برق نیروگاه‌ها در بورس انرژی، آیین‌نامه توسعه مبادلات برق در بورس انرژی تدوین شده که پس از ابلاغ اجرایی می‌شود.

نقوی همچنین اظهار داشت: بر اساس فاز نخست این طرح بناست که مصرف‌کنندگان بالای یک مگاوات مبادلات خود را از طریق بورس انجام دهند. در فاز‌های بعدی نیز امکان مبادلات ساعتی برق فراهم می‌شود. 

وی گفت: ریشه مشکلات صنعت برق برای جذب سرمایه در سه حوزه سیاست‌های قیمتی، تزریق‌نشدن منابع و در نهایت عدم‌اجازه تجارت برق به نیروگاه‌های خصوصی قابل‌بررسی است. تا امروز، برای مرتفع‌شدن این مسائل مدل‌های مختلفی پیشنهاد شده‌است که کم‌تر اجرایی شده‌اند.

وی با تاکید بر این که هم‌اکنون صنعت برق، صنعتی اقتصادی نیست، بیان کرد: تا زمانی که سازوکار تعیین قیمت برق اصلاح نشود و جذابیت کافی برای سرمایه‌گذاری نداشته‌باشد، نمی‌توان درمورد سرمایه‌گذاری در این صنعت و استفاده مناسب از ابزار‌های گوناگون بازار سرمایه در آن صحبت کرد.

مدیرعامل بورس انرژی ایران خاطرنشان کرد: ابزار‌های متفاوتی در بازار سرمایه برای حمایت از صنایع و به‌خصوص صنعت برق وجود دارد. صندوق پروژه، اوراق سلف، انواع صکوک و سایر ابزار‌های تامین مالی از جمله ابزارهایی‌اند که صنعت برق می‌تواند از آن‌ها بهره ببرد، اما تا زمانی مسئله‌ی اصلاح قیمت و کاهش نقش دولت محقق نشود این ابزار کارآمد نیستند.

منبع: ایرنا
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار