آخرین اخبار پربازدیدترین ها
کد خبر: 59260
تعداد نظرات: ۱۹ نظر
۱۵:۵۱ ۱۷ /۰۶/ ۱۴۰۳

اوج بار مصرف برق ایران بیشتر از آلمان صنعتی با حجم ۱۰ برابری اقتصاد

در حالی که حجم اقتصاد ایران یک دهم اقتصاد کشور صنعتی آلمان است، اما اوج بار ثبت شده مصرف برق در ایران از همین شاخص در آلمان پیشی گرفته است.

به گزارش برق نیوز، مصرف برق در تابستان ۱۴۰۳ به رکورد تاریخی ۸۰ هزار مگاوات بسیار نزدیک شد و حدنصاب اوج‌بار نسبت به رکورد سال گذشته بیشتر از ۵۰ بار شکسته شد.

مرداد ۱۴۰۳ سخت‌ترین دوران صنعت برق از ابتدای ورود الکتریسیته به ایران بود و نیروگاه‌ها برای تأمین نهایت انرژی بسیار تحت فشار قرار گرفتند، اما اوج بار ثبت شده مصرف برق در ایران از کشوری نظیر آلمان با اقتصادی ۱۰ برابر بزرگ‌تر نیز پیشی گرفت.

اوج بار ثبت شده در کشور آلمان در به‌روزترین آمار ۷۸ هزار و ۷۰۰ مگاوات ساعت بود، اما ایران رکورد ۷۹ هزار و ۹۰۰ مگاوات ساعت را به ثبت رساند.

این در حالی است که حداقل اوج بار ثبت شده در ایران حدود ۴۶ هزار و ۴۰۰ مگاوات ساعت است، اما حداقل اوج بار ثبت شده در آلمان به ۶۶ هزار و ۱۰۰ مگاوات ساعت می‌رسد. به عبارت بهتر دامنه نوسان اوج بار در آلمان عددی معادل ۱۲ هزار و ۶۰۰ مگاوات است که نسبت به اوج بار ثبت شده ۱۶ درصد دامنه نوسان از خود نشان می‌دهد، اما در ایران دامنه نوسان اوج بار به ۳۳ هزار و ۵۰۰ مگاوات رسیده و دامنه نوسان نسبت به اوج بار ۴۲ درصد است.

جمع‌بندی همه گزاره‌های فوق در یک جمله این می‌شود که آلمانی‌ها برای تأمین انرژی برق مورد نیاز خود نمودار اوج‌بار خطی از خود بر جای می‌گذارند، اما در ایران نمودار با یک قله مواجه است که تفاوت زیادی با مصرف در سایر فصول سال دارد. مهم‌ترین دلیل ثبت قله مصرف برق که عموماً در فصل تابستان رقم می‌خورد بار وسایل سرمایشی است.

در این راستا مصطفی رجبی مشهدی، مدیرعامل توانیر می‌گوید که «وسایل سرمایشی نزدیک به ۳۰ هزار مگاوات از مصرف برق در تابستان را به خود اختصاص می‌دهند و همین مسئله سبب شده تا شبکه تحت فشار شدید قرار گیرد».

بنا بر این گزارش صنعت برق مسائل مهمی دارد که شناخت آن مهم‌ترین قدم حل مشکل است. صرف محدودکردن مسائل برق به ناترازی و سپس تجویز الگوی نیروگاه‌سازی نمی‌تواند مشکل انرژی ایران را حل کند.

البته قطعاً نیروگاه‌سازی جزو مهمی از پاسخ به مسئله برق است، اما همه آن نیست. واکاوی این مسئله که چرا آلمان با اقتصادی ۱۰ برابر بزرگ‌تر از ایران یک اوج بار نسبتاً خطی را پشت سر می‌گذارد، در نحوه بهره‌برداری از ظرفیت صنعت برق نهفته است.

در آلمان توزیع انرژِی و ایجاد تناسب بین عرضه و تقاضا از طریق سازوکار بازار بر خط انجام می‌پذیرد و قیمت برق نیز نوسانات قابل‌توجهی دارد.

سپردن برق به بازار سبب شده تا مصرف‌کنندگان هزینه انرژی را به‌عنوان یک عامل تولید ببینید و در زمانی حداکثر تولید را داشته باشند که قیمت برق حداقل است.

همین مسئله سبب می‌شود تا انرژی در این کشور به شکل یک‌نواختی مصرف شود، اما جای خالی سازوکار بازار برق در ایران سبب شده تا هم مردم و هم صنایع از انرژی تلقی ارزان بودن و بی‌نهایت بودن داشته باشند و آن را در عامل‌های هزینه‌ای خود درج نکنند.

معنای دیگر این حرف، این است که تفاوتی ندارد یک کارخانه سیمان ظهر روز کاری در نیمه مرداد کار کند یا نیمه‌شب. در هر دو حالت هزینه ثابتی برای انرژی می‌پردازد و برای کاهش هزینه نیروی انسانی نیز تمایل به کار در اوج روز دارد. در این شرایط است که اوج بار رکورد می‌شکند و پدیده‌ای تحت عنوان ناترازی برق شکل می‌گیرد.

منبع: فارس
ارسال نظرات قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
=
captcha
انتشار یافته: ۱۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
یک مهندس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۲
از وقتیکه نیروگاههای کشور رو از توانیر و برق منطقه ایی گرفتند یک هرج و مرج بی سابقه حاکم شده و قیمت فروش برق به مصرف کنندگان نسبت به تورم تقریبا ثابت و حتی کاهش یافت و مصرف کننده تمایل به مصرف بیشتری پیدا کرد و اسراف نمود.. این مصرف کننده پس چرا در مصرف گوشت و مرغ..ارزاق اسراف نمیکند چون قیمت آنان به نسبت تورم بالا میره..والسلام
تعدور بگ ول
مطمعنی مهندسی والا هر سال برق گران میشه عجیبه واسم این توجیه واس عدم عرضه باسواد نماهای وزارت نیرو خو توقعی نیس چون ۹۹درصد با رانت اومدن سواد ندارن
ناشناس
پرت و پلا چیه میگی. مردم اسراف میکنن؟ بنظرت برای اسراف اینکارهارو میکنیم؟
-کولرو الکی روشن میذارم تا مثل سگ از سرما بلرزم
-اتورو روشن میذارم همینجوری
-الکی ماشین لباسشویی رو روشن میکنم
-در یخچال فریزر رو باز میذارم خونه رو خنک کنن
-چراغهای کم مصرف خونه رو شبها هم روشن میذارم تا نتونم بخوابم.
-تلویزیون و کامپیوتر و ... هم روشن میذارم 24 ساعته تا بسوزن

شما عزیز، تفاوت مصرف و اسراف رو متوجه نیستی. اگه مردم گوشت "مصرف" نمیکنن، چون گرونتر از قیمت جهانیه و با اختاتف قیمتش میشه جبران هزینه برق هم کرد.
اگر برق هم گرون بشه، مردم مجبورن "مصرف" نکن، نه اینکه اسراف نکنن!
کلا سیستم اقتصادی کشور کمونیستیه مصل شوروی سابق و کره شمالی کنونی. قدرت و ثروت دست ارگانهای خاص است و مردم نباید مصرف کنن. یا درحد بخور نمیر مصرف کنن.
ناشناس
میگه متناسب با تورم زیاد نشده. نه اینکه حقوق مردم با تورم 60 درصدی اضافه شده، غصه میخوره چرا برق کم گرون شده!!
ناشناس
...به مدرکت.
مهدی
موافقم با حرفت
اگه شما به طور متوسط در ماه 80 تا 100 کیلووات مصرف خانه وار دارید قبض شما تقریبا رایگان و نهایت دو ماهی 100 هزار تومان میاد دوست ما میگه قیمت فروش برق تو این بازه چون یارانه بهش تعلق میگیره تقیبا رایگنه
که اگه بخواد یارانه برداشته بشه با 2500 تومان قیمت بخوره نزدیک به 500 هزار تومان ر دو ماه قبض برق دارید
ملنگ
Iran (Islamic Republic of)
۱۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۳:۱۷
فقط رجبی مشهدی برای نابودی علی آبادی وصنعت برق کفایت می‌کند، این رجبی مشهدی اگر عصای موسی داشت در طول چهار سال به دریا می زد واین وضعیت برق کشور نبود این افتاب پرست در آینده نزدیک علی آبادی را به استیضاح خواهد کشید
ناشناس
رییس جمهور گفت وزرا رو رهبر تعیین کرده. نه مجلس جرات داشت توش حرفی بیاره، نه جرات استیضاح خواهد داشت. مجلسی ها هم باهم همشون دستشون تو یه خزانه است. برای منو شما قدم بر نمیدارن. سه قوه یعنی چی؟ یعنی سه بازویی که قوت رو از مردم بگیرن. مجلس قوانین بنفع نظام تصویب میکنه، دولت بنفع نظام اجرا میکنه و قضائیه بنفع نظام
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۷:۴۸
در کنار هزینه برق برای انواع تعرفه ها و زمانها، بحث تلفات در شبکه و ضریب تبدیل انرژی در نیروگاهها (راندمان) مقایسه شود. بخشی از این افزایش سرانه ناشی از رفتار مصرف کننده نیست
توانیری
Iran (Islamic Republic of)
۱۹ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۱:۳۴
در ایران قیمت برق یک شصتم آلمان هست...! پس معلومه بشدت در آلمان صرفه جویی در مصرف برق میکنند و حتی ۱۵ میلیارد کیلوواتساعت برق رو کیلوواتساعتی ۱۰ سنت در سال صادر و یک و نیم میلیارد دلار سود به جیب میزند..!! در ایران مردم و تجار و کسبه و ادارات و صنایع ..بعلت مفت بودن قیمت برق هیچ احترامی به برق قائل نبوده و بشدت اسراف میکنن...!! بر خلاف احترام به گوشت و مرغ !!
ناشناس
ررآمد سرانه هر ایرانی با احتساب دلار 60 تومن (نه آنچه در رسانه ها با نرخ دولتی بیان می شود!)، حدود 1700 دلار است و برای آلمان 53000 دلار. یعنی حداقل 30 برابر درآمد بیشتری نسبت به ما دارند.
همه مسائل دیگه رو (مثل کیفیت برق و اتلاف و ...) بذاری کنار، در بدترین شرایط آلمانی ها دوبرابر ما هزینه برق میدن. مثل قبض 100 تومنی ما میشه 200 تومن. اگر دولت با افزایش این رقم دست از سر مردم برمیداره بسم الله. گرون کنه! اما غلط میکنه سال بعد دیگه دقیقه ای برق قطع کنه و از سر و ته فرکانس و ولتاژ و ... بزنه!
ناشناس
سیستم دولت ما اینه هم گرون میکنه، هم قطع میکنه، هم تو سرمون میزنه
کارشناس ارشد برق
کاملا با توانیری موافقم . قیمت برق تو ایران کیلو واتی حدود 500 تومان هست . در صورتی که قیمت واقعی آن کیلو واتی 15000 تومان میباشد .

یعنی 30 برابر قیمت کنونی. جهت اطلاع
ناشناس
قیمت برق تو دنیا در کشورهای مختلف متفاوته. این مال اروپاست که یکی از گرون ترین برقهای دنیارو داره
میانگیناروپا همیشه کمتر از 15 سنت بوده که با یورو 70 تومن میشه کیلوواتساعتی 10 هزار تومن!
پس بیخودی بر طبل حکومتی نکوب.
مجید
عزیزم گرمای تابستان آلمان به ۳۵ درجه نمی‌رسد ولی ایران در اغلب‌ نقاط گرمای ۵۰ درجه لطفا مصرف برق فقط زمستان وپایین را مقایسه کنید تا بفهمید ایرانی‌ها بدبخت چقدر برق کمتر از آلمان مصرف می‌کنند مهندس جان
تعدور بگ ول
Iran (Islamic Republic of)
۲۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۶
رسما امار هست‌مردم ایران از قطر هم کمتر برق مصرف م چیزی که هم مدارکش هست هم کارشناس توی برنامه زنده گفت ماله کشی ممنوع
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۳
اگر آلمانی ها هم افراد نخبه مثل پروفسور حیدری !!!! و دکتر روغنی !!!! را بکار مییگرفتند وضعیتشون به مراتب بهتر از حالا بود این دونفر و امثالهم برای نابودی هر کشوری به تنهایی کافی هستند در دنیا فقط در کشوری مثل ایران هست که به حیدری بی سواد و روغنی ....پست و حقوق میدهند
ناشناس
Germany
۲۲ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۱
مصرف برق خانگی بر حسب نیاز است و تلفاتش بعلت لوازم کم بازده با تغییر بازار لوازم خانگی تلفات کاهش پیدا خواهد نمود در صنعت هم مصرف بر حسب نیاز است ولی چون برق ارزان است بشدت ریخت و پاش میشود دلسوزی برای جلوگیری از تلفات صورت نمی پذیرد و علاوه بر آن ماشین آلات صنعتی بازده خیلی بالایی ندارند
در بخش خانگی تلفات توان الکتریکی صورت میپذیرد در صنعت هم توان الکتریکی هم انرژی مکانیکی
میتوان گفت
تلفات توان
تلفات توان + تلفات انرژی
بنابراین توجه و سرمایه گذاری بر بخش صنعت تاثیر بیشتری دارد.
مجید
Iran (Islamic Republic of)
۲۴ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۴
دوباره بجای نظر کارشناسی دویدید آن هم پای برهنه یا بقول ما پای پتی خوب مرد حسابی لطفا گرمای کل تابستان آلمان کجا وایران کجا بقول حافظ این ره که می‌روی به ترکستان است شاید فکر می‌کنید دوران چهل سال پیش است که دروغ سر هم کنید ومغلطه گویی کنید