کد خبر: ۵۲۲۷۸
تاریخ انتشار : ۱۴:۰۸ - ۱۸ آبان ۱۴۰۱
آمونیاک سوخت آینده کشتی‌ها و نیروگاه‌ها آمونیاک یکی از سوخت‌هایی است که صنایعی نظیر کشتی‌رانی و تولید برق می‌توانند برای کاهش آلاینده‌ها بر آن تکیه کنند، سوختی که به‌آسانی قابل ذخیره و جابه‌جایی است.

به گزارش برق نیوز، به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، برای به صفر رساندن آلاینده‌ها تا سال ۲۰۵۰، باید ۳۰ درصد از سوخت صنعت کشتیرانی بر پایه سوخت‌های هیدروژنی نظیر آمونیاک با ذخیره‌سازی آسان و حمل‌ونقل کم‌خطرتر از هیدروژن باشد.

دو شرکت ژاپنی NYK و IHI Power System در حال ساخت نخستین یدک‌کشی هستند که با سوخت آمونیاک کار می‌کند. مدیر ارشد شرکت NYK در این باره می‌گوید: ما باید تا سال ۲۰۵۰ آلاینده‌ها را به صفر برسانیم و انتشار گاز‌های گلخانه‌ای را متوقف کنیم؛ بنابراین استفاده از آمونیاک یکی از بهترین راه‌حل‌ها برای رسیدن به این هدف است، چراکه هیچ گاز گلخانه‌ای تولید نمی‌کند و دیگر آن‌که در حمل و نقل این سوخت به تجربه لازم دست یافته ایم.

آمونیاک ترکیبی از نیتروژن و هیدروژن است که عمدتا در تهیه کود شیمیایی و شوینده‌ها به کار می‌رود، اما فرآیند تولید آن آلودگی زیادی ایجاد می‌کند. پژوهشگرانِ مؤسسه انرژی‌های تجدیدپذیرِ فوکوشیما در حال تولید آمونیاک سبز هستند. این مؤسسه قصد دارد تا یک کارخانه تولید سوخت سبز در فوکوشیما راه‌اندازی کند. مدیر شرکت انرژی‌های تجدیدپذیر JGC می‌گوید: آمونیاک را می‌توان در زمینه‌هایی نظیر تولید برق و کشتیرانی به کار برد و بازار تازه‌ای در حوزه انرژی ایجاد کرد و از انتشار آلاینده‌ها کاست. انتظار داریم که این کاهش حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد باشد. آن‌ها همچنین در نظر دارند تا ۲۰ درصد از سوخت بزرگترین ژنراتور نیروگاهی ژاپن را که فعلا با زغال‌سنگ کار می‌کند، به شکل آزمایشی با آمونیاک تأمین نمایند تا بتوانند این رقم را تا سال۲۰۵۰ به صددرصد برساند.

با اجرایی شدن این پروژه، نیروگاه HEKINAN می‌تواند برق یک شهر ۷۰ هزار نفری را تأمین نماید. اما در ادامه لازم است زنجیره‌ای برای تأمین آمونیاک فراهم شود تا بتوان همزمان از آمونیاک معمولی در کنار آمونیاک آبی استفاده کرد. آمونیاک آبی ماده‌ای است که حین تولید، گازکربنیک کمتری آزاد می‌کند. آمونیاک قابلیت‌های فراوانی دارد و با وجود گرانی و دیگرچالش‌های استفاده از آن، انتظار می‌رود که هزینه انرژی‌های تجدیدپذیرکاهش یابد که این کار، آمونیاک سبز را به سوختی پاک و قابل‌اعتماد برای آینده بدل خواهد کرد.

ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار