کد خبر: ۶۰۳۲
تاریخ انتشار : ۰۸:۵۱ - ۲۷ مهر ۱۳۹۳
قائم مقام وزیر نیرو خبر داد:
قائم مقام وزیر نیرو در امور بین‌الملل از توقف اجرای پروژه مگری به دلیل مشکلات مالی بین بانک‌های ایرانی و ارمنی خبر داد. در حال حاضر دولت پیگر حل مشکلات مالی بانک‌های ایران و ارمنستان است.

به گزارش "برق نيوز" اسماعیل محصولی گفت: تا حل مشکلات بانکی بین دو کشور، اجرای مگری متوقف شده است و زمان از سر گیری اجرا مشخص نیست.

 
وی تصریح کرد: در حال حاضر دولت پیگر حل مشکلات مالی بانک‌های ایران و ارمنستان است.
 
در اردیبهشت ماه سال جاری قائم‌مقام وزیر نیرو در امور بین الملل در مورد آخرین وضعیت نیروگاه مگری در حوزه ارس که با همکاری ایران و ارمنستان باید ساخته شود، گفته بود که کارهای مربوط به اجرای این پروژه در حال پیگیری است اما هنوز بحث تامین مالی یکی از مواردی است که باید حل شود.
 
اسماعیل محصولی پیش از این با اشاره به این‌که شرکت مجری که از طرف ایران معرفی شده باید تامین اعتبار شود تا کار اجرایی آغاز گردد، گفت: باید منتظر ماند تا ببینیم چه زمانی تامین مالی صورت می‌گیرد.
 
وی در مورد پیش‌بینی زمان آغاز عملیاتی پروژه مگری و حل مشکل مالی سخنی نگفت و تاکید کرد: باید منتظر باشیم.
 
کلنگ نیروگاه مگری در سال 91 با حضور وزرای نیروی دو کشور ایران و ارمنستان در خاک ارمنستان زده شد. این نیروگاه قرار است به دست مجری ایرانی ساخته شود اما تاکنون مشکلات مالی آن حل نشده است.
 
برنامه‌های اولیه در روز نخست

 
مدیر عامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران در روز آغاز احداث نیروگاه مگری ارس در ارمنستان گفته بود مرز مشترک ایران و ارمنستان 40 کیلومتر است که از نقطه ابتدا تا انتها 200 متر اختلاف ارتفاع وجود دارد و این موضوع امکان احداث نیروگاه برقابی را در طول رودخانه می‌دهد.
 
سیدمحمد رضازاده با تشریح احداث نیروگاه ارس گفت: ما در ابتدای مرز با ارمنستان و نخجوان یک بند انحرافی ایجاد کردیم که آب را به داخل تونلی به طول 18 کیلومتر هدایت می کند وانتهای تونل در مکان احداث نیروگاه 130 مگاواتی در مگری ارمنستان است.
 
وی افزود:بعد از نیروگاه، مگری آب به رودخانه برمی گردد و کمی پایین تر بند دیگری آب را به تونل 17 کیلومتری در خاک ایران هدایت می شود و در انتهای مرز نیروگاه قره چیله با ظرفیت 130 مگاوات احداث می‌شود.
 
رضازاده با اشاره به این‌که دو نیروگاه برقابی ارس نیروگاه‌های جریانی هستند، گفت: به دلیل وجود مخزن سد ارس در بالادست آب تضمین شده داریم بنابراین ساعت کار نیروگاه‌ها زیاد خواهد بود وتوجیه اقتصادی بسیار خوبی برای احداث نیروگاه وجود دارد.
 
مدیر عامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران با اشاره به سرمایه‌گذاری‌ ارمنستان به میزان 560 میلیون دلار در نیروگاه مگری گفت: ایران در این نیروگاه کمتر از 400 میلیون دلار سرمایه‌گذاری می کند و هر دو نیروگاه ، نیروگاه مگری و نیروگاه قره چیله توسط شرکت‌های ایرانی ساخته می‌شوند.
 
وی با اشاره به این‌که عملیات اجرایی این پروژه نیروگاه قره چیله که در خاک ایران واقع می شود، با ایجاد ردیف بودجه از ابتدای سال آینده آغاز می‌شود گفت:‌دوره اجرای نیروگاه پنج سال است و نیروگاه مگری باید بعد از 15 سال بهره برداری تحویل ارمنستان داده شود.
 
رضازاده در پایان با اشاره به این‌که برق تولیدی نیروگاه مگری به قیمت 9.3 سنت از ارمنستان خریداری می‌شود گفت: نیروگاه‌های ارس سالانه هزار و 700گیگاوات برق تولید می‌کنند. عمر مفید نیروگاه‌ها نیز حداقل 50 سال در نظر گرفته شده اما در عمل بیشتر ازاین‌ها خواهند بود. با توجه به این‌که B به Cنیروگاه مگری 1.7 است، این پروژه بالاترین توجیه اقتصادی را دارد.
 
دفاع‌های پی در پی از مگری
 
در زمستان سال گذشته سرپرست وقت معاونت آب و آبفای وزارت نیرو در رابطه با جزییات این پروژه اظهار کرده بود که این نیروگاه برق آبی که از رودخانه ارس استفاده می‌کند، در حقیقت مصرف آب ندارد، بلکه آب از رودخانه ارس منحرف می‌شود و از آن برق تولید می‌شود. انرژی برق آبی جزو برق‌های پاک است که هیچ گونه مشکل زیست محیطی ایجاد نمی‌کند و نیاز منطقه را نیز می‌تواند تامین کند.
 
علیرضا دائمی افزود: در نیروگاه برق آبی ارس یک تونل 18 کیلومتری به قطر 8.5 متر است و آب منحرف شده را که حداکثر 150 متر مکعب در ثانیه است، به نیروگاه می‌آورد و ظرفیت نیروگاه هم 130 مگاوات است.
 
وی درباره بازگشت سرمایه 500 میلیون دلاری در 15 سال گفت: بازگشت سرمایه مدل اقتصادی دارد و مدل اقتصادی هم خیلی دقیق است با رعایت همه مسائل محاسبات انجام می‌شود.
 
دائمی تاکید کرد: معمولا همکاران ما این قدر محافظه کار هستند که در مورد بازگشت سرمایه ریسک نکنند، یعنی شکی نیست که ریسک ها کامل دیده می‌شود.
 
وی در مورد نرخ برقی که به ایران صادر می‌شود گفت: قیمت برق معمولا نرخ جهانی دارد و نرخ خرید برق ثابت نیست، بنابراین قیمت برقی که به ایران صادر می‌شود معمولا بین 9 تا 12 سنت (حدود 225 تا 300 تومان) است.
 
سرپرست وقت معاونت امور آب و آبفای وزارت نیر و با اشاره به روند اجرای پروژه سد و نیروگاه برق‌آبی مگری اظهار کرد: اعتبار پروژه در حال تامین و اجرای سد آغاز شده است.
 
دائمی گفت: ایجاد وقفه در آغاز طرح‌ها طبیعی است چون اعتبارات طرح باید تامین شود و ماشین‌آلات مورد نیاز سفارش داده شوند.
 
وی تصریح کرد: خوشبختانه برای پروژه مگری در بودجه 1392، ردیف دیده شده و مقداری از اعتبار مورد نیاز هم از محل فروش اموال مازاد وزارت نیرو تامین می‌شود.
 
سرپرست وقت معاونت آب و آبفای وزارت نیرو پیش از این درباره بازگشت سرمایه 500 میلیون دلاری در 15 سال گفته بود که بازگشت سرمایه مدل اقتصادی دارد و مدل اقتصادی هم خیلی دقیق است با رعایت همه مسائل محاسبات انجام می‌شود.
 
دائمی تاکید کرد: معمولا همکاران ما این قدر محافظه کار هستند که در مورد بازگشت سرمایه ریسک نکنند، یعنی شکی نیست که ریسک‌ها کامل دیده می‌شود.
 
وی در مورد نرخ برقی که به ایران صادر می‌شود گفت: قیمت برق معمولا نرخ جهانی دارد و نرخ خرید برق ثابت نیست، بنابراین قیمت برقی که به ایران صادر می‌شود معمولا بین 9 تا 12 سنت (حدود 225 تا 300 تومان) است.
 
واگذاری قطعی نیروگاه مگری به ارمنی‌ها
 
معاون وقت وزیر نیرو در امور برق و انرژی نیز در اواخر سال 1391 از واگذاری نیروگاه مگری در ارمنستان که با سرمایه ایرانی ساخته می شود به ارمنی ها خبر داد و گفت: بعد از 15 سال نیروگاه مگری به ارمنی‌ها واگذار می‌شود چرا که قرارداد بین دو کشور قرارداد B.O.O.T است. محمد بهزاد در مورد صحبت‌های گوناگون بیان شده پیرامون بازپرداخت سرمایه ایران که در نیروگاه مگری هزینه شده است، اظهار کرد: بازپرداخت فاینانس ایران از طریق صادرات برق تولیدی نیروگاه مگری به مدت 15 سال به ایران خواهد بود و هیچ حکایت دیگری ندارد.
 
وی با اشاره به دریافت برق تولیدی نیروگاه مگری توسط توانیر گفت: توانیر برای دریافت برق تولیدی نیروگاه مگری به مدت 15 سال قرارداد بسته و طبق این قرارداد برق تولیدی آن نیروگاه را در زمان مذکور از ارمنستان می‌خریم و از محل خرید این برق بازپرداخت سرمایه‌گذاری انجام می‌شود.
 
معاون وقت وزیر نیرو در امور برق و انرژی در پایان خاطرنشان کرد: قرارداد ما بین ایران و ارمنستان قرارداد B.O.O.T است و بعد از آن کل نیروگاه به ارمنستان واگذار می شود.
 
نیروگاه مگری یکی از دو نیروگاه مشترک برق‌آبی ارس است که در خاک ارمنستان و خاک ایران ساخته می‌شوند.
 
ظاهرا از سال 1391 تا کنون مگری با مشکلات بانکی بسیاری مواجه بوده به گونه‌ای که همچنان بلاتکلیف در انتظار تفاهم است.
منبع: ایسنا
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار