کد خبر: ۴۸۲۹۵
تاریخ انتشار : ۲۱:۰۹ - ۲۵ آبان ۱۴۰۰
دیافراگم در دوربین مدار بسته دیافراگم دوربین مداربسته قطعه ای است مکانیکی که اجازه ورود نور را ضمن کنترل شدت آن به لنز دوربین می دهد. در ادامه به توضیح راجع به آن می پردازیم.

دیافراگم در دوربین مدار بسته

سرویس آموزش‌های تخصصی برق نیوز: دیافراگم دوربین مداربسته به صورت پره پره طراحی گردیده و میزان باز و بسته شدن پره ها تعیین کننده میزان نور ورودی به داخل لنز می باشد. به مقدار فضای باز بودن دیافراگم یا در واقع روزنه ورودی نور Aperture می گویند که اندازه آن با حرکت پرهای دیافراگم تغییر میکند.

نمونه طبیعی دیافراگم در بدن انسان:
در چشم انسان مردمک دقیقاً کار روزنه Aperture را انجام می‌دهد و عنبیه کار دیافراگم، یعنی عنبیه باز و بسته شدن مردمک را کنترل می کند.

دیافراگم در دوربین مدار بسته
با کم و زیاد شدن نور محیط مردمک چشم باز و بسته شده و مقدار نور ورودی به چشم را برای دید بهتر در شرایط نوری مختلف و همچنین جلوگیری از آسیب دیدن چشم در محیط‌های پر نور کنترل می نماید.
طرز کار دیافراگم در دوربین مدار بسته:
مکانیزم عملکرد سیستم دیافراگم تمام دوربین های تصویربرداری مشابه عملکرد چشم انسان طراحی شده است. قرنیه چشم انسان مانند لایه بیرونی لنز دوربین عمل می‌کند. قرنیه به همراه زلالیه و اجزای بیرونی چشم، نور را جمع کرده و متمرکز می‌کنند تا از طریق مردمک (مانند Aperture دوربین )به شبکیه (سنسور تصویر دوربین) برسد و پردازش گردد.پس نور، اول به قرنیه رسیده، سپس عنبیه نسبت به شدت نور ورودی فشرده یا باز می‌گردد. به این شکل مردمک بزرگ و کوچک میشود.

اعداد شاخص دیافراگم:
حتما در مشخصات فنی دوربین ها عددی را به صورت f/22 یا f/1.4 مشاهده نموده اید. این عبارت مربوط به اندازه دیافراگم دوربین یا در اصل مربوط به Aperture می باشد.
اندازه ی Aperture تعیین کننده مقدار نور ورودی به دوربین می باشد. هرچه این روزنه نوری بزرگتر باشد نور بیشتری وارد می گردد و برعکس. معمولاً اعداد دیافراگم دوربین مقدار مشخصی دارند. این اعداد به ترتیب با عدد رادیکال ۲ و یا ۱.۴۱ ضرب شده و عدد بعدی را مشخص می نماید. شکل زیر اعداد استاندارد دیافراگم دوربین نشان می دهد :

دیافراگم در دوربین مدار بسته

دیافراگم در دوربین مدار بسته

ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار