کد خبر: ۳۳۱۶۹
تاریخ انتشار : ۰۹:۴۶ - ۲۷ تير ۱۳۹۷
معاون امور برق و انرژی وزیر نیرو گفت:هزینه مورد نیاز برای کاهش هر یک درصد از تلفات شبکه توزیع برق کشور، ۱۰ هزار میلیارد تومان است و کاهش یک درصد تلفات برای ادامه روند کاهشی کنونی، هزینه بری بیشتری نسبت به کاهش ۵ درصدی اولیه دارد.

به گزارش برق نیوز،همایون حائری با بیان اینکه طی سه سال گذشته اقدامات موثری برای کاهش تلفات شبکه برق انجام شده است، گفت: سال ۹۳ تلفات شبکه توزیع برق کشور ۱۶ درصد بود، اما با اقدامات انجام شده در این حوزه در حال حاضر میزان تلفات به ۱۰.۸ درصد رسیده است.

وی ادامه داد: با توجه به تلاشی که در راستای کاهش تلفات انجام شده است به نظر می‌رسد باید این روند تا حداکثر توان ادامه یابد و در حال حاضر حضور بخش خصوصی برای کمک به تداوم این فرایند حس می‌شود.

این مقام مسوول با تاکید براینکه کاهش بیشتر تلفات از رقم کنونی دشوار‌تر خواهد بود، تصریح کرد: هر چه رقم کاهش تلفات کمتر شود، ادامه روند کاهشی آن نیز دشوار‌تر خواهد شد. به نحوی که کاهش یک درصد تلفات برای ادامه روند کاهشی کنونی، هزینه بری بیشتری نسبت به کاهش ۵ درصدی اولیه دارد.

حائری هزینه مورد نیاز برای کاهش هر یک درصد از تلفات شبکه توزیع برق کشور از رقم کنونی را ۱۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و ادامه داد: هزینه‌های قبلی به مراتب کمتر بوده است.

وی همچنین در مورد صرفه جویی مشترکان در ایام پیک مصرف گفت: امسال در استان خوزستان شاهد بیشترین کاهش مصرف در پیک مصرف برق بوده ایم. به نحوی که ۸۰۰ مگاوات مصرف برق این استان کاهش داشته است که به نوبه خود رقم قابل توجهی در راستای صرفه جویی مصرف در یکی از گرم‌ترین استان‌های کشور است.

حائری در مورد میزان تلفات در شبکه برق استان خوزستان هم اظهار کرد: میزان تلفات شبکه برق این استان ۲۳ درصد بود که اکنون به ۱۳ درصد کاهش یافته است.

 نخستین ماه تابستان سال جاری در حالی رو به پایان است که بیشترین خاموشی برق را طی چند سال گذشته تجربه کرده ایم. کارشناسان و متخصصین بسیاری در این دوره به بررسی دلایل شرایط پیش آمده پرداخته اند که مهم‌ترین آن‌ها را می‌توان کاهش قابل توجه توان تولید برق در نیروگاه‌های برقآبی به دلیل کاهش سطح ذخایر آب سد‌ها و همچنین عدم سرمایه گذاری به موقع و لازم در بخش زیرساخت‌های این صنعت عنوان کرد. البته دولت برای کمک به مدیریت شرایط تمرکز خود را به مدیریت مصرف معطوف کرد تا خاموشی‌ها را کاهش دهد.

در این ارتباط، تغییر ساعات کار ادارات منجر به صرفه جویی ۲ هزار مگاواتی مصرف برق شد؛ با این وجود، به گفته کارشناسان نباید از حوزه کاهش تلفات در شبکه توزیع برق غافل شد که چرا که کاهش تلفات نیز در بهینه سازی منابع نقش موثری ایفا می‌کند.

کارشناسان می‌گویند که بخشی از شبکه توزیع برق کشور قدیمی و نیازمند نوسازی و بازسازی است. از طرفی عمر برخی نیروگاه‌های کشور نیز رو به فزونی گذاشته و در نتیجه میزان تلفات آن‌ها افزایش یافته است که نیازمند رسیدگی است. چندی پیش علیرضا کلاهی، عضو سندیکای برق ایران  با اشاره به توانمندی قابل توجه بخش خصوصی در کاهش تلفات شبکه توزیع، گفته بود: بخش خصوصی آمادگی دارد تا با ورود به حوزه کاهش تلفات برق شبکه توزیع، میزان بهره وری و هدررفت را کاهش دهد که این نیازمند حمایت بخش دولتی است.
منبع: مهر
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
توانیری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
0
1
رقم بالایی نگفتن...در شبکه 900هزار ترانس داریم که یک سومشون کاملا فرسوده ن و تعویضشون با حداقل ده هزار میلیارد هم ممکن نیس..
بینام
|
United States of America
|
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
1
1
اگر شرکت تجاری بود
اگر شرکت صورت مالی شفاف و درست داشت
دیگه از این ادعاها به راحتی بیان و پذیرفته نمیشد!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
0
0
درود بر حایری.
برای یک درصد کاهش تلفات ده هزار میلیارد تومان نیاز است. در این 5سال اخیر ده درصد تلفات کم شده یعنی 100هزار میلیارد تومان هزینه شده. الان دیگه بد مدیریتی جایش را داده به شعبده بازی.
پاسخ ها
مهندس شاغل
| Iran (Islamic Republic of)
مسخره کردن کاره خوبی نیست ایشون واقعیات رو گفتن...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۸
2
0
با مقایسه آمار تلفات سال ۹۳ با سال ۹۷ می توان به موفقیت معاونت توزیع توانیر در کاهش تلفات پی برد.
کارشناس برق
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۸
1
1
متاسفانه کسانی که حرف میزنند اجرایی نیستند و کسانی که کار اجرایی بلدند تریبون ندارند اگر فرض کنیم ۱۰هزار میلیارد تومان از هر جایی حواله کردند ایا کل پیمانکاران بخش توزیع و خود توزیع توان جذب و نیروی اجرایی کافی تربیت شده دارد؟در شرایط فعلی کل کار انجام شده در ۳۹ شرکت توزیع حدود ۳هزار میلیارد تومان میباشد (بر اساس گزارش عملکرد سالانه) مشکل جای دیگه است دوستی گفته اگه در سال ۳۰۰ هزار ترانس تعویض گردد همین مبلغ میشود با عرض معذرت دوستمان یا ترانس را نمیشناسد یا توان اجرایی در کشور را چرا که این حجم از کار ظرف ۶۰ سال انجام شده است تعویض ترانس تعویض لامپ نیست اشتباه نشود اقای کلاهی هم از افراد پشت میز نشین بخش خصوصی است این قبیل مبالغ فقط با نیروگاه سازی جذب میشود ایا این کار استراتژی درستی یا خیر خدا عاقبت همه مارا ختم به خیر کند
ناشناس
|
Netherlands
|
۰۸:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۸
0
2
در کشوری که بیشترین منابع گاز و نفت رو داره رسوندن تلفات به ۶ درصد کار خطایی است. یادمون نره ایران کشور پهناوری است و خودمون رو با کشورهای کوچکی مثل کره جنوبی و هلند مقایسه نکنیم. طول شبکه ما قابل قیاس نیست.
متاسفانه کارها دست برخی از افراد دانشگاهی افتاده و کار اجرایی نکردن
کارشناس
|
Netherlands
|
۰۸:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۸
0
1
برق نیوز محترم
بنظر می رسد در حوزه کاهش تلفات شفافیت فروش انرژی کمک شایانی به این مسئله می کند. گویا تغییر قبوض برق و سیستم فروش که مهندس حائری بدنبال آن می باشد و به نوعی کپی برداری از سیستم برق کشور استرالیا است که بصورت خشابمند میباشد که اگر اجرا شود هم به نفع کشور و صنعت برق خواهد بود. امیدواریم الگوی های مناسب بین المللی بتواند راهگشای مشکلات کشور شود.
ناشناس
|
Germany
|
۰۹:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۸
1
0
ای کاش میفرمودند که 5 درصدی قبلی با کدام منابع تخصیص داده شده کاهش داده است؟ و یا برای شفاف سازی بیشتر میزان اعتبارات سالیانه کاهش تلفات شرکت های توزیع را بیان میکردند زیرا ما که در بخش توزیع هستیم از ابلاغ منابع قابل توجه در این خصوص بی اطلاعیم.
ضمنا کاهش احتمالی پیک نسبت به سال قبل عمدتا بدلیل تعطیلی یا نیمه طعطیل بودن صنایع و رکود شدید در بخش تجاری میباشد.
ناشناس
|
United States of America
|
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۸
1
0
آخه دفعه اولش هم نیست ایشان کلا از این ........ زیاد می گویند قبلا هم در توانیر خیلی از ........ می گفتند و هیچی به هیچی
ناشناس
|
United States of America
|
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۸
1
0
چه طوووووووووری حائری؟ می دونی خیلی حرف می زنی!مواظب باش تو ای روزها فقط شبکه رو هوا نره !!
همکار
|
United States of America
|
۰۰:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
0
0
با سلام در خصوص ۵ درصد تلفات که در آمارها آمده و کاهش یافته از نظر حساب و کتاب و تعریف تلفات درست است و شبهه ای وارد نیست ولی اگر ریز اقدامات نوشته شود برداشتها و فهم موضوع ملموس می شود. حدود ۱ الی ۲ درصد تلفات کاهش یافته مربوط به مصرف روشنایی معابر می باشد که خیلی از مصارف خصوصا در روستاها و از زمان تحویل مدیریت روستاها بدون کنتور روشنایی معابر بوده و جزو تلفات محسوب میگردید. در کاهش حدود دو درصد تلفات انصافا خیلی کار شده و هزینه گردیده است از جمله تست و تعویض کنتورها ی خطادار و بکارگیری کابل خودنگهدار در مناطق آلوده به برقهای غیرمجاز و نصب خازن و تعادل بار و..... در بعضی موارد هم کار شده و هم خیلی هزینه گردیده و ظاهرا تلفات کاسته شده ولی در انرژی تحویلی هیچگونه کاهشی بوجود نیامده بلکه تلفات در صورتحساب مشترکین قرار گرفته و گاها افزایش هم یافته است از جمله بحث حذف شبکه فشار ضعیف و نصب کنتور در پای ترانس و .... در واقع هدف اصلی از تلفات که کاهش میزان تولید و کاهش شارش جریان اضافی در خطوط و ترانس می باشد محقق نگریده است و میتوان با افزایش خیلی مختصر تعرفه و بدون هزینه به این هدف رسید.لذا در هزینه کرد و تعریف پروژه های تلفات ضرورت دارد کار مهندسی انجام گرفته و اثر بخشی پروژه ها سنجش و مدت بازگشت سرمایه محاسبه گردد در صورت اقتصادی بودن پروژه اجرا گردد.
عجیب ولی مای مالی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۵
0
0
هیچ هم عجیب نیس. عجیب اون جاست. که ۲۵ میلیون یورو ارز را نوشتند روزنامه ها آقای صنعت کشور به دوتا ! بله دوتا آدم نامریی دادند خودرو یا چیزی وارد کنند ولی این دوتا آدم وجود ندارند ؟! ای بی وجود . ای بی وجود نامرد . تازه عجیب تر بعد مدتی هم فراموش شد خخخ راستی پرونده بابک زنجانی چی شد ؟! نکنه ماس مالی شد .
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار