کد خبر: ۲۲۵۲۷
تاریخ انتشار : ۱۴:۱۵ - ۲۲ خرداد ۱۳۹۶
مصرف انرژی الکتریکی الکترو موتور‌ها بسیار بالاست، برای کاهش مصرف الکترو موتور‌ها روش‌های گوناگونی وجود دارد که در این مطلب، به برخی از این روش ها اشاره شده است.
سروبیس آموزش و آزمون برق نیوز: مهم‎‎ترین و ابتدایی‎‎ترین گزینه صرفه‎‎جویی در الکتروموتور، به انتخاب و نوع استفاده آن‌ها بستگی دارد.
از روش‌های زیر می‌توان در کاهش مصرف انرژی در الکتروموتور استفاده کرد.
 
 
روش های کاهش مصرف انرژی الکتریکی در الکتروموتورها
 
هرزگردی الکتروموتور:

بیشترین صرفه‎‎جویی مستقیم برق را می‎‎توان با خاموش کردن الکتروموتورهای بی‎‎بار و درنتیجه حذف تلفات بی‎‎باری به‎‎‎دست آورد. روش ساده آن درعمل نظارت دائم یا کنترل اتوماتیک است، اغلب به‎ مصرف برق در بی‎‎باری اهمیت چندانی داده نمی‎‎شود درحالی ‎‎که غالباً جریان در بی‎‎باری حدود جریان در بار کامل است. با اتصال یک سوئیچ به‎ پدال چرخ‎‎‌ها می‎‎توان آن‌ها را به‎‎‎طور اتوماتیک خاموش کرد.

استفاده ازالکتروموتور پربازده:

سازندگان معمولاً الکتروموتور با طراحی استاندارد و قیمت تمام‎‎شده کم‎‎تر را عرضه می‌کنند، به‎‎‎خاطر رقابت شدید این نوع الکتروموتورها، بازده کمی دارند. آن‌ها ضریب قدرت پایین‎‎تری دارند و قابل تعمیر نبوده و نمی‎‎توان به‎‎‎راحتی سیم‎‎پیچ آن‌ها را مجدداً پیچید. در الکتروموتور با بازده بالا، با استفاده از ورقه‎‎های استیل نازکتر در استاتور و روتور، استفاده از استیل با خواص الکترومغناطیسی بهتر، استفاده از فن‎‎های کوچکتر با بازده بیشتر و بهبود طراحی شکاف روتور، بازده افزایش می‌یابد. از دیگر مزایای الکتروموتور پربازده اثر کم بر عملکرد موتور به‎‎‎هنگام نوسانات ولتاژ و بار جزئی است.

درایوهای تنظیم سرعت الکترموتور:

وقتی تجهیزات بتوانند در سرعت کاهش‎‎یافته کار کنند چند گزینه قابل انتخاب است. مثلا وقتی پمپ‎‎‌های گریز از مرکز، فن‎‎‌ها و دمنده‎‎‌ها در سرعت ثابت کار می‌کنند و خروجی با استفاده از شیر‌ها و مسدود‎‎کننده‎‎‌ها کنترل می‎شود الکتروموتور صرفنظر از مقدار خروجی در نزدیکی بار کامل کار می‎‎کند که باعث می‎شود انرژی زیادی توسط این مسدودکننده‎‎‌ها و شیر‌ها تلف شود. اگر این تجهیزات بتوانند همواره در سرعت مورد نیاز کار کنند مقدار زیادی انرژی صرفه‎‎جویی می‌شود. درایوهای تنظیم سرعت باعث می‎شوند تجهیزات باتوجه به نیاز سیستم در حالت بهینه عمل کنند.

کاهش بار الکتروموتور:

مسلماً کاهش بار موتور یکی از بهترین روش‎‎های کاهش هزینه‎‎های الکتریکی است. تعمیر و نگهداری مناسب تجهیزات نیز می‎‎تواند با ازبین بردن تلفات ناشی از اصطکاک در تجهیزات غیر هم‎‎محور، یاتاقان‎‎های سخت‎‎شده و نقاله‎‎ها، بار موتور را کاهش دهد. روغن‎‎کاری مناسب قسمت‎‎های متحرک مانند یاتاقان‎‎‌ها و زنجیر‌ها تلفات ناشی از اصطکاک را به‎ حداقل می‎‎رساند. جایگزینی یاتاقان‎‎های غلطکی و بلبرینگ‎‎‌ها با یاتاقان‎‎های تخت به‎‎‎خصوص در شافت‎‎های انتقال نیز روش مؤثری است.

الکتروموتور که مجدداً سیم پیچی شود:

بازده الکتروموتوری که برای بار دوم پیچیده می‎‎شود کاهش می‎‎یابد که البته مقدار این کاهش بستگی به‎ کارگاهی دارد که موتور در آن پیچیده می‌شود، چون کارگاه‎‎های سیم‎‎پیچی لزوماً از بهترین روشی که عملکرد اولیه موتور را حفظ کند استفاده نمی‎‎کنند. در برخی موارد به ‎‎‎دلیل بازده کم به‎‎‎ خصوص در موتورهای کوچک پیچیدن دوباره موتور توجیه ‎‎پذیر نیست. درحالت ایده‎‎آل باید بازده موتور قبل و بعد از پیچیدن آن با هم مقایسه شود، یک روش تقریباً ساده برای ارزیابی کیفیت موتور پیچیده‎‎شده مقایسه جریان بی‎‎باری موتور است، این مقدار در موتورهایی که به‎‎‎خوبی پیچیده نشده باشند افزایش می‎‎یابد، وقتی الکتروموتور را برای پیچیدن مجدد باز می‌کنند، عایق بین ورقه‎‎‌ها خراب شده و باعث افزایش تلفات جریان گردابی می‎‎گردد.
 
منبع:motogen.blogfa
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار