کد خبر: ۵۳۵۲۴
تاریخ انتشار : ۱۱:۴۲ - ۲۷ اسفند ۱۴۰۱
در این مطلب، اطلاعات جامع و کاملی از این آزمون در مورد درآمد، شرایط شرکت، رشته‌ها و منابع و مراحل قبولی ارایه می‌شود.

به گزارش برق نیوز، یکی از مهمترین آزمون هایی که هر مهندس برقی باید در آن قبول شده و با استفاده از پروانه آن به فعالیت بپردازد، آزمون کارشناسی رسمی است. این آزمون سالانه برگزار شده و سه رشته بسیار جذاب وجود دارد که مهندسین برق می توانند در آن شرکت کنند. در این مقاله، اطلاعات جامع و کاملی از این آزمون در مورد درآمد، شرایط شرکت، رشته ها و منابع و مراحل قبولی ارایه می شود. ضمنا برای دریافت آخرین اخبار و اطلاعات این آزمون می توانید عدد 7 را به شماره 90002617 ارسال کنید.

رشته‌ها و منابع آزمون کارشناس رسمی برق

کارشناس رسمی برق چیست؟

کارشناس رسمی برق، یک فرد متخصص و خبره در زمینه مهندسی برق است که در صورت نیاز دادگاه و سایر ارگان ها به دریافت نظر کارشناسی و رسمی در یک مورد خاصی، به ایشان مراجعه می کند؛ مثلا اگر در ساختمانی برق گرفتگی رخ دهد، قاضی دادگاه از یک کارشناس رسمی برق، درخواست می کند نظر تخصصی خود را در مورد علل و عوامل بروز این حادثه بیان کند و قاضی طبق این نظر، حکم صادر می کند. بر اساس ماده 285 قانون آیین دادرسی مدنی، کارشناس مورد نظر و تعیین شده توسط دادگاه باید از بین افرادی انتخاب گردد که دارای صلاحیت در رشته مربوطه باشد و در صورت بالا بودن تعداد افراد به قید قرعه انتخاب می گردند. برای تایید تخصصی و صلاحیت مهندس برق، در چنین اظهارنظرهایی، آزمونی بنام «آزمون کارشناسی رسمی» برگزار می شود که مهندسین برق بعد از قبولی در این آزمون و دریافت پروانه کارشناسی رسمی، امکان چنین فعالیت هایی را پیدا می کنند. 

شرایط شرکت در آزمون کارشناس رسمی برق

برای شرکت در آزمون کارشناسی رسمی، یک سری شرایط عمومی و یک سری شرایط اختصاصی وجود دارد که مهمترین شرایط مورد نیاز عبارتند از:

رشته‌ها و منابع آزمون کارشناس رسمی برق

سن

دارا بودن حداقل بيست و پنج سال سن در پايان مهلت ثبت نام.

پایان خدمت

داشتن معافیت یا کارت پایان خدمت وظیفة عمومی (برای آقایان) اجباری است.

سابقه کار

رشته‌های کارشناسی رسمی که داوطلبان با داشتن دانشنامة کارشناسی یا بالاترِ مرتبط و حداقل پنج سال تمام سابقة تجربی مرتبط با رشتة کارشناسی مورد تقاضا، بعد از اخذ دانشنامه، یا در صورت داشتن دانشنامة کارشناسی یا بالاتر غیرمرتبط و حداقل پانزده سال تمام سابقة تجربی مرتبط تا آخرین روز ثبتنام در رشتة کارشناسی مورد تقاضا، می‌توانند در آزمون آن‌ها شرکت کنند، آورده شده است. یک گواهی سابقه کار، باید همراه سایر مدارک لازم برای ثبت نام آزمون کارشناسی رسمی حین ثبت نام در سایت بارگذاری شود. این گواهی صرفا یک برگه ایست که ادعا می‌کند داوطلب در یک شرکت یا ارگان خاصی سابقه کار مرتباط با رشته آزمون را دارد.

مدرک تحصیلی

داشتن دانشنامة کارشناسی یا بالاتر در یکی از رشته‌های مرتبط (در بخش بعدی معرفی خواهد شد) که مقابل رشتة کارشناسی مورد تقاضا، از دانشگاه‌های معتبر داخلی (اعم از دولتی یا غیردولتی)، مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یا وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی یا از دانشگاه‌های خارجی مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقاتوفناوری یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، و داشتن حداقل پنج سال تمام سابقة تجربی مرتبط در رشتة کارشناسی مورد تقاضا، پس از اخذ دانشنامة مذکور تا آخرین روز ثبت نام. رشته‌های کارشناسی رسمی که داوطلبان با داشتن شرایط یاد شده میتوانند در آن رشته‌ها ثبت نام کنند.

رشته ها و منابع آزمون کارشناس رسمی دادگستری برق  

مهندسین برق از بین بیش از 30 رشته آزمون رسمی، می توانند در سه رشته زیر شرکت کنند:

کارشناس رسمی دادگستری تاسیسات ساختمانی

سوالات این رشته مشترک بین رشته های برق و مکانیک بوده و به صورت جزیی از صنایع و مفاهیم عمومی کارشناسی رسمی نیز سوال طرح می شود. مهمترین سرفصل های این رشته عبارت است از:

برق: تاسیسات برقی، توزیع، مبانی برق، ماشین‌های الکتریکی،

مکانیک: تاسیسات برودتی، تاسیسات حرارتی، پمپ و آب رسانی، اطلاعات عمومی مکانیک، تاسیسات بهداشتی و فاضلاب، شیرآلات، اتصالات و کنترل، فن، کمپرسور و کانال کشی، تهویه مطبوع، گازرسانی، آتش نشانی و اطفاء حریق

صنایع: شناخت و کاربرد مواد صنعتی و مديريت صنعتی

مفاهیم عمومی: قیمت‌گذاری و ارزيابی تجهیزات، پیمان و قراردادهای پیمانکاری

برای مشاهده اطلاعات کامل این رشته روی «آزمون کارشناسی رسمی رشته تاسيسات ساختماني» کلیک کنید.

آزمون کارشناس رسمی رشته برق، ماشین و تاسیسات کارخانجات

این رشته، سنگین ترین و بیشترین سرفصل های آزمونی را بین سه رشته به خود اختصاص می دهد و برای سرفصل های مهم عبارتند از:

برق: ماشین ها، مبانی برق، تاسیسات برقی، انتقال و پست، اتوماسیون و کنترل، توزیع، تولید و نیروگاه، ایمنی در برق

مکانیک: اطلاعات عمومی مکانیک، مبانی ترمودینامیک، سیالات و انتقال حرارت، تاسیسات برودتی، تاسیسات حرارتی، پمپ و آب رسانی، فن، کمپرسور و کانال کشی

ماشین آلات و صنایع: شناخت تکنولوژی در صنايع، شناخت و کاربرد فرآيندهای صنعتی، سیستم‌های هیـدرولیـک و پنـوماتیـک، شناخت و کاربرد مواد صنعتی، مديريت صنعتی (مهندسی صنایع)

مفاهیم عمومی: قیمت‌گذاری و ارزيابی تجهیزات، کارشناسی حوادث، پیمان و قراردادهای پیمانکاری

برای مشاهده اطلاعات کامل این رشته روی «آزمون کارشناسی رسمی رشته برق، ماشين و تاسيسات كارخانجات» کلیک کنید.

آزمون کارشناس رسمی رشته برق، الکترنیک و مخابرات

این رشته، تنها رشته ای هست که مهندسین برق لازم نیست دروس رشته‌های دیگر را برای قبولی مطالعه کنند. مهمترین سرفصل‌های این آزمون عبارت است از: الکترونیک، مخابرات، مدار منطقی، مدار الکتریکی، مبانی برق، ماشین، انتقال و پست، توزیع، تاسیسات و ایمنی در برق

برای مشاهده اطلاعات کامل این رشته روی «آزمون کارشناسی رسمی رشته برق، الكترونيك، مخابرات» کلیک کنید.

مراحل و روش های قبولی در آزمون کارشناس رسمی برق

قبولی در آزمون کارشناسی رسمی شامل چهار مرحله بوده و پروسه قبولی در آن حدود 3 سال طول می کشد:

رشته‌ها و منابع آزمون کارشناس رسمی برق

آزمون کتبی

 اولین گام، آزمون کتبی و است که به صورت چهارجوابي برگزار خواهد شد، معمولا آزمون شامل 60 پرسش و حدود 110 دقیقه زمان است.

آزمون شفاهی

پس از گذراندن آزمون شفاهي و كسب حد نصاب حداقلی، داوطلبان به ترتيب اولويت با جمع 30 % نمره شفاهي و 70 % نمره كتبي و به تعداد ظرفيت اعلام شده در منطقة مورد تقاضا، پذیرفته می شوند.

 گزینش

 در این مرحله، دو اقدام مهم انجام می شود:

دريافت عدم سوءپيشينه، اثبات عدم اعتياد و ...

تشخيص صلاحيت اولويتهاي اخلاقي توسط كميسيون مادة 13 قانون كانون كارشناسان رسمي دادگستري.

درآمد کارشناس رسمی دادگستری برق؟

یکی از مزایای داشتن پروانه کارشناسی رسمی این است که درآمد آن متناسب با مبلغ مورد دعوی یا خسارت احتمالی بوده و از این رو براساس افزایش تورم، درآمد کارشناس رسمی نیز افزایش می یابد. در واقع حق الزحمه کارشناس رسمی درصدی از هزینه پرونده، است و به عنوان مثال بین «از ده ميليارد و يک ريال تا يکصد و پنجاه ميليارد ريال» این مبلغ «۰٫۰۶  درصد» است.

برچسب ها: رپرتاژآگهی
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار