کد خبر: ۵۳۵۳۷
تاریخ انتشار : ۱۵:۱۵ - ۲۸ اسفند ۱۴۰۱
قطع ۱۰ درصد مازوت‌سوزی نیروگاه حرارتی شازند در دستور کار است مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق شازند گفت: مازوت‌سوزی این واحد تولیدی از ۱۵ اسفندماه جاری قطع شد، اما محدودیت‌هایی از سوی شرکت ملی گاز اعلام شد و هم‌اکنون ۱۰ درصد سوخت مصرفی این واحد مازوت است که قطع کامل آن در دستور کار ویژه است.

به گزارش برق نیوز، «علیرضا شیخی» افزود: سوخت اصلی نیروگاه، گاز است و مازوت سوخت دوم است که به دلیل محدودیت گاز در کشور، از اواسط آبان‌ماه در نیروگاه حراراتی شازند به اجبار و علی‌رغم میل باطنی مصرف شد.

وی تاکید کرد: مسئولان نیروگاه هیچ تمایلی به استفاده از سوخت مازوت ندارند، چرا که مازوت سوختی است که هزینه تعمیرات را افزایش و خطر انفجار و آتش‌سوزی در واحد‌ها را به همراه دارد، اما گاز یک سوخت تمیز است.

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق شازند اظهار کرد: پیگیری‌های زیادی در راستای قطع مازوت از سوی استاندار مرکزی، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و مسئولان نیروگاه انجام شد که در نهایت مقرر شد از ۱۵ اسفندماه در این واحد تولیدی از گاز استفاده شود، اما یک محدودیت ۱۰ درصدی شرکت گاز اعمال کرد.

شیخی گفت: برای جلوگیری از مازوت سوزی و اثرات ناشی از آن بر سلامت جامعه نیاز است از ظرفیت دانشگاهیان و صاحب‌نظران بیش از پیش بهره‌گیری شود و راهکار‌های جدیدی در این خصوص ارایه شود و مسئولان نیروگاه شازند آمادگی کامل برای همکاری با پژوهشگران و صاحبنظران را دارند.

وی در خصوص فیلتراسیون نیروگاه شازند عنوان کرد: این واحد علاقمند به انجام فیلتراسیون است و در خصوص هزینه آن نگرانی وجود ندارد، چرا که بزرگ‌ترین نگرانی، تهدید سلامت مردم است.

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق شازند بیان کرد: برای رفع این مشکل با کشور کره، چند کشور اروپایی و دانشگا‌های داخلی مذاکره و بررسی لازم صورت گرفت، اما این بحث مطرح شد که فیلتراسیون برای نیروگاه‌هایی قابل انجام است که در کنار دریا باشد.

شیخی گفت: مستندات پیگیری فیلتراسیون در این نیروگاه وجود دارد و بررسی‌ها نشان داد که انجام این طرح نیازمند ۲۰ حلقه چاه عمیق آب است و این مهم در دشت آبی شهرستان شازند وجود ندارد و از سوی دیگر با اجرای این طرح، روزانه ۶۰ تا ۷۰ کمپرسی ترکیبات آهکی و گچی تولید می‌شد که دفن آن نیز با مشکلات فراوانی همراه بود و معضل جدید دیگری با خاک فراهم می‌کرد.

وی توضیح داد: میزان سولفور موجود در مازوت پالایشگاه بین ۲ و نیم تا سه درصد است در صورتیکه میزان سولفور مازوت تحویلی به کشتیرانی، نیم درصد است.

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق شازند تصریح کرد: هجمه زیادی برای آلودگی هوا توسط این واحد تولیدی وجود دارد که منکر آن نیستیم، اما آلاینده‌های زیاد دیگری وجود دارد که به آن‌ها خیلی پرداخته نشده اشت.

شیخی گفت: نیروگاه مکلف است که برق سبز تولید کند، اما انتظار است شرکت نفت نیز در راستای رفع کاهش سولفور اقدامات جدی انجام دهد.

وی تصریح کرد: امسال با توجه به کاهش نقدینگی، تعمیرات به موقع انجام شد، لوازم مورد نیاز خریداری و تولید برق ثابت و مستمر ادامه داشت که نه در تابستان به بخش خانگی و نه در زمستان به هیچ بخشی، محدودیت و خاموشی اعمال نشد.

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق شازند اضافه کرد: امسال حدود هشت میلیارد کیلووات ساعت در این نیروگاه برق تولید شد و این انرژی در استان مرکزی به طور کامل تامین شد.

شیخی تاکید کرد: ایجاد نیروگاه خورشیدی و سایر نیروگاه‌های انرژی پاک و جذب سرمایه‌گذاری خارجی در این بخش با جدیت پیگیری می‌شود و چنانچه نیروگاه‌های کلاس اف در این واحد تولیدی ایجاد شود به مرور نیروگاه‌های واحد‌های بخار کنار می‌روند و نیروگاه‌های اف سیگل ترکیبی جایگزین می‌شود که نیاز است در این راستا محیط زیست تعامل و همکاری لازم را به کار گیرد.

وی عنوان کرد: نیروگاه‌های ترکیبی کلاس اف در کشور‌های اروپایی مورد توجه است و این نیروگاه‌ها بدون آلودگی و دارای راندمان ۶۰ درصد است، درحالیکه راندمان نیروگاه شازند به ۴۰ درصد می‌رسد.

مدیر عامل شرکت تولید نیروی برق شازند افزود: بنا به نظر کارشناسان امر، جانمایی نیروگاه از ابتدا اشتباه بود، اما هم‌اکنون بهره‌بردار، وظیفه دارد شرایطی را فراهم کند که کمترین میزان آلایندگی در شهر‌های اراک و شازند و سایر نقاط استان صورت گیرد.

شیخی گفت: مصرف سوخت ۲۸ نیروگاه فعال کشور در سال جاری مازوت بود و این مهضا تنها مختص نیروگاه شازند نبود.

اراک یکی از هشت کلانشهر آلوده کشور است که از ابتدای امسال تاکنون ۱۳۸ روز ناسالم در کارنامه خود به ثبت رسانده است.

منبع: ایرنا
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار