کد خبر: ۴۸۸۳۳
تاریخ انتشار : ۱۲:۲۶ - ۰۱ دی ۱۴۰۰
آزمایشگاه‌های "امنیت سایبری سامانه‌های کنترل نیروگاهی" و "تست عملکردی شیر‌های کنترلی" با حضور مدیرعامل شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی افتتاح شد.

افتتاح آزمایشگاه امنیت سایبری سامانه‌های کنترل نیروگاهی

به گزارش برق نیوز، عملکرد قابل اطمینان بخش تولید به عنوان اولین حلقه زنجیره تامین برق از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. مغز متفکر فرایند تولید برق در نیروگاه‌ها، سامانه‌های اتوماسیون و کنترل هستند و مباحث امنیت سایبری در این سامانه‌ها دارای اهمیت فراوانی است.

بدین منظور فرایند و سامانه‌های کنترل نیروگاهی به صورت فیزیکی در فضای آزمایشگاهی پژوهشگاه نیرو پیاده‌سازی شده است که اجرای این پایلوت بستری برای انجام تست‌های نفوذ امنیتی و شناسایی آسیب‌پذیر‌های امنیتی سامانه‌های کنترل نیروگاهی و همچنین اجرای راه‌کار‌های امن‌سازی و بررسی اثر آن‌ها بر روی عملکرد سامانه فراهم ساخته است.

انجام تست نفوذ و حملات سایبری به منظور استخراج آسیب‌پذیر‌های امنیتی روی پایلوت مشابه شرایط واقعی، بررسی عملکرد تجهیزات و کنترل‌های امنیتی از جهت کارآمد بودن آن‌ها در ارتقای امنیت، طراحی و پیاده‌سازی متدولوژی مدیریت مخاطرات امنیتی، بررسی عملکرد تجهیزات و کنترل‌های امنیتی از نظر عدم اختلال در فرایند‌های اصلی نیروگاهی آموزش پرسنل و ارتقای آگاهی مدیران در خصوص پیامد‌های آسیب‌پذیری و حملات سایبری از جمله اهداف اجرای این طرح است.
همچنین پیاده‌سازی شبیه‌ساز فرایند و بخش تولید برق در نیروگاه به صورت فیزیکی، استفاده از PLC‌های برند زیمنس، معماری DCS مبتنی بر ساختار Server/Client زیمنس، بکارگیری سوئیچ/روتر و کارت‌های شبکه با قابلیت‌های امنیتی، پیاده HMI محلی و Remote، پیاده‌سازی لوپ کنترل دما، فشار، دبی، سطح و دور توربین و ژنراتور و قابلیت ادغام با شبیه‌ساز‌های نرم‌افزاری به صورت HW in the loop جهت شبیه‌سازی انواع فرایند‌ها از ویژگی‌های پایلوت پیاده‌سازی شده است.

آزمایشگاه تست عملکردی شیر‌های کنترلی
آزمایشگاه تست عملکردی شیر‌های کنترلی نیز به منظور استخراج منحنی عملکرد‌های شیر‌های کنترلی، تست عملکرد شیر‌های کنترلی از سایز یک تا هشت اینچ، محاسبه ضریب جریان شیر کنترلی CV، امکان بررسی و تشخیص کاویتاسیون در شیرها، امکان انجام تست پرتابل در محل نصب شیر، ارائه مشاوره در خصوص انتخاب و طراحی شیر‌های کنترلی و تست عملکرد شیر‌های کنترلی با کلاس فشاری ANSI۳۰۰ الی ANSI۲۵۰۰ آغاز به کرده است.

بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته خدمات این آزمایشگاه به صنایع برق، نفت، پتروشیمی و سازندگان شیر‌های کنترلی قابل ارائه خواهد بود.

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
2
3
چه عکس باحالی
جناب طرزطلب کپ کرده
داره میگه یا خدا اینا دیگه چیه میخورنش یا میپوشن
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۵
1
1
با سلام تو این عکس به صورت تصویری فرق دو تا مهندس با یک حاج آقا معلومه.سمت راستی دکتر ضابط دکترای متالوژی داره قبلا تو پژوهشگاه هوا خورشید بوده درسته رشته اش مربوط نیست ولی به هر حال متوجه میشه.وسطی هم که اقای احدیان خودش دکترای هوش مصنوعی داره و پایه گذار این آزمایشگاه هست میمونه مدیرعامل شرکت مادرتخصصی برق حرارتی که حاج آقا اصلا تو این وادی ها نیستن احتمالا زیر لب مرتب جل الخالق میگن.به هر حال برای هر سه تا بزرگوار آرزوی موفقیت میکنم.
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار