کد خبر: ۵۱۲۶۳
تاریخ انتشار : ۱۲:۵۷ - ۱۲ مرداد ۱۴۰۱
خسارت‌های صنعت برق در هجوم سیل بر اساس اطلاعات به دست آمده از ۲۰ استان درگیر سیل، شبکه و تاسیسات صنعت آب و برق دچار آسیب‌های جدی شده و این در حالی است که با تلاش‌های به عمل آمده تامین آب و برق بیشتر این مناطق به وضعیت پایدار رسیده است.

به گزارش برق نیوز، در شرایطی که صنعت برق با اوج بار شبکه سراسری دست و پنجه نرم می‌کند، پدیده سیل مونسون از قاره هند وارد کشور شد و استان‌های خوزستان، سیستان و بلوچستان، کرمان، بوشهر، هرمزگان، یزد، کهگیلویه و بویراحمد، فارس و غرب مازندران را درنوردید. در اینجا به عملکرد شرکت‌های برق در سیل اخیر از نگاه مدیران ارشد صنعت برق کشور که این روز‌ها همچنان در آماده باش کامل قرار دارند، پرداخته میشود.

پایداری شبکه برق قدرت در خوزستان و کهگیلویه

مدیرعامل برق منطقه‌ای خوزستان از پایداری کامل شبکه برق قدرت این استان در سیل اخیر موسوم به سیل مونسون خبر داد.

محمود دشت بزرگ گفت: این شرکت مطابق اطلاع‌رسانی سازمان هواشناسی از ۴۸ ساعت قبل از شروع طوفان در آماده باش کامل قرار گرفت و تمامی گروه‌های عملیاتی و پایش شبکه به طور شبانه روزی در نقاط مختلف شبکه مستقر شدند و با تشکیل ستاد بحران و رصد میزان بارندگی و تاثیر آن بر شبکه فوق توزیع و انتقال استان‌های خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد، از وقوع هرگونه حادثه تاثیرگذار که باعث خاموشی طولانی مدت و خسارات قابل توجه به تجهیزات جلوگیری شد.

دشت بزرگ تصریح کرد: به دلیل تند باد شدید و عملکرد رله‌های حفاظتی شبکه، خاموشی‌های کوتاه مدتی رخ داد که در کمترین زمان ممکن و با تلاش گروه‌های عملیاتی وضعیت شبکه به حالت عادی بازگشت.

وی که در جلسه ستاد بحران برای نظارت بر عملیات بازسازی شبکه حضور داشت، با اشاره به تداوم آماده باش کامل این شرکت، از تلاش ارزنده نیرو‌های عملیاتی و پرسنل صنعت برق خوزستان در سیل اخیر قدردانی کرد و افزود: در حال حاضر تمامی همکاران در ستاد شرکت به اتفاق گروه‌های عملیاتی به طور شبانه‌روزی در حال پایش شبکه و رفع خسارات احتمالی هستند و طبق دستور مقام عالی وزارت تا برطرف شدن کامل بحران در کنار مردم عزیز دو استان خواهیم بود.

تداوم تلاش‌ها برای بازگشایی مسیر چند روستا در خوزستان

در بررسی آخرین وضعیت برق شهری و روستایی خوزستان، مدیرعامل توزیع برق خوزستان علی خدری که برای نظارت بر عملیات بازسازی شبکه ۳۳ کیلوولت در مسیر شادگان، بندر امام و ماهشهر در منطقه‌ای بیابانی حضور دارد، گفت: با تلاش نیرو‌های عملیاتی تاکنون برق تمامی شهر‌های استان به وضعیت عادی بازگشته و با توجه به تخریب مسیر‌های دسترسی به چند روستای باقیمانده، تلاش‌ها برای آماده سازی مسیر‌ها و رفع خرابی شبکه برق‌رسانی در این مناطق همچنان ادامه دارد.

به گفته خدری ۹۹ درصد شبکه برق خوزستان در شرایط عادی و پایدار است، وی افزود: در حال حاضر فقط برق چند روستا در شهرستان‌های رامشیر، مسجد سلیمان و شادگان که مسیر دسترسی بسیار سختی دارند هنوز وصل نشده و تا (۱۰ مردادماه جاری) حدود هزار نفر از پرسنل بهره‌برداری، کارشناسان ستادی شهرستان‌ها و حوزه‌های اتفاقات در قالب اکیپ‌های عملیاتی با بهره گیری از ۲۷۴ خودرو به طور شبانه‌روزی در خدمت رفع مشکل و بازیابی نقاط آسیب دیده از سیل هستند.

وی عمده ایرادات رخ داده روی شبکه برق استان را سقوط تیر‌ها و دکل‌های برق و خروج فیدر‌ها از مدار و همچنین سرقت نبشی دکل‌ها پس از سقوط عنوان کرد.

سرعت بازیابی و پایداری کامل شبکه توزیع برق در سیستان و بلوچستان

بارش‌ها در سیستان و بلوچستان از سوم مرداد جاری آغاز شد و با توجه به پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی و آمادگی ستاد بحران، مدیران ستادی توزیع برق استان یک روز قبل از بارش‌ها به نقاط کانونی سیل در شهرستان‌های مربوطه اعزام شدند که نقش بسزایی در هماهنگی‌های بین دستگاهی برای مقابله با بحران و بازیابی سریع شبکه داشت.

از جمله تمهیدات فنی این شرکت که نقش بسزایی در رفع سریع خاموشی مناطق سیل زده ایفا کرد، خارج کردن خطوط تغذیه ۲۰ کیلوولت مشترکان از حالت شعاعی و ایجاد قابلیت مانور با خطوط مجاور، پیش از وقوع بحران بود که باعث شد برخی مناطق آسیب دیده در کمتر از یک‌ساعت برقدار و رضایتمندی مردم تامین شود. اقدامی که به گفته ناظران در مقایسه با سیل سال ۹۸ قابل توجه است.

مدیرعامل توزیع برق سیستان و بلوچستان گقت: بارش‌ها طی ۱۰ روز اخیر ۷۰ درصد جمعیت استان را درگیر کرد و با تلاش نیرو‌های عملیاتی شرکت و پیمانکاران، برق مناطق حادثه دیده در کمترین زمان و با جداسازی شبکه آسیب دیده و انجام مانور در ساعات اولیه وصل شد و هم اکنون نیز شبکه برق استان در پایداری کامل قرار دارد.

خلیل عوض زاده با اشاره به اتمام کار اصلاح و بازسازی شبکه در مناطق صعب العبور و مسیر‌های آبگرفته، میزان خسارت‌های وارده به شبکه توزیع برق استان را تاکنون (۱۰ مرداد جاری) بیش از ۱۹ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان عنوان کرد و افزود: در سیل اخیر حدود ۱۴ کیلومتر شبکه فشار متوسط و ۲ کیلومتر شبکه فشار ضعیف شامل ۲۹۸ اصله پایه تخریب و ۳ دستگاه ترانس دچار سوختگی شد و تخریب ۱۷۵۳ کنتور و ۴۳ هزار و ۸۲۵ متر کابل تک فاز و ۳ فاز برق رسانی مشترکان از دیگر خسارت‌های وارده است.

وی در تبیین وضعیت آمادگی شرکت قبل از وقوع سیل گفت: برای پشتیبانی از همکاران در جنوب استان، اکیپ‌های عملیاتی مناطق سیستان، زابل، هیرمند، زهک و زاهدان در قالب ۱۰ اکیپ و ۳۰ نیروی عملیاتی مجهز به خودرو‌های عملیاتی سبک و سنگین به ایرانشهر اعزام شدند و مهمتر از همه ضمن تجهیز انبار شهرستان‌ها به لوازم مورد نیاز، پیمانکاران استان در کنار نیرو‌های شرکت در حالت آماده باش قرار گرفتند.

عوض زاده مناطق حادثه دیده شبکه توزیع در سیل اخیر را شامل شهرستان‌های سرباز، کنارک، نگور، چابهار، پلان، راسک، ایرانشهر، فنوج، دلگان، سراوان، نیکشهر، سیب، سوران، خاش، زاهدان، نهرستان و نصرت آباد ذکر کرد و گفت: در مجموع ۸۸ اکیپ عملیاتی از شرکت توزیع و ۴۴ اکیپ از پیمانکاران با بیش از ۳۵۰ نیروی عملیاتی و ماهر در رفع خرابی‌های شبکه برق رسانی مشارکت داشتند.

تعمیر ۴۰ پایه برق ارتباطی با پاکستان

مدیرعامل توزیع برق سیستان و بلوچستان از همکاری این شرکت با برق منطقه‌ای استان در سیل اخیر گفت زمانی که حدود ۴۰ پایه برق ارتباطی با پاکستان در سیل مونسون دچار شکستگی شد و نیرو‌های عملیاتی شرکت توزیع برق استان برای تامین لوازم مورد نیاز و معرفی پیمانکاران پرتلاش این شرکت به کمک شرکت برق منطقه‌ای آمدند و در نهایت خط اختصاصی ۲۰ کیلوولت این شرکت برقدار شد.

عوض زاده همچنین از محافظت خط فوق توزیع زاهدان-میرجاوه در سیل اخیر و شناسایی محل حادثه ۲ اصله پایه از سوی نیرو‌های عملیاتی توزیع که دچار شکستگی شده بود، خبر داد که پس از ساعاتی خط مزبور از طریق مانور برقدار شد. گفتنی است گزارش‌هایی خاکریزی و ایجاد مانع در مسیر سیلاب برای محافظت از تاسیسات شبکه انتقال و فوق توزیع به وسیله اکیپ‌های عملیاتی شرکت‌های توزیع به ثبت رسیده است.

عوض‌زاده عملیات بی‌وقفه و شبانه‌روزی نیرو‌های عملیاتی شرکت توزیع از روز وقوع سیل تاکنون و سرعت بازیابی شبکه را موجب رضایتمندی مردم در مناطق حادثه دیده و رضایت و قدردانی مسوولان استانی در ستاد بحران عنوان کرد که به عنوان عملکرد "بی نظیر" مورد تقدیر قرارگرفت.

وی علاوه بر انجام وظایف تخصصی از سوی اکیپ‌های عملیاتی توزیع مانند ایمن‌سازی تابلو‌ها و شبکه در جهت تامین امنیت جانی مردم از خطر برق گرفتگی، یکی از مشخصه‌های بارز اقدام جهادی نیرو‌های صنعت برق را کمک به مردم گرفتار در مسیر‌های سیل و رفع آبگرفتگی منازل عنوان کرد که تا پاسی از بامداد ادامه داشت.

عوض زاده گفت: اکیپ‌های عملیاتی ابتدا با قطع برق از ایمن سازی شبکه و تامین امنیت جانی مردم اطمینان حاصل کردند و پس از رفع خطر، نسبت به بازیابی شبکه و برق رسانی اقدام شد و روابط عمومی شرکت نیز در اقدامی هماهنگ نسبت به اطلاع رسانی نقاط حادثه خیز و ارایه توصیه‌ها و هشدار‌های لازم به مردم عملکرد خوبی داشت.

وی ادامه داد: درحین عملیات بسیاری از راه‌های دسترسی به نقاط آسیب دیده شبکه قطع می‌شد و ماشین آلات شرکت قادر به ادامه مسیر نبود که با انعکاس مشکلات به مراجع ذی ربط به فوریت شاهد کمک‌های راهداری، بخشداری‌ها، فرمانداری‌ها و در راس آن‌ها استانداری سیستان و بلوچستان بودیم و کمک‌های لازم را از دستگاه مورد نظر دریافت می‌کردیم که بازتاب مثبتی در استان داشت و آنچه هرگز فراموش نمی‌کنم پیگیری‌های مستمر مهندس کردی مدیرعامل، مهندس پیرپیران معاون هماهنگی توزیع و علی اکبری مدیرکل روابط عمومی شرکت توانیر بود که به طور لحظه‌ای جریان را رصد می‌کردند و برای ما بسیار دلگرم کننده و انرژی بخش بود.

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۲
0
0
دو نکته جالب است در گفنار اولی عنوان شده مسیرهایی که دسترسی سختی دارند و دومی نقاطی که صعب العبورند برقشان دیرتر وصل میشود؟ این یک موضوع اجتماعی است که راه حل مشکلات کم برخوردارها مشکل است!!!.
مهندس توانیری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
0
1
اگر در نصب تیرها و کابل و سیمها استانداردهای مصوب رعایت شده بوده باشند مطمئن باشید خسارات حداقل میشد...دفتر تحقیقات و دفاتر توزیع توانیر باید باین موضوعات بدون تعارف و ملاحظات رسیدگی کنن مخصوصا دفتر تحقیقات توانیر که متولی اصلی استانداردهای صنعت برقه...
تشکری هم از کارگران..تکنسین ها..مهندسین..سیم بانان..مدیران توزیع نواحی دارم که درین شرایط سخت و گرما به رفع عیب پرداخته و می پردازن
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار