کد خبر: 22196
تعداد نظرات: ۵۱۳ نظر
۱۵:۱۹ ۰۹ /۰۳/ ۱۳۹۶

رشته ها و مدارک تحصیلی مجاز برای شرکت در آزمون نظام مهندسی برق

در این مطلب،جدول کد رشته‌های برق و نوع پروانه اشتغال بکار (اعم از اصلی یا مرتبط) براساس عنوان مدرک تحصیلی دانشگاهی و آخرین مصوبات کمیسیون هم ارزی رشته‌ها برای آزمون نظام مهندسی رشته مهندسی برق بر اساس ابلاغیه دفتر سازمان‌های مهندسی و امور بین‌الملل وزارت مسکن و شهرسازی اعلام می گردد.
سرویس آموزش و آزمون برق نیوز: در این مطلب به رشته ها و مدارک تحصیلی مجاز برای شرکت در آزمون نظام مهندسی برق پرداخته شده است. اما قبل از آن لازم است تا کتاب راهنمای کامل آزمون‌ها و اشتغال به کار نظام مهندسی برق که کاملترین مرجع راهنمای شرکت در آزمون‌های نظام مهندسی و شرایط اخذ پروانه اشتغال به کار و درآمدزایی از این حوزه است را معرفی نماییم. بررسی تفاوت صلاحیت‌های نظارت و طراحی، شرایط عضویت و شرکت در آزمون ها، رشته گرایش‌های مجاز و غیرمجاز، اخذ پروانه اشتغال به کار، ارتقای درجه نظاممهندسی، تحلیل منابع آزمون، نکات مهم قبولی آزمون، تعرفه و شرایط درآمدی، واگذاری پروانه، مدارک و الزامات، پاسخ به پرسش‌های متداول. از جمله سرفصل‌های ارائه شده در این کتاب است.
این کتاب بصورت pdf با سرفصلهای کامل از لینک زیر قابل دانلود است:
دانلود کتاب راهنمای کامل آزمون‌ها و اشتغال به کار نظام مهندسی برق(کلیک نمایید)
 
 
براساس تبصره ۲ ماده ۷ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان جدول کد رشته‌های مختلف و نوع پروانه اشتغال بکار (اعم از اصلی یا مرتبط) براساس عنوان مدرک تحصیلی دانشگاهی و آخرین مصوبات کمیسیون هم ارزی رشته‌ها از دفتر سازمان‌های مهندسی و امور بین‌الملل وزارت مسکن و شهرسازی برای رشته مهندسی برق به شرح زیر ابلاغ شده است.

برخی از مصوبات کمیسیون ماده ۷ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان
۱ - به فارغ‌التحصیلان رشته‌های اصلی و مرتبط با مهندسی در هر یک از گرایش‌های مهندسی برق مطابق جدول کد رشته (پیوست ۱)، پروانه اشتغال بکار تعلق می‌گیرد. برای دیگر فارغ‌التحصیلان رشته‌های مرتبط نیز براساس نظر کمیسیون هم‌ارزی رشته‌ها، وضعیت صدور و یا تمدید پروانه اشتغال بکار آن‌ها مشخص خواهد شد.

۲ - مدارک لازم جهت طرح و بررسی در کمیسیون هم‌ارزی رشته‌ها، مطابق پیوست (۲) می‌باشد.

۳ - دانش آموختگان رشته‌های اصلی اعم از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی دولتی و دانشگاه آزاد اسلامی که مدارک تحصیلی آن‌ها مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بوده و میانگین کل نمرات آن‌ها کمتر از ۱۲ باشد. در صورتیکه عنوان معادل در مدرک تحصیلی ایشان قید نشده باشد می‌توانند پروانه اشتغال بکار مهندسی با کد اصلی دریافت نمایند.

۴ - فهرست واحد‌های درسی مصوب کمیسیون هم‌ارزی رشته‌های جهت تطبیق با رشته‌ها اصلی مهندسی و صدور پروانه اشتغال بکار مهندسی (و مرتبط با مهندسی) تأسیسات برقی پیوست‌های ۳ تعیین گردیده است.

۵ - کلیه متقاضیانی که واحد‌های درسی را مطابق جداول مربوط به آن گذرانیده‌اند، می‌توانند با ارائه ریز نمرات تأیید شده از سوی دانشگاه محل تحصیل خود به دفتر سازمان‌های مهندسی و امور بین‌الملل، درخواست صدور یا تمدید پروانه اشتغال بکار مهندسی نمایند و در صورت وجود کسر واحد می‌توانند فقط پس از بررسی در کمیسیون هم‌ارزی رشته‌ها و کسب نظر موافق کمیسیون مذکور، جهت گذرانیدن کسر واحد‌ها در یکی از دانشگاه‌های معتبر برای حداکثر ۴ درس معادل ۱۰ واحد اقدام نمایند.

بدیهی است برای اشخاصی که بدون کسب نظر موافق کمیسیون مبادرت به گذرانیدن کسری واحد‌ها نمایند، هیچ‌گونه حقی ایجاد نخواهد شد.

۶ - جهت معرفی کسری واحد‌ها توسط کمیسیون هم‌ارزی رشته‌ها، معدل کل تحصیلی برای دانشگاه‌های دولتی حداقل ۱۴ و برای دانشگاه‌های آزاد اسلامی حداقل ۱۵ الزامی می‌باشد.

۷ – به اشخاصی که تاریخ فارغ‌التحصیلی ایشان قبل از اسفند ماه ۱۳۷۰ باشد پروانه اشتغال بکار مرتبط با مهندسی در رشته مربوطه تعلق می‌گیرد.

۸ – چنانچه معدل کل آن‌ها زیر ۱۲ باشد، فقط پروانه اشتغال بکار مرتبط تعلق می‌گیرد.

۹ - دارندگان مدرک کارشناسی ناپیوسته در رشته‌های مرتبط با تأسیسات برقی و یا مکانیکی، امکان گذرانیدن کسری واحد‌ها را نخواهند داشت.

۱۰ - ارتقاء پایه پروانه اشتغال بکار اشخاص حقیقی پایه سه و دو به پایه یک که دارای ۱۲ سال سابقه کار حرفه‌ای پس از فراغت از تحصیل بوده و دوره‌های آموزشی مربوط به ارتقاء پایه مذکور را گذرانیده‌اند بلامانع می‌باشد. بدیهی است دارندگان پروانه اشتغال بکار مهندسی پایه سه با داشتن ۷ سال سابقه کار حرفه‌ای پس از فراغت از تحصیل و گذرانیدن دوره‌های آموزشی مربوط به ارتقاء پایه می‌توانند نسبت به ارتقاء پایه دو اقدام نمایند.

۱۱ - به فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی «برق و الکترونیک» از دانشگاه‌های مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پروانه اشتغال بکار مهندسی تأسیسات برقی ساختمان (با کد ۵۰۰) و به فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی (برق- الکترونیک) پروانه اشتغال بکار مرتبط با مهندسی تأسیسات برقی ساختمان (با کد ۵۳۰) تعلق می‌گیرد.

۱۲ - فارغ‌التحصیلان کارشناسی مهندسی شبکه‌های انتقال و توزیع و یا مهندسی علمی- کاربردی شبکه‌های انتقال و توزیع در صورت ارائه مدرک تحصیلی مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری می‌توانند پروانه اشتغال بکار مهندسی تأسیسات برقی ساختمان (با کد ۵۰۰) دریافت نمایند.

۱۳ - به فارغ‌التحصیلان کارشناسی ناپیوسته مهندسی کنترل و ابزار دقیق و مهندسی تکنولوژی کنترل و ابزار دقیق پروانه اشتغال بکار مرتبط با مهندسی تأسیسات برقی ساختمان (با کد ۵۱۰) تعلق می‌گیرد.

۱۴ - فارغ‌التحصیلان مهندسی کاربردی برق- قدرت از دانشگاه صنعت نفت آبادان در صورت تأیید مدارک تحصیلی از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری می‌توانند پروانه اشتغال بکار مهندسی تأسیسات برقی ساختمان (با کد ۵۰۰) دریافت نمایند.

پیوست (۱) -کد رشته مهندسی برق، نوع پروانه اشتغال بکار (اصلی- مرتبط) براساس عنوان مدارک تحصیلی دانشگاهی (کارشناسی- کارشناسی ارشد- دکتری)
 

كد، نوع پروانه و مدرك دانشگاهي
رشته مهندسي

كد پروانه

نوع پروانه

عناوين مدرك تحصيلي دانشگاهي
مورد تأييد وزارت علوم، تحقيقات و فناوري

اصلي

مرتبط

تأسيسات برق

۵۰۰

*

 

برق (قدرت)، الكترومكانيك (برق) قبل از سال ۶۰، برق خارج از كشور، الكتروتكنيك
، مهندسي برق و الكترونيك -شبكه‌هاي انتقال و توزيع

۵۱۰

 

*

مرتبط با مهندسي تأسيسات برقي ساختمان -معادل كارشناسي مهندسي برق (قدرت) -دبيري فني برق (قدرت) -مهندسي برق- مخابرات -مهندسي برق- كنترل ،مهندسي كنترل و ابزار دقيق، مهندسي تكنولوژي كنترل و ابزار دقيق

۵۳۰

 

*

مرتبط با مهندسي برق (الكترونيك)

پیوست (۲) - مدارک لازم برای کمیسیون هم‌ارزی رشته‌ها
۱- تکمیل فرم درخواست متقاضی
۲- ارائه رونوشت مدرک تحصیلی دانشگاهی (مطابق بند الف ماده ۷ آیین‌نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان)
۳- ارائه رونوشت پروانه اشتغال بکار مهندسی پایه دو نظارت
۴- ارائه ریز نمرات تحصیلی که به تأیید دانشگاه مربوطه رسیده باشد و یا کاتالوگ دانشگاه چنانچه ریزنمرات به زبان غیراصلی باشد ترجمه الزامی است.
♦ برای متقاضیان در استان تهران کلیه مدارک به ترتیب لیست اعلام شده به مسؤول مربوطه تحویل گردد.
♦ برای متقاضیان سایر استان‌ها کلیه رونوشت مدارک توسط سازمان نظام مهندسی و یا مسکن و شهرسازی استان مربوطه برابر اصل و ممهور گردیده، ارسال شود. بدیهی است در غیر اینصورت امکان طرح و بررسی مدارک در کمیسیون هم ارزی رشته‌ها وجود ندارد.

پیوست (۳) - فهرست واحد‌های درسی مصوب کمیسیون هم‌ارزی رشته‌ها جهت صدور پروانه اشتغال بکار مهندسی تأسیسات برقی ساختمان (کد ۰۵) - جدول اصلاح شده (تجدید نظر دی ماه ۸۷)
 
رديف نام درس تعداد واحد رديف نام درس تعداد واحد
۱ فيزيك۲( الكتريسيته و مغناطيس ) ۳ ۱۸ آزمايشگاه ماشين الكتريكي ۱ ۱
۲ آزمايشگاه فيزيك ۲ ۱ ۱۹ تجزيه و تحليل سيستم‌ها ۳
۳* كارگاه عمومي يا رسم فني ۱ ۲۰* بررسي سيستم‌هاي قدرت ۱ ۳
۴ زبان تخصصي ۲ ۲۱ مخابرات ۱ ۳
۵ نقشه كشي صنعتي ۱ ۲۲* پروژه كارشناسي ۳
۶ برنامه سازي كامپيوتر ۳ ۲۳ كارآموزي ۲
۷ آمار واحتمالات مهندسي ۳ ۲۴* الكترونيك صنعتي ۳
۸* كارگاه برق ۱ ۲۵* حفاظت و رله‌ها ۳
۹ مدارهاي الكتريكي ۱ ۳ ۲۶* بررسي سيستم‌هاي قدرت۲ ۳
۱۰ مدارهاي الكتريكي ۲ ۳ ۲۷ ماشين‌هاي الكتريكي ۳ ۳
۱۱* اندازه گيري الكتريكي ۳ ۲۸* تأسيسات الكتريكي ۳
۱۲* آزمايشگاه اندازه گيري و مدار ۱ ۲۹* طراحي پست ۳
۱۳ الكترومغناطيس ۳ ۳۰ آزمايشگاه ماشين الكتريكي۲ ۱
۱۴* الكترونيك ۱ ۳ ۳۱ آزمايشگاه حفاظت و رله‌ها ۱
۱۵* آزمايشگاه الكترونيك ۱ ۱ ۳۲ جمع كل واحدها ۷۳
۱۶ ماشين‌هاي الكتريكي ۱ ۳ ۳۳ جمع واحدهاي ستاره‌دار ۳۴
۱۷* ماشين‌هاي الكتريكي ۲ ۳ ۳۴    
 
تبصره ۱: گذراندن حداقل ۹۰% واحد‌های فوق (۶۵ واحد) برای گرفتن پروانه اشتغال بکار مهندسی تأسیسات برقی (با کد اصلی ۰۵) الزامی است.
تبصره ۲: برای گرفتن پروانه مرتبط با مهندسی تأسیسات برقی گذراندن ۶۵% واحد‌های فوق (۴۷ واحد) الزامی است.
تبصره ۳: گذراندن ۹۰% (۳۱ واحد) از واحد‌هایی که با ستاره مشخص شده‌اند برای دریافت پروانه اصلی و ۵۵% (۱۹ واحد) برای دریافت پروانه مرتبط الزامی است.
تبصره ۴: برای گرفتن پروانه اشتغال بکار مهندسی برق (با کد اصلی) گذراندن واحد‌های رسم فنی یا کارگاه برق و تأسیسات الکتریکی و یکی از دروس اندازه‌گیری و یا رله و حفاظت اجباری است.

 

توجه: سوالات خود در خصوص آزمون نظام مهندسی و شرایط شرکت در آزمون را در بخش نظرات (انتهای همین صفحه) ارسال نمایید تا مشاوران به شما پاسخ دهند. در صورت وارد کردن ایمیل (نمایش داده نمی شود) پاسخ ارسال شده بصورت خودکار به ایمیل شما ارسال می گردد. بدلیل محدودیت ارسال پاسخ کامل و جداول توصیه می شود کتاب راهنمای کامل آزمون‌ها و اشتغال به کار نظام مهندسی برق را تهیه نمایید.این کتاب بصورت pdf با سرفصلهای کامل از لینک زیر قابل دانلود است:

 
ارسال نظرات قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
=
captcha
انتشار یافته: ۵۱۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱۲
مصطفی
Iran (Islamic Republic of)
۰۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۰
با سلام.بنده تاریخ پایان کارشناسی م اسفند ۹۳ می باشد .می توانم در این ازمون شرکت کنم؟
برق نیوز
با سلام
برای شرکت در آزمون نظام مهندسی با مدرک کارشناسی، حداقل باید 3 سال تمام از تاریخ اخذ مدرک شما سپری شده باشد.
بنابراین شما نمیتوانید در آزمون شهریور سال 96، شرکت نمایید. و با توجه به تاریخ برگزاری آزمون در اسفند 96و تاریخ اخذ مدرک شما، ممکن است شما قادر به شرکت در آزمون اسفند ماه باشید.
ناشناس
با سلام
من فارق التحصیل رشته مهندسی تکنولوژی کنترل -فرآیند هستم.این رشته با رشته مهندسی تکنولوژی کنترل- ابزار دقیق فقط در یک درس تفاوت داشت
آیا می تونم در آزمون نظام مهندسی شرکت کنم
10 سال سابق کار مرتبط دارم
برق نیوز
با سلام
متاسفانه به رشته مهندسی برق کنترل گرایش فرآیند اجازه شرکت در آزمون داده نمی شود .
برای اطلاع بیشتر به لینک زیر مراجعه نمایید.
barghnews.com/000B2K
بیات 1
Iran (Islamic Republic of)
۱۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۹
با سلام
خبر خوبی بود
برق نیوز
ممنون
نوید
Iran (Islamic Republic of)
۱۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۲
من امکان گرفتن پروانه اشتغال به کار در سه شهر تهران-همدان و کرمانشاه را دارم. از نظر شما کدام شهر بهتر است از لحاظ درآمدی- رشته برق-کنترل
برق نیوز
معمولا درصد پیدا کردن شغل در تهران بالاتر است ولی به همان درصد نیز هزینه های زندگی در تهران افزایش می یابد.
اگر از لحاظ تخصصی در سطح بالایی قرار دارید امکان پیشرفت دارید در غیر این صورت، شرایط برای پیشرفت شما در تهران سخت خواهد بود.
yashar
Iran (Islamic Republic of)
۱۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۱
با سلام و وقت بخیر
ادمین محترم، میشه لطفا توضیح بدین که این پروانه ها چه فرقی باهم دارن؟؟
پروانه اشتغال بكار مهندسي تأسيسات برقي (با كد اصلي ۰۵)
پروانه مرتبط با مهندسي تأسيسات برقي

و نیز اینکه اصلا پروانه اصلي و پروانه مرتبط یعنی چی؟
برق نیوز
با سلام
با داشتن پروانه اشتغال اصلی می توانید طراحی انجام دهید، ولی با داشتن پروانه اشتغال مرتبط این امکان فراهم نیست.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۲:۵۹
با عرض سلام
رشته من کارشناسی ناپیوسته مهندسی تکنولوژِی الکترونیک است که مرتبط با کاردانی است.ایا میتوان برای نظام مهندسی اقدام کرد؟
برق نیوز
سلام
بله می توانید در آزمون نظام مهندسی شرکت کنید ولی پروانه اشتغال مرتبط را دریافت خواهید کرد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۰
سلام
برای گرفتن مدرک نظام مهندسی باید سه سال از گرفتن مدرک کارشناسی بگذره یا باید سه سال مداوم کار حرفه ای در راستا رشته برق قدرت انجام داده باشیم؟
برق نیوز
سلام
همین که سه سال از تاریخ اخذ مدرک سپری شده باشد، کافیست.نیازی به سابقه کار حرفه ای نیست.
hrt
Iran (Islamic Republic of)
۰۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۳
با سلام و احترام
بنده مدرک کارشناسی برق- الکترونیک ناپیوسته از دانشگاه غیر انتفاعی و کارشناسی ارشد برق-مخابرات هم از دانشگاه غیر انتفاعی دارم. چند سوال دارم:
1- دانشگاه غیر انتفاعی بودن قابل قبول هست؟
2-با مدرک لیسانس تقاضا بدم یا فوق لیسانس؟
3- آیا می تونم مدرک اصلی بگیرم؟ اگر می توانم با کدام مدرکم؟
برق نیوز
با سلام
1-با توجه به اینکه این دانشگاه مورد تایید وزارت علوم است، می توانید در آزمون نظام مهندسی شرکت نمایید.
2-چون رشته ارشد و کارشناسی شما یکسان نیست، فقط می توانید با مدرک کارشناسی شرکت کنید.
3-شما می توانید پروانه اشتغال مرتبط را دریافت نمایید و نه اصلی را.
داود
Iran (Islamic Republic of)
۱۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۰
با سلام فرق مهندسی برق و الکترونیک برای پروانه اصلی و مهندسی برق-الکترونیک برای پروانه مرتبط چیست؟ من کارشناسی برق گرایش الکترونیک خوندم میتونم برای پروانه اصلی اقدام کنم؟
برق نیوز
با سلام
بهتر است حضوری از سازمان نظام مهندسی شهر خود سوال بپرسید، ما هم از تفاوت این دو بی خبریم!!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱ تير ۱۳۹۶ - ۲۳:۲۷
سلام
بنده مرداد 93 مدرک کارشناسی مهندسی برق مخابرات گرفتم. می تونم تو این آزمون شرکت کنم؟
برق نیوز
با سلام
بله می توانید، ولی فقط می توانید پروانه اشتغال مرتبط را دریافت نمایید.
علی
Iran (Islamic Republic of)
۲۰ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۲
سلام بنده دارای مدرک کاردانی برق صنعتی از دانشگاه دولتی و مهندسی تکنولوژی برق قدرت از دانشگاه ازاد ( سال91فارغ التحصیل کارشناسی شدم) هستم ایا می توان در ازمون نظام مهندسی شرکت کنم؟ تشکر
برق نیوز
با سلام
بله میتوانید در آزمون نظام مهندسی شرکت نمایید، ولی فقط می توانید پروانه اشتغال مرتبط را دریافت نمایید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۸
سلام.من مهندسی برق-الکترونیک خوندم.تو هر دو قسمت طراحی و نظارت میتونم شرکت کنم؟ یا فقط طراحی؟ممنون
برق نیوز
سلام
شما فقط می توانید در بخش طراحی شرکت نمایید.
عارف
Iran (Islamic Republic of)
۲۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰
سلام
مدرک تحصیلی من کارشناسی ناپیوسته مهندسی برق قدرت می باشد....
آیا میتوانم در آزمون شرکت کنم...؟؟
و چه نوع پروانه ای می توانم دریافت کنم؟

با تشکر
برق نیوز
با سلام
اگر عنوان مدرک کاردانی و کارشناسی شما یکسان باشد، می توانید پروانه اصلی را دریافت نمایید.
احسان
Germany
۰۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۵
با سلام و احترام.
اینجانب فارغ التحصیل برق -کنترل سراسری در ابان 92 هستم.معدل من 13.78 می باشد.ایا امکان شرکت در آزمون نظام مهندسی را دارم؟شرط معدل برای ازمون می باشد؟با تشکر
برق نیوز
با سلام
بله می توانید در این آزمون شرکت نمایید.
شرط معدل 12 می باشد.
سعید
Iran (Islamic Republic of)
۰۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۰
سلام
از نظام مهندسی شهرستان زنگ زدم گفتن که با مدرک کارشناسی برق الکترونیک هم نظارت و هم طراحی می شه شرکت .
ولی در اینجا گقته شده طراحی فقط می شه شرکت کرد.
می‌خواستم بپرسم بلاخره کدوم و باید شرکت؟ هردورو می شه شرکت یا نه؟
کدوم ارجعیت داره؟
ممنون
برق نیوز
با سلام
اگر دقت کرده باشید در این متن (مهندسی برق و الکترونیک) و (مهندسی برق-الکترونیک) وجو دارد که با یکی از این رشته ها میتوان پروانه اشتغال اصلی و با دیگری پروانه اشتغال مرتبط را می توان دریافت نمود.
اگر از نظام مهندسی شهرستان خود پرسیده اید، می توانید در هر دو شاخه طراحی و نظارت شرکت نمایید.
هتر است ابتدا مدرک طراحی را دریافت نمایید.
سیامک
Iran (Islamic Republic of)
۰۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۵
با سلام.بنده دارای مدرک کاردانی برق قدرت و کارشناسی مهندسی تکنولوژی شبکه های انتقال و توزیع میباشم.با توجه به اینکه شرایط پیوست 3 را دارم و واحدهای بدون ستاره و با ستاره را 90 درصد گذراندم پروانه اصلی دریافت میکنم یا مرتبط؟با تشکر
برق نیوز
با سلام
با توجه به اینکه عنوان مدرک کاردانی و کارشناسی شما متفاوت می باشد، احتمالا پروانه مرتبط را دریافت خواهید کرد. برای اطلاع دقیقتر از نظام مهندسی شهرستان خود سوال فرمایید.
دریایی
Iran (Islamic Republic of)
۰۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۸
سلام من کاردانی پیوسته الکتروتکنیک-برق صنعتی رو دارم مدرک کارشناسی نا پیوسته مهندسی تکنولوژی الکترونیک رو هم دارم میخواستم بپرسم آیا من میتونم با مدرک کاردانی تو ازمون شرکت کنم و پروانه اشتغال اصلی بگیرم.
برق نیوز
با سلام
با مدرک کاردانی نمی توانید مدرک اصلی را دریافت نمایید.
احمدی
Iran (Islamic Republic of)
۰۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۳
سلام من مهندسی برق کنترل دارم آیا می توانم در آزمون شرکت کنم و تفاوت پروانه اشتغال مرتبط و اصلی در چی هست؟ ممنون
برق نیوز
با سلام
بله می توانید در این آزمون شرکت نمایید.
با پروانه اشتغال اصلی می توان طراحی نماید ولی در پروانه اشتغال مرتبط، امکان طراحی وجود ندارد و فقط امکان اجرا می باشد.
شهاب
Iran (Islamic Republic of)
۰۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۹
سلام
واقعا گیج شدم
من مهندسی تکنولوژی برق قدرت زده تو لیسانسم .کاردانیم هم برق قدرت بود.الان که جدا شده ازموناش میتونم هم نظارت هم اجرا رو شرکت کنم??
اگه بخوام جفتشو شرکت کنم باید 2 تا کارت 65 هزاری بخرم??
برق نیوز
با سلام
بله می توانید هر دو آزمون نظارت و اجرا را شرکت نمایید.
درباره سوال دوم اطلاع دقیقی نداریم. می توانید از سازمان نظام مهندسی سوال نمایید.
دیانا
Iran (Islamic Republic of)
۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۱
باسلام
بنده کاردانی الکتروتکنیک وکارشناسی فناوری اطلاعات ارتباطات وکارشناسی ارشد برق قدرت دارم
آیا میتوان در آزمون شرکت کنم ودر کدام بخش قرار میگیرم اصلی یا مرتبط ؟
سپاس
برق نیوز
با سلام
بله می توانید شرکت نمایید ولی میتوانید پروانه اشتغال مرتبط یا نظارت را دریافت نمایید.
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۲
باسلام بنده دارای کاردانی ریاضی ولیسانس برق قدرت هستم و هم اکنون ترم آخر فوق لیسانس قدرت هستم باتوجه به این شرایط وسال فارغ التحصیلی من که سال۹۳ است میتونم در این آزمون شرکت کنم؟
برق نیوز
با سلام
-با توجه به اینکه عنوان کاردانی و کارشناسی شما مرتبط نمی باشد فقط می توانید در آزمون نظارت
شرکت نمایید.
-اگر تاریخ فارغ التحصیلی شما قبل از 19 مهر 93 باشد، بله می توانید شرکت نمایید.
- بعد از اخذ مدرک ارشد و سپری شدن 2 سال از تاریخ اخذ مدرک ارشد می توانید در آزمون طراحی نیز شرکت نمایید.
هانيه رفيعي
Iran (Islamic Republic of)
۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۲
با سلام
من مدرک کارشناسي ناپيوسته در رشته مهندسی برق-الکترونیک دارم و ميخواهم در آزمون نظام مهندسي شهر تهران شرکت کنم. اينکه در جدول هم ارزي گفته شده ميتونم مدرک مرتبط دريافت کنم يعني الان فقط براي آزمون نظارت ميتونم شرکت کنم؟ براي طراحي شرکت نکنم؟؟؟
برق نیوز
با سلام
طبق موارد اعلام شده اگر عنوان مدرک شما "مهندسی برقو الکترونیک" قید شده باشد می توانید نظارت و اجرا را دریافت نمایید.
ولی اگر عنوان مدرک شما"مهندسی برق - الکترونیک " می باشد فقط در آزمون تظارت می توانید شرکت نمایید.
برای پاسخ دقیقتر میتوانید با سازمان نظام مهندسی شهر خود تماس بگیرید.
پریا
Iran (Islamic Republic of)
۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۷
سلام بنده کاردانی الکتروتکنیک و کارشناسی فناوری اطلاعات ارتباطات که زیر مجموعه رشته برق است دارم وکارشناسی ارشد برق قدرت رو دارم میخواتم بدونم آیا میتونم تو آزمون شرکت کنم
اگر میتونم آیا اصلی یا مرتبط
ممنون از شما
برق نیوز
با سلام
بله می توانید در آزمون نظام مهندسی شرکت نمایید ولی با توجه به اینکه عنوان مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد شما یکسان نمی باشد، امکان اخذ پرانه اشتغال اصلی را نخواهید داشت.
محسن
Iran (Islamic Republic of)
۱۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۱
سلام
من کاردانی ، الکترونیک گرایش الکترونیک عمومی دارم
کارشناسی ، مهندسی تکنولوژی الکترونیک
الا میتونم هم نظارت هم طراحی شرکت کنم ؟
لطفا همین جا جواب بدید ممنون.
برق نیوز
با سلام
اگر از مدرک کارشناسی شما 3 سال تمام گذشته باشد، بله می توانید در آزمون نظام مهندسی شرکت نمایید. ولی شما فقط می توانید پروانه اشتغال نظارت را دریافت نمایید.
هورام
Iran (Islamic Republic of)
۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۱:۴۲
سلام خدمت عزیزان
بنده فارغ التحصیل مهندسی برق شبکه های انتقال وتوزیع کارشناسی ناپیوسته از دانشگاه علمی کاربردی هستم آیا میتونم در آزمون شرکت کنم، مدرک کاردانی تعمیر ونگهداری ماشین الکتریکی دارم.
در راهنمایی آزمون توضیح داده که مهندسی برق شبکه های انتقال وتوزیع می تونه اصلی شرکت کنه،آیا درست متوجه شدم یا منظورش کارشناسی پیوسته بوده،من معدل کارشناسی 14 دارم آیا مشکلی دراین مورد دارم.؟؟ تشکر از زحماتتون
برق نیوز
سلام
باید عنوان مدرک کاردانی و کارشناسی یکسان باشد تا بتوانید پروانه اشتغال اصلی را دریافت نمایید.
درباره معدلتون هم مشکلی پیش نمی اید.
طالبیان
United States of America
۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۶
سلام ممنون از راهنمایی هاتون

بنده مهندسی کنترل گرایش ساخت و تولید دارم ایا امکانش هست بتونم در ازمون شرکت کنم؟
برق نیوز
سلام
بله می توانید در آزمون نظام مهندسی شرکت کنید. ولی فقط می توانید پروانه نظارت را دریافت کنید.
آرش
Iran (Islamic Republic of)
۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۵
سلام من لیسانس برق کنترل دارم می خواستم بدونم حالا که امتحان نظارت و طراحی جدا شده بازم برای گرفتن پروانه طراحی باید واحد های برق قدرت رو بگذرونم
برق نیوز
سلام
با توجه به جدول اعلامی، نیازی به گذراندن واحدهای قدرت برای مهندسی کنترل نمی باشد. بنابراین شما می توانید در آزمون طراحی شرکت نمایید، البته به شرطی که 31 واحد ستاره دار را گذرانده باشید.
توحید پورشیخ
Iran (Islamic Republic of)
۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۴
سلام خسته نباشید من مدرک کارشناسی پیوسته برق قدرت با معدل 15.13 از دانشگاه ازاد تبریز دارم و فارغ التحصیلی تیر 93 .ایا امن امکان شرکت در ازمون پروانه اشتغال بکار در تهران را می باشم یا نه؟شرایط اولیه
برق نیوز
سلام
-بله با توجه به متن اطلاعیه شما می توانید در آزمون شرکت کنید.
-بله می توانید برای شهر تهران اقدام کنید. هیچ محدودیتی در انتخاب شهر ندارید. ولی باید عضو نظام مهندسی تهران شوید.
علیرضا
Iran (Islamic Republic of)
۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۲
سلام عنوان کاردانی من مخابرات- ارتباط داده(ict) و عنوان کارشناسی مهندسی تکنولوژی الکترونیک است ایا میتوانم در امتحان نظام مهندسی شرکت کنم؟پروانه اصلی یا مرتبط؟
درضمن من این جدول رو نگاه کردم فقط 37 واحدشو تو دانشگاه پاس کردم یعنی نمیتونم شرکت کنم تو امتحان نظام مهندسی؟
برق نیوز
سلام
-بله می توانید شرکت نمایید.
-با توجه به اینکه عنوان مدرک کاردانی و کارشناسی شما یکسان نیست، نمی توانید در آزمون طراحی شرکت کنید(فقط پروانه اشتغال نظارت یا مرتبط را دریافت خواهید کرد)

تبصره ۱: گذراندن حداقل ۹۰% واحدهاي مذکور ، (۶۵ واحد) براي گرفتن پروانه اشتغال بكار مهندسي طراحی برقي (با كد اصلي ۰۵) الزامي است.

تبصره ۲: براي گرفتن پروانه نظارت گذراندن ۶۵% واحدها (۴۷ واحد) است.
علیرضا
Iran (Islamic Republic of)
۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۲
پس من چون ۳۷ واحد از جدول بالا رو پاس کردم و اونجا نوشته ۴۷ واحد برای نظارت،نمیتونم در امتحان نظارت هم شرکت کنم؟
راه دیگه ای وجود نداره؟چون من امتحان مهرماه رو ثبت نام کردم
یعنی اگه امتحانو برم قبول بشم قبولیم به این دلیل باطل میشه؟
برق نیوز
اگر در آزمون قبول شوید، ممکن است نامه معرفی برای گذراندن واحدها در دانشگاه برای شما صادر شود.
بهتر است برای اطمینان خاطر از نظام مهندسی شهر خود سوال فرمایید.
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۶
سلام
عنوان رشته من درکارشناسی مهندسی برق گرایش الکترونیک (فارغ التحصیل شهریور 92) و کارشناسی ارشد برق قدرت زیرگرایش قدرت (فارغ التحصیل بهمن 95) هست. کدوم آزمون ها رو میتونم شرکت کنم (نظارت و طراحی)؟ از چه سالی مجازم برای شرکت در آزمون؟
در ضمن بابت وقتی که میگذارید و راهنماییتون خیلی متشکرم.
برق نیوز
با سلام
-هر دو آزمون را می توانید شرکت نمایید.
-با توجه به اینکه سه سال از مدرک کارشناسی شما می گذرد، می توانید در آزمون نظام مهندسی شرکت کنید ولی اگر بخواهید با مدرک ارشد خود در نظام مهندسی شرکت کنید باید دو سال از فارغ التحصیلی شما سپری شده باشد.

موفق باشید.
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۰۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۹
باسلام.مدرک تحصیلی من لیسانس برق-الکترونیک هست،آیا فقط میتوانم در آزمون نظارت شرکت کنم یا در آزمون طراحی هم میتوانم شرکت کنم؟
برق نیوز
با سلام
با توجه به استعلام از سازمان نظام مهندسی برخی از شهرها اجازه شرکت در آزمون طراحی برای مهندسین الکترونیک داده شده است، بنابراین می توانید در آزمون طراحی هم شرکت نمایید. برای اطمینان می توانید از نظام مهندسی شهر خود سوال فرمایید.
سجاد
Iran (Islamic Republic of)
۰۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۱
من سال 92 کارشناسی گرفتم و رشته کارشناسیم مهندسی برق الکترونیک هست میتونم امتحان نظام مهندسی رو بدم و پروانه کار جهت نظارت و طراحی بگیریم
ممنون میشم راهنماییم کنید
برق نیوز
بله با توجه به جدول منتشره، شما می توانید در آزمون نظارت و اجرا شرکت کنید و برای اطمینان از شرکت در آزمون طراحی بهتر است از سازمان نظام مهندسی شهر خود پیگیری کنید.
علی
Iran (Islamic Republic of)
۰۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۶
با سلام وخسته نباشید
یک سوال داشتم
بنده در رشته برق صنعتی کاردانی گرفتم وکارشناسی بنده هم در رشته مهندسی تکنولوژی مخابرات گرایش سویچ هستش ایا با این وضعیت میتوانم در ازمون نظام مهندسی شرکت کنم.
برق نیوز
با سلام
احتمالا شما می توانید در آزمون نظارت و اجرا شرکت کنید ولی در آزمون طراحی خیر.
محمد
Germany
۱۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۵
با سلام
من کاردانی برق صنعتی دولتی و کارشناسی برق قدرت آزاد گرفتم
شما گفتید که مرتبط یا اصلی
فرق این دو چیه ؟
من کدوم رو میتونم شرکت کنم؟
طراحی یا نظارت ؟
برق نیوز
سلام
پروانه اشتغال اصلی همان طراحی و پروانه اشتغال مرتبط پروانه نظارت و اجرا می باشد.

با توجه به اینکه عنوان مدرک کاشناسی و کاردانی شما مرتبط است، می توانید در آزمون نظارت شرکت کنید.
سما
Iran (Islamic Republic of)
۱۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۶
سلام
بنده دارای مدراک کاردانی رشته برق الکترونیک ازاد سال 86 و کارشناسی ناپیوسته ict غیرانتفاعی سال 90 و کارشناسی ارشد برق الکترونیک غیرانتفاعی سال 95 می باشم. ایا با مدرک کارشناسی ارشد برق میتوانم در ازمون حرفه ای مهندسین شرکت کنم و اینکه می توانم پروانه نظارت و طراحی کسب کنم؟
با تشکر
برق نیوز
سلام
چون هنوز از مدرک ارشد شما 2 سال سپری نشده است، نمیتوانید با مدک ارشد خود در آزمون نظام مهندسی شرکت کنید.
اگر رشته کارشناسی شما از گرایش های مهندسی برق باشد، می توانید در آزمون نظام مهندسی(نظارت) شرکت کنید و اگر از گرایش های مهندسی کامپیوتر باشد، خیر.
سما
Iran (Islamic Republic of)
۱۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۳
با سلام
ایا می توان بعد از اخذ پروانه نظارت و پس از دریافت موافقت از سازمان نظام مهندسی واحدهایی که گذرانده نشده را گذراند و پروانه طراحی را دریافت کرد؟ در کجا باید این واحدها گذرانده شود؟ لطفا راهنمایی کنید با تشکر
برق نیوز
سلام
اگر سازمان نظام مهندسی موافقت نامه کتبی ارائه دهد بله می توانید.
معمولا به دانشگاه ها برای گذراندن واحد های مربوطه معرفی می شوید.
محمد حسن
Iran (Islamic Republic of)
۱۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۶
سلام من رشته کاردانی ام تاسیسات الکتریکی بوده و رشته کارشناسی ictیعنی فناوری اطلاعات و ارتباطات است که مابین مخابرات و کامپیوتر است ایا می توانم شرکت کنم ممنون
برق نیوز
سلام
اگر رشته کارشناسی شما جزو گرایش های مهندسی برق محسوب شود، می توانید در آزمون شرکت کنید، در غیر این صورت خیر.
محسن
Iran (Islamic Republic of)
۲۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۶
باسلام
من مدرک کاردانی پیوسته در رشته الکتروتکنیک دانشگاه ازاد واحد سما گرفتم وکارشناسی ناپیوسته دررشته مهندسی تکنولوژی برق-قدرت از غیر دولتی هاتف که مورد تایید وزارت علوم تحقیقات هستش دریافت کردم من میتونم در ازمون شرکت کنم وچه ازمونهای؟
برق نیوز
سلام
بله می توانید در آزمون نظارت شرکت کنید.
امین
Iran (Islamic Republic of)
۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۲:۳۱
با سلام
بنده کاردانی برق صنعتی آموزشکده فنی دولتی و کارشناسی مهندسی تکنولوژی برق-شبکه های انتقال و توزیع دارم درصورت قبولی آزمون پروانه مرتبط اعطا میشود یا اصلی
برق نیوز
با سلام
پروانه اشتغال مرتبط یا نظارت به شما تعلق می گیرد.
سعید
Iran (Islamic Republic of)
۰۲ مهر ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۱
سلام
درآمد نظارت یاطراحی یااجرا کدومشون بهتره؟ وآیاسطح بندی داره. کلا سوالم درخصوص میزان درآمده این کاره
برق نیوز
سلام
طراحی درآمد بیشتری داره.
پروانه اشتغال نظام مهندسی دارای سه پایه یا سطح می باشد.
جمال
Iran (Islamic Republic of)
۱۰ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۰
بنده کارشناسی برق قدرتم پیوسته. برای از موارد ستاره دار 34 واحد سه واحد کم دارم ولی سایر موارد هیچ مشکلی ندارم. چطور میتونم پروانه اصلی بگیرم و نه مرتبط ؟
برق نیوز
بهتر است برای اطمینان از نظام مهندسی شهر خود سوال کنید.
در صورت لزوم، پس از دریافت نامه کتبی از نظام مهندسی به دانشگاه برای گذراندن سه واحد معرفی می شوید.
رامین
Iran (Islamic Republic of)
۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۹
با سلام. بنده کارشناسی پیوسته برق-مخابرات دارم و اکنون در مقطع ارشد برق-قدرت مشغول به تحصیل هستم . سوال من این است که پروانه ای که من میتوانم دریافت کنم اصلی است و یا فرعی؟
برق نیوز
سلام
چون عنوان مدرک ارشد و کارشناسی شما یکسان نیست، پروانه فرعی یا نظارت به شما با مدرک کارشناسیتان تعلق می گیرد.
ميثم
Iran (Islamic Republic of)
۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۴
با سلام
من ليسانس الكترونيك و مخابرات دريايي هستم و فوق مخابرات كه تا بهمن ٢ سال ارشدم پر ميشه
مشكلي برام پيش نمياد؟؟؟
ممنون
برق نیوز
سلام
خیر مشکلی نیست. و پروانه اشتغال نظارت به شما تعلق می گیرد.
امید
Iran (Islamic Republic of)
۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۶
سلام
من مدرک کاردانیم "الکترونیک" و کارشناسیم "مهندسی تکنولوژی الکترونیک" میباشد.
میخواستم بدونم میتونم تو دوتا ازمون شرکت کنم یا خیر.
ممنون
برق نیوز
سلام
با توجه به اینکه عنوان کاردانی و کارشناسی شما یکسان نیست، شما می توانید در آزمون نظارت شرکت کنید.
پوریا
Iran (Islamic Republic of)
۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۲۳:۵۳
با سلام و عرض ادب؛
دو سؤال داشتم، ممنون میشوم اگر امکان دارد راهنمایی فرمایید:
1- من کارشناسی و کارشناسی ارشد رو برق مخابرات خواندم، آیا میشود نظارت و طراحی را امتحان داد؟
2- همچنین 56 واحد درسي مصوب كميسيون هم‌ارزي رشته‌ها جهت صدور پروانه اشتغال بكار مهندسي را گذارنده ام، آیا قبل از آزمون باید برای واحدهای اخذ نشده (9 واحد) اقدام کرد یا بعد از آزمون؟
با تشکر و سپاس فراوان
برق نیوز
سلام
1-نظارت
2-بهتر است قبل از آزمون به سازمان نظام مهندسی شهر خود مراجعه کنید و مجوز کتبی رو کسب کنید، ممکن است بعد از آزمون براتون مشکلی ییش بیاد یا سخت گیری های صورت گیرد.
Kambiz
Iran (Islamic Republic of)
۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۹
با سلام
چند وقت پیش اعلام شد که مقطع کارشناسی رشته های مهندسی که پیشوند تکنولوژی دارند اجازه شرکت در آزمون رو ندارند
خواستم بپرسم آیا صحت داره یا خیر
تشکر
برق نیوز
بله اگر عینا رشته و گرایش ثبت شده در دفترچه ثبت نام نباشد گیر می دهند
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۶
سلام با مدرک کاردانی برق نمیشه در ازمون شرکت کرد
برق نیوز
سلام
متاسفانه خیر، در حال حاضر امکان ندارد.
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۷
سلام با مدرک کاردانی برق نمیشه در ازمون شرکت کرد
محسن
Iran (Islamic Republic of)
۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۷
با سلام
فارغ التحصیل های دانشگاه فنی حرفه ای هم میتونن به عضویت نظام مهندسی در بیان؟
برق نیوز
سلام
اگه دانشگاهتون مورد تایید وزارت علوم باشه، مشکلی در این زمینه نخواهید داشت. و اینکه حداقل باید مدرک کارشناسی داشته باشید.
برای مشاهده لیست این دانشگاه ها به لینک زیر مراجعه کنید.

http://barghnews.com/fa/news/26477
ارمین
Iran (Islamic Republic of)
۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۷
سلام،ببخشید من کارشناسی برق قدرت دارم و فارغ التحصیل اذر ۹۳ هستم و از جدولی که برای واحدها معرفی کردین همه بجز طراحی پست(3 واحد) رو پاس کردم،میخواستم بدونم که ایا هر دوی نظارت و طراحی رو میتونم امتحان بدم و اینکه چه تاریخی من میتونم در امتحان شرکت کنم؟
با تشکر
برق نیوز
سلام
بله می توانید در هر دو آزمون طراحی و نظارت شرکت کنید.
از آذر 96 شما میتونید در آزمونهای نظام مهندسی شرکت کنید.
الیا
Iran (Islamic Republic of)
۲۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۶
باسلام ، بنده دارای مدرک کارشناسی ناپیوسته تکنولوژی مهندسی برق قدرت هستم(مدرک کاردانیم حسابداریه) ،آیا میتونم در آزمون نظام مهندسی شرکت کنم؟ ممنون
برق نیوز
سلام، طبق آخرین مصوبه در تاریخ 94 شما نمی توانید در آزمون شرکت کنید.
روشن ضمیر
Iran (Islamic Republic of)
۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۲
سلام و وقت بخیر. من مدرک کاردانی علمی کاربردی مخابرات ارتباط داده ها دارم و مدرک کارشناسی ناپیوسته تکنولوژی مخابرات . آیا میتونم با آزمون نظام رو شرکت کنم؟
سپاسگذارم
برق نیوز
سلام
بله می توانید در آزمون نظارت شرکت کنید.
روشن ضمیر
Iran (Islamic Republic of)
۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۲
خب از روی جدول پیوست 3 بنده 36 واحد گذروندم ...آیا جدول شامل حال بنده هم میشه ؟ رعایت جدول شامل چه کسانی میشه ؟ ممنون از پاسختون
برق نیوز
شما حداقل باید 47 واحد از دروس مذکور را گذرونده باشید تا بتونید در آزمون شرکت کنید.
به نظام مهندسی شهر خود بروید، شاید بهتون معرفی نامه گذروندن بقیه واحدها را بدن.
روشن ضمیر
Iran (Islamic Republic of)
۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۵
عذرخواهم من درست متوجه نشدم . اگر با عنوان مدرک بنده میشه در آزمون نظارت شرکت کرد پس چرا باید پیوست 3 رعایت بشه ؟یعنی برا یهمه ی رشته ها باید پیوست 3 رعایت بشه؟ درضمن من از نظام مهندسی مشهد که پرسیدم کفتن با مدرک کاردانی مخابرات ارتباط داده ها از سال 92 نمیشه ازمون شرکت کرد آیا شما تایید میکنید؟تشکر...حقیقتا گیج شدم ممنون اگر راهنمایی بفرمایید
برق نیوز
هر گرایشی که در آزمون نظام مهندسی شرکت کنه باید دروس مذکور رو پاس کنه و از شروط اصلیه.
بله، چون مدرک شما مخابرات-مخابرات نیست ،متاسفانه نمیتونید در آزمون شرکت کنید. به عنوان مدرک شما دقت نکرده بودم.
Kia
Iran (Islamic Republic of)
۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۹
سلام من کارشناسی برق قدرت پیوسته ازدانشگاه دولتی هستم اگه من بخوام توی ازمون ۹۷ شرکت کنم وچون ۶ واحد از ۳۴ واحد ستاره دار رو نگذروندم کی باید برای اون ۶ واحد اقدام کنم بعد از آزمون یا تا قبل از ازمون من باید همه واحد هامو پاس کنم؟اصلی رو میتونم بگیرم یا مرتبط رو؟؟؟؟ ممنون
برق نیوز
سلام
شما طبق تبصره های زیر میتونید در آزمون نظارت یا مرتبط شرکت کنید.

تبصره ۳: گذراندن ۹۰% (۳۱ واحد) از واحدهايي كه با ستاره مشخص شده‌اند براي دريافت پروانه اصلي و ۵۵% (۱۹ واحد) براي دريافت پروانه مرتبط الزامي است.
برای گذروندن واحدهای بیشتر و پروانه اشتغال اصلی باید از نظام مهندسی معرفی نامه کتبی بگیرید.
متاسفانه چند وقتیه معرفی نامه نمیدن. بهتره با نظام مهندسی شهر خودتون تماس بگیرید تا مطمئن شوید.
ارسلان
Iran (Islamic Republic of)
۰۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۸
سلام
در مورد اینکه با کدوم مدرک ، لیسانس یا کارشناسی ارشد ، بریم ازمون بدیم میشه بیشتر توضیح بدین؟چه فرقی داره؟روی چیزی تاثیر میذاره؟
برق نیوز
سلام
اگر مدت زمان لازم از مدرک ارشدتون گذشته با مدرک ارشد شرکت کنید و گرنه با مدرک کارشناسی.
در مورد پروانه اشتغال به کار تفاوت ندارند، مگر در برخی مزایای جانبی که چشمگیر نیست.
در مقطع ارشد می توانید کسری واحدهای مربوطه به نظام مهندسی را سپری کنید.
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۰۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۹
با عرض سلام
بنده كارشناسي برق-قدرت دارم و 3 سال از زمان فارغ‌التحصيلي ميگذرد ولي از مدرك كارشناسي ارشدم 2 سال نميگذرد خواستم بپرسم اولا من ميتونم تو آزمون شركت كنم يا خير؟ اگر ميتونم تفاوت شركت در آزمون با مدرك كارشناسي و كارشناسي ارشد چيست؟
با تشكر
برق نیوز
سلام
بله می توانید در آزمون شرکت کنید.
تفاوتی در پروانه اشتغال ندارد. ممکن است در برخی از مزایای جانبی فرق کند که چندان مهم نیستند.
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۷
سلام
من رشته برق-الکترونیکم و از دروس ذکر شده 62 گذرانه ام که 22 واحد آنها ستاره دار میباشند برای گرفتن پروانه اصلی باید چه اقدامی انجام بدم
برق نیوز
سلام
اگر در مقطع ارشد هستید می تونید دروس مورد نظر را به عنوان واحد های جبرانی سپری کنید.
در غیر این صورت به نظام مهندسی شهر خودتون مراجعه کنید تا معرفی نامه برای گذراندن واحدها رو به شما بدهند.
متاسفانه مدتی است که معرفی نامه به دانشگاه ها داده نمی شه به همین دلیل بهترین راه گذراندن واحدهای جبرانی در مقطع ارشد می باشد.
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۵
سلام بنده کاردانی برق - قدرت و کارشناسی مهندسی تکنولوژی فناوری اطلاعات و ارتباطات که یکی از 6 گرایش رشته برق است ,دارم .سوالی که داشتم اینه ایا میتونم تو آزمون شرکت کنم؟ایا همه گرایش های برق میتونن شرکت کنن؟
برق نیوز
سلام
-بله، اگر عنوان گرایش شما دقیقا در جدول آمده باشد احتمالا میتونید در آزمون نظارت شرکت کنید ولی چون عنوان مدارک کاردانی و کارشناسی شما متفاوت است نمی توانید در آزمون طراحی شرکت کنید.
-همه گرایش هایی که در عناوین آنها منطبق بر جدول باشد، حق شرکت در نظام مهندسی را دارند.
به دلیل تغییراتی که در سالهای گذشته انجام شده برای نتیجه دقیقتر از نظام مهندسی شهر خودتون سوال کنید.
اکبر
Iran (Islamic Republic of)
۱۸ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۳
سلام . مدرک کارشناسی من الکترونیک و ارشدم کنترل می باشد بهتر است با کدام مدرک جهت نظام مهندسی 96 شرکت کنم؟؟؟ ممنون
برق نیوز
سلام
اگر تعداد واحدهاي مورد نياز رو سپري کردين, بهتره با مدرک کارشناسيتون در آزمون طراحي و نظارت شرکت کنيد.
ولي اگر حد نصاب واحدهارو ندارين و فقط ميتونيد در آزمون نظارت شرکت کنيد, با مدرک ارشدتون شرکت کنيد.
موفق باشيد.
محسن
Germany
۱۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۶
با سلام و خسته نباشید - من کاردانی الکتروتکنیک گرایش برق صنعتی و کارشناسی مهندسی تکنولوژی برق گرایش قدرت رو دارم آیا میتوانم نظارت و طراحی را باهم شرکت کنم . با تشکر فراوان
برق نیوز
سلام
با توجه به اينکه عنوان مدرک کارداني و کارشناسي شما يکسان نمي باشد. شما نميتوانيد در آزمون طراحي شرکت کنيد, فقط آزمون نظارت
موفق باشيد.
فرشاد
Iran (Islamic Republic of)
۲۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۴
با سلام ودرود
من کارشناسی برق-الکترونیک دارم و دانشجوی ارشد کنترل ام چند تا سوال داشتم از حضورتون:
1-نحوه ثبت نام چطوریه؟(قبل از ازمون باید توی نظام مهندسی ثبت نام کنم یا بعد از قبولی در ازمون باید برم پبت نام )
2-از همه نظر مزیت طراحی چیه که من نمیتونم بگیرم ؟
تو روخدا در مورد نحوه ثبت نام بطور کامل بفرمایین
با تشکر
برق نیوز
سلام
1-تا سال های قبل میشد بدون عضویت در نظام مهندسی هم در آزمون شرکت کرد، امسال از تغییر قوانین بی اطلاعیم. ولی بعیده این قانون تغییر کرده باشه. ولی اگه امکانش رو دارین بهتره قبل از آزمون شرکت کنید، ولی برخی افراد به دلیل هزینه ، بعد از قبولی در آزمون، در نظام مهندسی ثبت نام می کنند.
(زمان و شرایط ثبت نام از طریق همین سایت اطلاع رسانی میشه.)
2-خب طراحی بهتره چون می تونید نقشه برق و تاسیسات یه پروژه رو خودتون انجام بدین و از لحاظ درآمد بهتره. ولی با پروانه نظارت فقط می تونید در نظارت و اجرای پروژه ها سهیم باید.
موفق باشید
ابراهیم
Iran (Islamic Republic of)
۲۰ آبان ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۲
با سلام و خسته نباشید
بنده مدرک کاردانی در رشته برق صنعتی الکتروتکنیک آموزشکده دولتی گرفتم و مدرک کارشناسیم در رشته برق کنترل ابزار دقیق ایا میتوانم در ازمون نظام مهندسی شرکت کنم
تاریخ فارغ التحصیلی ۹۱
برق نیوز
سلام
بله می توانید، ولی به دلیل عدم مطابقت کاردانی و کارشناسی شما، فقط می تونید در آزمون نظارت شرکت کنید.
ندا شیرچرندابی
Iran (Islamic Republic of)
۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۲
سلام من مدرک کارادنیم الکتروتیک و مدرک لیسانسم مهندسی برق تکنولوژی مخابرات هست.ایامیتونم در ازمون شرکت کنم؟؟