کد خبر: ۴۷۴۱۴
تاریخ انتشار : ۱۳:۴۶ - ۱۴ شهريور ۱۴۰۰
از اواخر سال ۱۳۹۹ تا به امروز فرکانس شبکه برق کشور طبق گزارش وب سایت اطلاع رسانی وضعیت شبکه برق شرکت توانیر که به صورت روزانه و هر روز طی دو زمان مختلف منتشر میکند از ۵۰ هرتز کمتر شده که این کاهش در عملکرد سیستم‌های الکترومکانیکی مانند لوازم موتوردار و درای کمپرسور تاثیر گذاشته و باعث تغییر در دور موتور و کمپرسور میگردد و در نهایت با بالا رفتن حرارت دستگاه باعث زیربار ماندن و آسیب میشود. در برخی مواقع ۴۸ هرتز هم اندازه گیری شده است.

با بینندگان برق نیوز: بنده یک تکنسین و الکترونیک با سی سال سابقه علمی و عملی هستم که تا حد بسیار محدودی هم بصورت علمی با برق قدرت آشنایی دارم.

محل سکونت ما در یکی از شهر‌های شمالی در استان مازندران است. مدت ده سال میشود که در منزلمان یک دستگاه کولر پنجره‌ای جنرال با قدرت سرمادهی ۲۴۰۰۰ در تابستان‌ها کار میکند.

در طی این ده سال گا‌ها با دستگاه مولتی متر، ولتاژ برق شهر را اندازه گیری میکردم. در فصل‌های سرد ولتاژ در حد ۲۲۵ تا ۲۲۰ و در فصل‌های گرم ولتاژ بین ۲۲۲ تا ۲۰۲ میرسید.

ناگفته نماند که در فصل‌های گرم، در ساعاتی مانند سپیده دم و بامداد یعنی بین ۵ تا ۸ صبح ولتاژ تا ۲۲۲ هم میرسد. زیرا در آن ساعت‌ها دستگاه‌های برودتی اکثرا خاموش و مردم سعی میکنند که از هوای طبیعی صبح استفاده کنند. از سال ۱۳۹۰ تا پارسال یعنی ۱۳۹۹ دستگاه کولر مذکور بدون دردسر کار میکرد.

اما حدود سه ماه قبل حوالی ساعت ۱۲ ظهر متوجه صدایی عجیب و غیر عادی از داخل کولر شدم. به مدت چند روز به بررسی بخش‌های مختلف پرداختم. ناگفته نماند که بنده دوره کارآموزی سیستم‌های برودتی را نیز گذرانده بودم. این صدا‌ها از آن روز به بعد همچنان ادامه دارد و جالب اینجاست که بین ساعت ۱۱:۳۰ صبح الی ۱۷:۰۰ بعدازظهر این صدا از داخل کولر شنیده میشود.

البته نه بصورت مداوم و ممکن است طی نیم ساعت یا یک ربع کار، حدود ۱۰ ثانیه صدای مورد نظر به گوش برسد. تا اینکه چند روز قبل با یکی از تعمیرکاران کولر که صحبت میکردم، متوجه شدم که این مشکل ظاهرا مختص کولر بنده نیست و مهمتر اینکه طی تحقیقی که به عمل آوردم متوجه شدم که در کل این شهر حدود ۳۰ درصد با این قضیه روبرو شده اند.

البته این ۳۰ درصد تماما دارای کولر پنجره‌ای میباشند، و همانطور که میدانید صدای کمپرسور در کولر پنجره‌ای به گوش مصرف کننده میرسد، ولی در اسپیلیت‌ها به دلیل جدا بودن کمپرسور، مصرف کننده متوجه این صدا‌ها نمیشود.

درنهایت و خلاصه عرض کنم که با تحقیق و بررسی متوجه شدم که از اواخر سال ۱۳۹۹ تا به امروز فرکانس شبکه برق کشور طبق گزارش وب سایت اطلاع رسانی وضعیت شبکه برق شرکت توانیر که به صورت روزانه و هر روز طی دو زمان مختلف منتشر میکند از ۵۰ هرتز کمتر شده که این کاهش در عملکرد سیستم‌های الکترومکانیکی مانند لوازم موتوردار و درای کمپرسور تاثیر گذاشته و باعث تغییر در دور موتور و کمپرسور میگردد و در نهایت با بالا رفتن حرارت دستگاه باعث زیربار ماندن و آسیب میشود.

جالب اینجاست که محافظ‌های ولتاژ در این موضوع قادر به قطع نیستند. زیرا آن‌ها در محدوده و رنج خاصی از تغییرات ولتاژ عکس العمل نشان میدهند و در قبال تغییرات فرکانس هیچ مشکلی ندارند و به همین دلیل مصرف کننده به کار خود ادامه داده و اسیب میبیند.

ضمنا در اندازه گیری فرکانس به آمار منتشره از توانیر بسنده نکرده و با فرکانس متر و خصوصا منوی اندازه گیری و نمایش فرکانس که روی اکثر کنتور‌های جدید وجود دارد نیز اقدام به اندازه گیری فرکانس نمودم که در برخی مواقع ۴۸ هرتز هم اندازه گیری شده است.

لطفا از این موضوع جهت اطلاع رسانی مسئولان امر استفاده نمایید. آسیب به صنایع و لوازم خانگی مردم هزینه مالی بسیاری خواهد داشت.

قسمت "با بینندگان" برای ارتباط نزدیکتر و انعکاس سوالات و درخواست‌های کاربران برق نیوز راه اندازی شده و سعی در ایجاد ارتباط نزدیک تری بین مدیران و مسئولان با مخاطبان و کاربران دارد.

انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
هیچکس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۴
3
1
انتشار این مطلب هم مهر تاییدی دیگه ای بود بر زرد بودن برق نیوز، جایی مناسب برای عقده گشایی کارمندان دولتیییی و نق نق از سیستم بیماری که خود همین عزیزان هم جزیی اصلی از مشکل هستن، تو که داری میگی، حداقل میگفتی ۴۵ هرتز هم اندازه گرفتی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۴
0
2
افت فرکانس کم فروشی وزارت نیرو و شرکت مدیریت شبکه است. باید محاکمه شوند.
کاربر برق قدرتی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
0
2
دقیقا این مشکل در اصفهان هم وجود داره وباعث اسیب رسیدن به الکترموتور های زیادی شده الآن که از پیک مصرف برق گذرکردیم بازهم مشکل پابرجاست این چندروز من تونستم حتی فرکانس47/5هم اندازه بگیرم که فاجعست وبه وسایل برقی قطعا آسیب میزنه علی الخصوص اگر کارکرد دستگاه ها یه مقدار زیاد باشه به نظرم خاموشی بدن بهتره تا این جوری فرکانس رو پایین بیارن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
3
3
آقای تکنسین شما که از برق قدرت سردر نمی آوری چرا یک نظر غیر تخصصی می دی.
اصلا فرکانس شبکه برق کشور چه ربطی به سیم برق کولر گازی شما دارد؟
یا حقی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
0
2
در کشور پیشرفته علاوه بر اهمیت تداوم برق ، به کیفت برق تحویلی بها می دهند اما ما ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
2
3
۴۸ درست اندازه گرفتی؟؟؟؟؟؟؟ جناب اقای متخصص اون ۴۹۰۸ بوده
اگر فرکانس ۴۸ باشه دیگه شبکه کلا بلاک اوت میشه
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار