کد خبر: ۵۴۱۱۴
تاریخ انتشار : ۱۶:۵۴ - ۰۳ خرداد ۱۴۰۲
یکی از دغدغه‌های امروز، توسعه بهره وری و بهینه سازی مصرف است که با کاهش مصرف بی‌رویه برق موجب رشد اقتصادی می‌شود.

به گزارش برق نیوز، توسعه بهره وری یکی از ارکان مهم رشد اقتصادی ملت‌ها است. چرا که یکی از عوامل موفقیت در دنیای پر رقابت امروز و توسعه اقتصادی، رونق اجتماعی و زندگی بهتر، رسیدن به بهره وری بالا است.

بهره وری و بهینه سازی مصرف در حقیقت استفاده‌ی مطلوب و بهینه از تمامی امکانات، نیروها، سرمایه ها، زمان، منابع و فرصت‌ها در جهت تولید و عرضه خدمات است و هفته آن یکم خرداد ماه آغاز شده است.

نام گذاری یکم خرداد، هر ساله یادآور اهمیت استفاده موثر و مطلوب از زمان، امکانات، سرمایه، فرصت‌ها و نیروی انسانی در جهت تولید، بهینه سازی مصرف و در نتیجه، رسیدن به رشد و شکوفایی همه جانبه اقتصادی و اجتماعی در جامعه است.

این هفته فرصتی برای یادآوری اهمیت استفاده صحیح از زمان، امکانات، سرمایه و نیروی کار برای تولید است و به مردم یادآوری می‌شود که چگونه بر بهبود بهره وری و بهینه سازی مصرف خود کار کنند.

برق، یکی از منابع بسیار با ارزش انرژی است که در طول شبانه روز کار‌های زیادی به واسطه وجود این منبع با ارزش انجام می‌شود.

اما این روز‌ها محدود بودن این منبع انرژی به چالشی جدی تبدیل شده و تصور دنیای بدون برق و زندگی در تاریکی بسیار سخت است و باید باتوجه به پیش رو بودن تابستان، در استفاده صحیح از تجهیزات گرمایشی و سرمایشی بکوشیم.

بحران مصرف بی‌رویه برق و انرژی، یکی از مشکلات جامعه امروز است و مدیریت در مصرف برق و انرژی نیز یک وظیفه همگانی برای همه افراد جامعه می‌باشد. با بهینه سازی مصرف برق می‌توان گام مثبتی برای کاهش آلودگی محیط زیست، گرم‌شدن زمین و پایین آوردن هزینه‌های مصرف انرژی برداشت.

باید یادآور شد که هدف از مدیریت مصرف برق کاهش میزان تولید و کاستن از رفاه جامعه نیست بلکه کاربرد منطقی و بخردانه انرژی الکتریکی و استفاده صحیح از آن است که نتیجه آن حفظ و حتی افزایش تولید و رفاه جامعه خواهد بود.

باتوجه به نزدیک شدن فصل گرما باید برای استفاده بهینه از برق، برنامه‌ای تنظیم شود. برای رسیدن به این مهم، نیاز است تا استفاده از وسایل گرمایشی در درحد نیاز طبیعی و عادی در دامنه محدودی تنظیم شوند.

بسته نگه داشتن در و پنجره‌های اضافی در هنگام استفاده از وسایل گرمایشی، استفاده از وسایل خنک کننده گازسوز به جای وسایل برقی، خرید وسایل برقی با علامت استاندارد و بر چسب انرژی با بالاترین درجه کارایی و بازدهی، عایق کاری وسایل گرمایشی، استفاده از پنجره‌های دوجداره به منظور جلوگیری از اتلاف انرژی و کاربرد صحیح لامپ‌های فلورسنت و استفاده کمتر و سنجیده‌تر از لامپ‌های رشته‌ای (به سبب تولید گرمای زیاد) و خاموش کردن لامپ‌های رشته‌ای در تابستان (به علت اینکه روشن کردن یک لامپ رشته‌ای به منزله روشن کردن یک بخاری برقی کوچک است) و... در جهت استفاده بهینه از برق، موثر است.

ساعات پیک و اوج مصرف برق در کشور ما در تابستان بین ساعات ۱۹ تا ۲۳ و در زمستان بین ساعات ۱۸ تا ۲۲ است. توصیه می‌شود که در ساعات اوج مصرف از وسایل برقی تا حدامکان استفاده نکنید و تمامی مواردی که گفته شد را رعایت کنید. سرانه مصرف انرژی در ایران حدود ۶ برابر کشور‌های توسعه یافته جهان است و این یعنی ما به الگو‌های صحیح مصرف کم توجه هستیم.

متاسفانه این تصور غلط هم در میان بسیاری از افراد رایج است که اگر توانایی پرداخت هزینه‌های مصرف انرژی خود را داریم دغدغه دیگری وجود ندارد؛ اما واقعیت این است که مولفه‌های متعددی در سطح کلان اقتصاد کشور مستقیماً به شاخص‌های انرژی نظیر سرانه مصرف و شدت انرژی وابستگی تام دارد.

طی سال‌های اخیر نقش انرژی به صورت روزافزون در بخش‌های خانگی، صنعت و کشاورزی افزایش پیدا کرده است تا جایی که بحث وابستگی امنیت به انرژی مطرح شده است. بهره وری قبل از این که به عنوان یک شاخص اقتصادی و یا عامل توسعه مطرح شود یک فرهنگ است. برای این که بهره وری در یک جامعه پایگاهی پیدا کرده و ماندگار شود و در متن عقاید و سنت‌های بومی ریشه بدواند، باید نه تنها به عنوان یک معیار اقتصادی صرف، بلکه به عنوان یک اندیشه و تفکر قلمداد شود.

منبع: فارس
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار